Heeft een DVD brander veel koeling nodig?

Mn 4 jaar oude LaCie brander opengeschroeft en er voor 54 euro een Pioneer 109 in gezet. Wat een superbrander!! Maar. Die LaCie maakt een hoop lawaai door een klungel ventilatortje. Kan ik die er zomaar uit halen? Het lijkt me niet dat ie erg heet wordt. Ooit een Apple CD300 gehad, ook zonder koeling. Zal ik de ventilator er maar uit schroeven?

ps. die pioneer kan ik iedereen aanraden, hij wordt door alle iApps ondersteund, is snel (16x DVD), stil (geen resonantie) en ondersteund alle formaten (+, -, RW, DL).

Volgens mij is dat niet zo een goed idee... :sealed:

in de nieuwe externe drives van lacie zitten al lang geen ventilators meer, de huidige branders zijn ook ver geevolueerd tov de eerste modellen die toen 500 euro kosten, lol, waar is de tijd, maar in pcs steken die ook gewoon in de kast zonder vent erop, de porsche en d2 design van nu zijn gewoon alu cases met daarin een gewone drive, dus: ruk die ventilator er maar gewoon uit.

De ventilator is ook niet bedoeld voor de brander maar voor je VOEDING! :x

Tsja. Maar de voeding van mn Powerbook heeft ook geen ventilator…

Warmte en voedingen is een vak apart. Je kan niet zomaar zeggen "de adapter van mijn PoBo heeft geen ventilator en dus hoeft de voeding van een externe drive ook geen ventilator".

Pliep, je logica ontgaat me volledig. Zowel je on-Kantiaanse waarneming als je taalkundig gebruik van quotes. De ventilator is inmiddels los en jongens wat is dat een genot.