Heeft een iBook G3 300 blueberry een PRAM batterij?

Ik ben in het bezit van een Ibook g3 300 blueberry (schelpmodel). Heb de machine tweedehands op de kop getikt en ben hem lekker aan het 'pimpen'.

Ik moet continu (als de computer van de netstroom is) de datum en tijd opnieuw instellen.
Het probleem is mij bekend bij een G4, dan moet je de PRAM-batterij vervangen.
Maar heeft een iBook G3 300 blueberry ook een PRAM-batterij, en waar zit deze, en welk type-baterrij moet ik wederom ter vervanging aanschaffen…?

Kan het probleem (het verliezen van de data en tijd) zich ook voordoen als de accu van de iBook ‘dood’ is?

Wacht graag jullie reactie af,
Marcel

Lijkt me eerder probleem van een dode accu.

Ja, die heeft ook een PRAM batterij. Dat hebben ze allemaal. Waar die precies zit weet ik niet, maar kijk eens op onderstaande site voor handleidingen: http://www.eserviceinfo.com/

Handige site met alle handleidingen echt een TIP. Ik heb onderstaande tekst in de handleiding van de Ibook gevonden.

Begrijp ik het nu goed, volgens mij heeft de ibook echt geen PRAM-batterij en heeft inderdaad de dode accu invloed op de RAM (date en tijd instellingen)

Kan iemand dat uit eigen ervaring bevestigen?

[i:c8ce9e63b7]Battery The iBook has one lithium-ion (LiIon) battery that will provide up to six hours of battery life when all power saving features are implemented. With the power adapter plugged in, the iBook battery recharges in four hours while the computer is running, or in two hours when the computer is shut down or in sleep mode. The iBook battery is not compatible with any previous Macintosh portable computer. No Backup Battery

The iBook has no backup battery. You will lose all data stored in RAM if you change the battery while the system is in sleep mode and no power adapter is connected. Therefore, shut the system down before changing the battery, or make sure a power adapter is connected.[/i:c8ce9e63b7]

Heb zojuist mijn accu vervangen en inderdaad, de tijd en data onthoud de machine nu wel. De accu heeft inderdaad dus invloed, en ik leidt ervan af dat dus deze serie ibooks geen PRAM batterij heeft.

Succes voor de volgende met deze vraag…