Heeft de Finder een 'Refresh' functie?

Zoals een aantal inmiddels wel zullen weten ben ik een 'switcher'. Over het algemeen ben ik van mening dat OS X echt superieur is aan Windows en heb op zich nog geen dag spijt gehad van mijn 'overstap'. Toch zijn er nog steeds twee dingen waarvan ik vind dat Windows er stukken beter mee om kon gaan dan OS X. De één is de manier waarop er met CD's wordt omgegaan en de andere hoop ik met deze vraag uit de wereld te helpen, namelijk; of er een functie binnen OS X is die vergelijkbaar is met de 'Refresh' functie (F5) binnen de Windows Explorer (Verkenner).

Ik heb er namelijk nogal een handje van altijd het onderste uit de kan te trekken v.w.b. de opslag capaciteit van mijn harddisks. Alles staat bijna altijd op een paar honderd MB na vol en ik maak continu nieuwe ruimte door dingen te wissen. In Window moest ik dan vaak even op F5 drukken (Refrehs dus) om een ‘vers’ beeld te krijgen van hoeveel ruimte ik nog vrij had op mijn harddisks. In de Finder heb ik echter nog geen andere oplossing kunnen vinden dan continu heen en weer te wisselen tussen de verschillende view opties.

Dus mijn uiteindelijke vraag aan het eind van dit alweer veel te lange verhaal; [b:eda8aecaa4]Hoe krijg ik in Finder een ACTUEEL beeld van de beschikbare vrije ruimte zonder steeds opnieuw van ‘view’ te hoeven veranderen of steeds opnieuw mijn ’ Info’ te hoeven opvragen?[/b:eda8aecaa4]

Geen idee hoe dat moet iRuben, maar ik ben er ook heel benieuwd naar. Dus ik ga ff meelezen in dit topic.

Kun je niet met Tinkertool het finder icoon in het dock een herstart optie geven?

Ik weet niet of het presies is van je bedoeld, maar je kunt wel je finder herstarten door option-command-escape in te drukken en dan in het venstertje wat dan verschijn de finder aan te klikken en dan op herstart te klikken.

Het is een hidden feature die standaard disabled is, met Tinkertool kun je talrijke van die hidden features aanzetten. Weet het echter niet zeker, want ik gebruik dit programma al een tijd niet meer.

Dat is zeker niet wat iRuben bedoeld.

Hij (en ik ook ;)) wil gewoon de inhoud van 1 Finder venster verversen, zodat je de actuele inhoud te zien krijgt. Om daarvoor de hele Finder te herstarten gaat wel wat erg ver.

Ik zal eens in Tinkertool op zoek gaan naar dat hidden feature.

Er zijn vast wel programmatjes voor, maar ik heb even een AppleScript beginnetje voor je gemaakt waar je misschien iets mee kunt:

[code:1:4517584255]tell application "Finder"
repeat
set theResult to display dialog "Welke HD wil je dan?" default answer "HD naam"
set theDisk to text returned of theResult
if (theDisk does not start with "HD naam") then
exit repeat
end if
end repeat
set theSpace to (round ((free space of disk theDisk) / 1024 / 1024))
display dialog "Ruimte vrij: " & theSpace & "MB"
end tell[/code:1:4517584255]

In de laatste versie van TinkerTool (3.21) kan ik het niet vinden.

Ik zie net dat OnyX, dat ik nu gebruik de optie heeft: "Quit menu item in Finder menu". Op het Finder icoon klikken herstart daarna de Finder. Maar goed de Finder herstarten was dus toch niet wat jullie bedoelden. :?

[quote:456639d357="iRuben"][b:456639d357]Hoe krijg ik in Finder een ACTUEEL beeld van de beschikbare vrije ruimte zonder steeds opnieuw van 'view' te hoeven veranderen of steeds opnieuw mijn ' Info' te hoeven opvragen?[/b:456639d357][/quote:456639d357]

Ruben, bij mij ( 10.3.4) staat die ‘gewoon’ onderin een finderwindowtje, en steeds actueel; als je wat weggooid dat berekend de finder automatisch de nieuwe groote. Ervoor staat of staan de aantal onderdelen.

Of bedoel je dat niet?

maarten

De Finder informatie is inderdaad niet altijd actueel. Daar is echter wel een heel handige CMM voor, Nudge geheten: http://www.brockerhoff.net/nudge/

Ja finder is maar een brak onderdeel van osX, bij mij het enige wat nogal eens crasht. Als je groot aantal bestanden verwijderd in een keer updat hij het scherm niet automatisch in kolom mode. Ook kan ik zo niet vinden waar ik kan aangeven dat hij de kolombreedte automatisch aanpast aan de breedste bestandsnaam, in explorer is dat gewoon dubbelklikken tussen de twee kolomnamen. En bij met finder een ftp site browsen mis je al helemaal F5.

misschien kun je het met [url=http://www.yousoftware.com/products/control.php#process]YOU_CONROL[/url] ik zag daar een menu optie zitten die alle processen van je computer in de menubalk kan laten zien, op de screenshot is ook te zien dat er een tabje commands in zit, misschien zit daar iets bij. Verder is YOU_CONTROL sowieso een erg handige app.

De vrije schijfruimte onder je HD icoon op je desktop laten zien voldoet ook niet aan je vraag?

Als je nu gewoon in een Finderrvenstter je Hard Disk in de Listview zet, de Size kolom aankliklt (zodat hij steeds de mappen sorteert van groot naar klein) en in de View options (Appeltje -J) aangeeft dat hij alle grootten moet berekenen, dan krijg je toch steeds een actueel beeld van de hoeveel die iedere map inneemt? Wanneer je dan bovendien wilt weten hoeveel je nog over hebt op de HD, klik je op je Harde Schijf, doet een Get Info (Appeltje -I), en zodra je iets delete (dus echt de prullenmand legen) laat dit Info venster zien hoeveel je nog over hebt. Best zet je beide findervensters dan mooi naast elkaar. Zo!

Heerlijk al die alternatieven.

Een tip voor jullie allemaal: ga eens aan de slag met Windows! :lol: :wink:

Om te begrijpen wat iRuben bedoeld kun je het volgende proberen:

• Open op Mac 1 de harde schijf van Mac 2 via bestandsdeling
  • Navigeer op Mac 1 naar een folder op de harde schijf van Mac 2
  • Navigeer op Mac 2 naar diezelfde folder
  • Voeg nu via Mac 1 iets toe aan de folder van Mac 2
  • Op Mac 2 zie je dat nu niet verschijnen (en zie je dus ook niet hoeveel schijfruimte je nog vrij hebt)

Om nu op Mac 2 wel te zien wat er bij is gekomen moet je dus even het venster sluiten, of naar een andere map navigeren en weer terugkeren of …
Allemaal vrij omslachtige handelingen.

Onder Windows heb je de F5 toets om de inhoud van het venster te verversen en de actuele situatie te zien.

En daarvoor zoekt iRuben een oplossing. En ik dus ook.

En Nudge doet dat niet?

kan je ook een shortcut aan nudge binden? dan is hij helemaal geholpen

Is het een geruststelling dat het in 10.4 wel goed gaat?? :lol:

Jeetje. Wat een reakties allemaal! Bedankt voor het meedenken en de suggesties. Ik ga ze zo eens even op mijn gemak allemaal uitproberen. :-D

even offtopic

switchers moeten hun eigen forum die hebben net als hardware en het os

moest ik effe kwijt