heb je ook last van een (snel) lege accu?

Zijn hier iBook gebruikers die ook binnen een jaar een nieuwe accu nodig hebben?

Nou, ik merkte het wel laat, maar na een verloop van tijd merkte ik dat ik mijn accu elke dag moest opladen, na maar een paar minuten (uurtje of zo) internetten. Nu staat die meer aan het stroom dan alleen op de accu, omdat hij heel snel leeg is. Leuk zo’n Airport, maar op het balkon zitten met een verlengsnoer is ook niet alles. Binnen een uur is hij nu leeg. Opladen duurt nu veel langer. En dat nu bijna na een jaar. Ik vind dan de levensduur wel erg kort. Elk jaar een nieuwe accu kopen is een dure hobby (zeker samen met elk jaar een nieuwe OS X update).

Gelukkig kan ik bij mijn Apple dealer (LJS in Den Haag) een nieuwe halen omdat het nog in de garantie valt.

Ook andere dit probleem? En wat is het beste om je accu zolang mogelijk te houden? Ik gebruik mijn iBook meer als desktop dan als mobiele Mac. Dit omdat ik het design mooi vindt, minder ruimte in neemt. Bij mijn oude Blueberry iBook haalde ik de accu eruit en gebruikte ik de iBook op stroom en deed de accu er alleen in als de iBook mee moest op reis. Maar de oude serie heeft een mooi klepje die je na het verwijderen van de accu weer dicht kan doen. De nieuwe iBook serie niet. En kan het kwaad, zonder accu werken? Tot heden niets van gemerkt bij mijn BlueBerry.

Mijn i Book (600) accu doet het gelukkig nog steeds goed. Internetten met de 'schermlichtheid' op ongeveer half lukt toch wel nog een avondje.

Bij mij ging die ook kapot (ging maar 1 uur mee)

Ik heb toen Apple gebeld en ik kreeg, na het opgeven van een creditcardnummer, kostenloos een nieuwe accu toe gestuurd (na het opsturen van de oude uiteraard)

Nu zit de garantie erop (1 maand) en krijgt mijn logic board of iets kuren :cry:

Blijkbaar is die hardware die ze maken toch niet echt zo goed als ze beweren, als ik al die verschillende problemen lees in discussiegroepen :evil:

Als aanvulling: Ik heb mijn Power Management gereset (volgens de Apple site). Toch had het geen enkel zin. Gaat zelfs nu soms zonder waarschuwing van 13 % naar 0 % en dan uit, in plaats van sluimerstand.

O ja, en mijn lichtstelling staat ook op de helft.

Dan ben ik klaarblijkelijk een geluksvogel. Mijn iBook draait nu bijna 2 jaar probleemloos en wordt toch dagelijks gebruikt.

[quote:c80ca57d82="mike"]Dan ben ik klaarblijkelijk een geluksvogel. Mijn iBook draait nu bijna 2 jaar probleemloos en wordt toch dagelijks gebruikt.[/quote:c80ca57d82]

Nee hoor, er zijn meer iBooks die het goed doen dan iBooks die het niet goed doen! Met als verschil dat als iemand een probleem heeft ze het van de daken schreeuwen en als er geen problemen zijn bijna niemand daar wat over zegt… Overigens terecht want je mag er gewoon vanuit gaan dat het goed werkt.

Maar wat ik altijd een beetje een wrange gedachte vind is dat als er bijv. 100 mensen op een of andere discussiegroep een probleem hebben dat iets op elkaar lijkt, dan zeggen ze al snel dat het hetzelfde probleem is. Wat in veel gevallen nog maar moet blijken.
En wat veel mensen ook vergeten, het internet is een WERELDWIJD netwerk, dit wil zeggen dat er werelwijd dus 100 mensen op dat forum een probleem hebben gepost dat enigzins op elkaar lijkt… Nou dat zegt IMHO dus helemaal niks! Maar ja dat zit waarschijnlijk nou eenmaal in de mens, het naar elkaar toetrekken in moeilijke tijden.

En dan is het natuurlijk ook nog belangrijk om te onthouden: Electronica blijft electronica en dat kan STUK! Apple gebruikt wel kwaliteitsonderdelen (ze zullen natuurlijk wel kopen wat op dat moment de interessantste prijs heeft), maar het is geen Ultra Onverwoestbaar Buitenaards materiaal… NEE, shit happens :?

