Heb jij verschillende accounts op je Mac?

Eigenlijk al vanaf het begin dat ik computers heb gehad hebben mijn vrouw en ik thuis altijd gewoon op 1 gezamelijke account gewerkt. In feite hebben we niks voor elkaar te verbergen en je kunt zo gelijk overal bij (mailtjes, documenten, enz.), iets staat niet net in een andere account bedoel ik.

Toch vraag ik me de laatste tijd niet af of het niet gewoon handiger zou zijn om een eigen account te hebben. We versturen nu bijv. wel eens per ongeluk een mailtje met de verkeerde naam eronder (ik op naam van mijn vrouw bijv.). Ook is het wel handig als ik mijn links kan openen en mijn vrouw de hare als ze surft. Daarnaast switch je met de Mac tegenwoordig zo snel van de ene naar de andere account en ik heb net een nieuwe Mac in bestelling en wil alles daarop meteen goed doen :smiley:

Vandaar mijn vraag: hebben jullie op je thuiscomputer een aparte account voor vrouw, man, vrien(in) en kinderen of gaat alles op 1 account?

Wat is jullie reden om voor 1 of voor verschillende accounts te kiezen?

Zeker voor de verschillende accounts gaan!

Als u meerdere accounts heeft, heeft u toch echt uw eigen stekkie op het maccie ;). Dus al uw eigen stuff zoals emails, documenten, links (inderdaad wat u zelf al noemde).
Ik zie eigenlijk totaal geen voordeel om alles op 1 gebruiker te laten werken. Behalve dan dat u alle documenten van uw vrouw kan bekijken…

Wij hebben hier verschillende accounts. 1 account met beheerders rechten, 1 voor men zus, 1 voor men vader, 1 voor men moeder, 1 account voor mensen die hier snel iets willen checken als ze op bezoek zijn enz. Wij hebben dit zo omdat we dat gewoon het makkelijkste vinden om alles gescheiden te hebben.

het enige lastige met meerdere accounds zijn iphoto en itunes, mijn vriendin en ik hebben twee accounds één gezamelijke met de iphoto en itunes bibliotheeken en mijn safarie en mail, en één op haar naam zodat ze daar haar email, safari en haar documenten heeft

misschien enigzins offtopic..

maar binnenkort hebben we hier 2 imacs staan waar iedereen gebruik van maakt. Daarom lijkt het mij ook wel handiger om verschillende accounts te hebben. Maar zou graag iets zien zoals roaming profiles wat in windows mogeljik is.

Is dit te regelen of is hier echt 'n Osx server bak voor nodig? of kan dit ook op bijvoorbeeld een windowsserver of linux distri? iemand hier ervaring mee?

Ik ben de engiste hier die met Mac os X werkt, dus ja. Ik heb maar 1 account met passwoord beveiliging. Niemand wilt hier met Mac Os X :P Behalve ik, tenslotte is er maar 1 de slimste :innocent:

Uiteraard meerdere accounts.

Een met beheerdersrechten waarmee ik alleen beheer doe.
Verder werk ik met network homefolders en mobiele accounts.
Hiermee synchroniseer ik mijn zakelijke laptop met de server om gebruikersdata te kunnen backuppen.

@aerosoul: hiervoor heb je inderdaad MacOS server nodig.

Ik heb thuis ook meerdere accounts: een met administrator rechten (met wachtwoord beveiligd) om software te installeren en dergelijke, daarnaast hebben zowel mijn vriendin als ik een eigen account (zonder wachtwoord). Gewoon handig, zeker met fast user switching. Eigen adressenlijst, zelfde iTunes / iPhoto bibliotheek, eigen profiel (inclusief Dock, achtergrond, favourites en dergelijke) en ook eigen e-mail (Exchange server).

Meerdere accounts zouden handig zijn als je sommigen gegevens toch met elkaar kan delen zoals mekker al aangaf. Als je de iPhoto bibliotheek en iTunes zou kunnen delen zouhet perfect zijn. Tevens zouden emails handig zijn om te kunnen delen. Dus als iemand een nummer of foto weggooit dat jij nog kan zeggen behouden of toch weggooein zodat de ander toch niet zomaar alles kan weggooien en ook weer wel.

[quote:dc2805b885="lemoentje"]Ik heb thuis ook meerdere accounts: een met administrator rechten (met wachtwoord beveiligd) om software te installeren en dergelijke, daarnaast hebben zowel mijn vriendin als ik een eigen account (zonder wachtwoord). Gewoon handig, zeker met fast user switching. [/quote:dc2805b885]

Ja, precies mijn idee: ik gebruik nu 1 account en dat is meteen ook de admin account, niet echt veilig dus.