Niet dat iemand hier veel aan heeft, kan me ook bijna niet voorstellen als je dit leest dat je dit ook helemaal gelezen hebt… Maar ik heb me in ieder geval even kunnen uiten. 8)

Mzzl,
El_Oy

Geldt voor elke accu: laat 'm van tijd tot wijle compleet leeglopen, en laad hem dan op. Regelmatige tussentijds opladen is niet goed.

Dat deed ik ook altijd. Pas opladen als deze op 0 % stond. Maar dit haal ik nu niet meer. De iBook gaat helaas al eerder uit.

Maar ja, morgen heb ik een nieuwe accu, welke hopelijk langer mee doet.

mijn ibook.... 3 maand oud ( was showmodel vroeger in de winkel) nu begeeft de trackpad het en de batterij trekt ookal op niets meer... wat zal apple zeggen als ik bij hen ga klagen? precies ja ze zullen zeggen dat ik slecht omga met mijn ibook... ik ken ze al zo een beetje...

Als je je iBook "on the road" gebruikt kan een iBook niet altijd even voorzichtig worden gebruikt. Das onmogelijk bij een mobiele Mac/pc.

Ik heb geen problemen met Apple om dit maar ff duidelijk te melden. Het is alleen jammer dat binnen een jaar mijn accu binnen een uur leeg is.

Las toevallig dit op de site van Apple over de houdbaarheid van de accu’s:

[i:7de10e5544]Lithium-ionbatterijen (Li-lon)

· 1 tot 2 maanden - de batterij heeft nog voldoende lading om de computer van stroom te voorzien

· 6 tot 12 maanden - de batterij kan nog worden opgeladen

· 12 maanden of langer - onduidelijk

Batterijen kunnen beschadigd raken als ze langere tijd in een gesloten circuit worden bewaard. Ook de omgevingstemperatuur heeft invloed op de levensduur. Een koele omgeving is het best. Bij de bovenstaande schattingen is daar dan ook vanuit gegaan. Alle genoemde bewaarperioden gelden voor batterijen die bij aanvang volledig waren opgeladen.

Scholen die hun iBook- of PowerBook-computers bijvoorbeeld niet gebruiken tijdens de zomervakantie, moeten de batterijen volledig opladen en deze de hele zomer buiten de computer op een koele plaats bewaren. [/i:7de10e5544]

Wel vaag, na 12 maanden onduidelijk. Maar ja, wie gebruikt zijn accu 12 maanden niet?

[quote:52d3f11a83="Zora la rousse"]Geldt voor elke accu: laat 'm van tijd tot wijle compleet leeglopen, en laad hem dan op. Regelmatige tussentijds opladen is niet goed.[/quote:52d3f11a83]

nee hoor!

alleen voor NiCd (nikkelcadmium) accu’s en die woredn bijna niet meer gebruikt!. die hebben ook een batterij geheugen dat leeg kan raken polymeer accu’s hebben dat niet meer!

HS-L

je kan hem gewoon altijd aan het stopcontact hangen,… had er toen ik mijn iBook 500 dual usb had nooit last van dat hij maar een paar uur meeging! altijd 3,5 uur of meer. en dan betaal je nieteens voor de stroom!

[quote:b94eb90dbb="El_Oy"]Nee hoor, er zijn meer iBooks die het goed doen dan iBooks die het niet goed doen! Met als verschil dat als iemand een probleem heeft ze het van de daken schreeuwen en als er geen problemen zijn bijna niemand daar wat over zegt...[/quote:b94eb90dbb]

Precies… men gaat geen topic openen met de melding: “He, mijn accu doet het nog steeds goed, zijn er meer die daar “last” van hebben?”. :stuck_out_tongue:

Ik weet niet precies hoelang ik mijn iBookje nu heb, ergens tussen een half jaar en een jaar ofzo, ik gebruik 'm vreselijk veel op de accu, maar ik kan er nog steeds twee complete speelfilms vanaf DVD mee bekijken op de accu, valt me niets tegen.

Ik heb me wel al vanaf het begin aangeleerd om 'm wel helemaal leeg te gebruiken, dus als ik met een half volle accu weer op mijn plek kom, blijf ik 'm toch net zo lang op de accu gebruiken tot ik de melding krijg dat ik heel rap aan de stroom moet gaan, wil ik verder werken.

Men zegt wel dat dat bij moderne accu’s niet meer nodig is, maar mijn ervaring is toch anders…