Wat ik hier ook lees is het vervelende over die iPhoto en die iTunes bibliotheken. Tja, is een voordeel en een nadeel: mijn vrouw maakt de meeste foto’s en ik wil toch graag mijn eigen foto’s in mijn eigen account hebben. Voordeel is wel dat iTunes (1 grote bibliotheek) met fast user switching gewoon doorspeelt :smiley:

Slechts één account op beide machines, nuja ik ben er ook enigste gebruiker van...

Op de 'hoeren'machine (;)) heeft iedereen een eigen account, heeft helemaal niks te maken met zogenaamde geheimen voor elkaar maar het is gewoon puur praktisch. Zo zullen de minder handige gebruikers onder ons geen dingen meer verprutsen (per ongeluk files verplaatsen, etc) onder mijn account, wat ik opzich wel erg prettig vind. Eigen mailaccount is altijd lekker, eigen bookmarks, etc etc etc. Op m'n MacBook alleen m'n eigen account, maarja, ik ben ook de enige die 'm gebruikt.

[quote:f33b42a704=“Cenobyte”] Voordeel is wel dat iTunes (1 grote bibliotheek) met fast user switching gewoon doorspeelt :D[/quote:f33b42a704]

Ooh! Dan moet ik mijn instellingen maar eens checken, want bij mij stopt het geluid. Hij speelt wel verder in de zin van: verder in het nummer. Maar geen geluid.

Ik heb er een om te gamen in kioskmode en een voor couchsurfers die met mama willen skypen en windows-gebruikers die een keer willen internetten. Gewoon zodat ik niet steeds alles weer opnieuw moet instellen.

1 account voor mij omdat het mijn mac is. :P

maar ik zou anderen wel een apart account geven als ik hem zou delen

Ik heb 2 accounts op mijn Macs staan, een systeembeheerder en een gewone gebruiker. Standaard wordt de Mac opgestart met de gewone gebruiker.

Dus ook op mijn eigen Macs ben ik een gewone gebruiker.

ik heb hier netwerkaccounts voor ieder gezinslid en een admin-account. Waar je ook inlogt (de 12" powerbook G4, de macbook, de 17" iMac G4, de 20" iMac core duo of de serverende mac mini G4), je krijgt je eigen desktop etc. van de server. :D

Kijk, je leert steeds weer bij! :D

Zo lees ik hier van een aantal mensen dat ze een admin account hebben voor alleen software installeren, maar dat ze werken op een gewone useraccount zonder admin rechten. Wat heeft dit op een thuiscomputer voor voordelen? Ik praat dan even niet over het risico dat iedereen die voorbij loopt je computer kan verklooien, want ik ga er vanuit dat dat op een thuissysteem niet van toepassing is. Heeft het misschien nog voordelen t.a.v. internet (hacken)?

Wij hebben allebei een eigen Mac....makkelijker,hoef je nooit scheef te kijken als de ander bezig is en jij wilt ook. :wink:

Een account aangezien ik de enige ben op mn mac en als er iemand anders op komt kennen die er toch niet genoeg van om te weten wat ze allemaal kunnen zonder me raad te vragen.

4 accounts op de huiskamerMac, ik ben de beheerder. Wel heeft iedereen dezelfde gedeelde iTunes en iPhoto (om het dubbelen te voorkomen). Iedereen eigen mail en internetvoorkeuren is wel zo makkelijk. De kinderen hebben geen toegang tot een aantal programma's (o.a. Limewire vanwege het te snel vollopen van de computer met mp3 files die ik er eigenlijk niet bij wil hebben). Tot nu toe werkt dat prima zo. De accounts van mijn vrouw en mij zijn met wachtwoord, die van de kinderen zonder wachtwoord.

Intussen heb ik boven nog een iMac 20" staan met 2 accounts. Een voor mij, waar ik m’n illustratie en ontwerp werk op doe, en een gast. Waarom weet ik niet, maar het leek me makkelijk. In elk geval is daar nog nooit gebruik van gemaakt. En dan hebben beide kinderen nog een eigen (oude) computer waar slechts 1 account op staat en die ze dus zelf “beheren”. Voor de jongste is dat eigenlijk alleen een spelletjescomputer, de oudste doet op haar computer haar huiswerk en gebruikt daar ook internet.