Heeft iemand hier ervaring met de OCZ SSD 120gig

Hallo allemaal, ik zou graag horen van mensen die een SSD drive in hun MB of MBP hebben geplaatst.

IK loop namelijk al een tijdje met de gedachte te spelen om een SSD in mijn MBP te gaan plaatsen ipv een 320gig/7200rpm schijf, zeker nu ze leverbaar zijn voor een haalbare prijs namelijk rond de 300 Euro voor 120 gig.

Daar mee doel ik op deze drive , OCZ Solid Series SATA II 2.5" SSD 120GB, voor wat ik met mijn laptop doe is 120 gig namelijk meer dan genoeg en de mogelijke snelheids winst en duurzaamheid lijkt het me de moeite, alleen ik ken niemand die ervaring heeft met dit ding of eigenlijk uberhaupt met een Macbook met een SSD erin.

Is er hier iemand die hier iets over kan zeggen?

Alvast bedankt voor de moeite ;-).

Kijk [url=http://tweakers.net/pricewatch/reviews/217934/ocz-core-oczssd2-1c64g.html]hier[/url] eens.

[quote:82e97f463b]Korte waarschuwing voor iedereen die er over denkt om een OCZ Core SSD te halen: deze heeft op dit moment vaak last van [color=red:82e97f463b][b:82e97f463b]data corruptie.[/color:82e97f463b][/b:82e97f463b][/quote:82e97f463b]

En voor de snelheid kan je beter kijken naar eentje van Intel. Die zijn weliswaar ook 2x zo duur, maar het is al helemaal niks om een paar honderd euro uit te geven aan een (in verhouding) trage SSD... Met een conventionele hardeschijf ben je op dit moment voor de snelheid beter uit (tenzij je bereid bent om 500 euro uit te geven aan eentje van Intel).

Daarnaast is OS X nog niet geoptimaliseerd voor gebruik met SSD... Misschien dat Snow Leopard hier verandering in gaat brengen, maar ik denk dat je weinig verschil zult merken.

Voordeel is wel dat SSD schijven langer mee zouden gaan dan een conventionele schijf, maar ik weet niet of dit een fabeltje is.
Ook moet je inderdaad flink geld gaan ophoesten wil je echt een enorm voordeel behalen en ik denk dat hiervoor de snlheidswinst/prijs ratio het niet waard is (op dit moment)

Maar dit is mijn kijk hierop…

Ik heb mijn nieuwe MacBook Pro gekocht met een SSD. En ik kan nu wel zeggen dat ik in mijn toekomstige notebooks ook altijd een SSD zal nemen.

Hoewel de leessnelheden van een SSD superieur zijn aan de normale HD, moet er nog wel een hoop gebeuren om de SSD voor iedereen aantrekkelijker te maken. Maar dat zal in de toekomst zeker gebeuren.

De leessnelheid en vrijwel niet bestaande seek-times maken het werken met een SSD echter nu al zeer aangenaam. De computer start niet alleen supersnel op, maar een programma staat ook meteen op het scherm als je het aanklikt. Aperture heeft nog nooit zo soepel gewerkt als op mijn SSD. Door een enorme foto albums browsen is nu een genot.

Op mijn oude MacBook Pro duurde het bijvoorbeeld even voordat het alle icons heeft ingeladen van een grote Applications folder. Als je in deze folder snel naar beneden scrollde moest je even wachten tot alle plaatjes verschenen. Met een SSD merk je hier totaal niks meer van.

De MacBook “voelt” gewoon een stuk sneller met een SSD.

Enorm nadeel is inderdaad de prijs, maar ik denk dat je daarna nooit meer terug wilt naar een normale HD :).

Edit: B.t.w: Apple gebruikt SSD drives van Samsung.

De Apple SSDs zijn ook van de snellere variant, i.t.t. de 'goedkope' van bijvoorbeeld OCZ... En ik neem aan dat je nieuwe MBP sowieso ook wat sneller is dat de oude :wink:

Weet je dat zeker? [url=http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1804052]Hier[/url] beweert iemand dat het een MLC is ipv een [url=http://en.wikipedia.org/wiki/Solid-state_drive#SLC_versus_MLC]SLC[/url].

De Intel X25-E schijnt overigens erg snel te zijn. (prijzen)

Hm... Ik zou het wel verwachten voor de prijs, eerlijk gezegd. Plus dat ik niet van Apple verwacht dat ze langzamer-dan-hardeschijven-SSDs zouden gebruiken, onder het mom van de 'gebruikservaring'.

Die van Intel zijn inderdaad wel snel. Maar daar is de prijs dan ook zeker naar :wink:

Een aardige site met SSD informatie is http://www.storagesearch.com/

Zie voor een overzicht van merken en snelheden: http://www.storagesearch.com/ssd-2p5.html

De 256GB MLC van Samsung hoort (volgens deze site) bij de drie snelste 2.5" SSDs: http://www.storagesearch.com/ssd-fastest.html

[quote:4462bcf1e6]Samsung announced it was shipping a fast 2.5" SATA MLC SSD with 256GB capacity in standard 9.5mm height, with 220MB/s read, and 200MB/s sustained write speed.[/quote:4462bcf1e6]

OCZ schijnt nog deze maand met een nwe serie te komen de Vertex lijn volgens mij en die zouden niet de problemen van de eerste serie hebben. @Barabas, jij hebtr dan zeker gewoon de ssd build to order besteld via apple zelf neem ik aan, of heb je een 3rd party genomen?

Wat ik eigenlijk niet begrijp is dat Apple zelf helemaal niet zegt dat met een SSD de prestaties veel beter worden van de Mac.

Van de applestore:

Uw MacBook Pro wordt standaard geleverd met een 5400-rpm seriële ATA harde schijf. Als topprestaties voor u belangrijk zijn, kiest u een snellere harde schijf.

Wilt u meer duurzaamheid, dan is een SSD-schijf (solid-state) een betere keuze.

Terwijl een SSD toch juist de prestaties ver omhoog schroeft zou je denken

Osx nog niet optimaal voor ssd, dat betwijfel ik, anders zouden ze die optie nog niet geven in de store neem ik aan.

Na nog wat verder op het net te hebben gekeken blijken de meetse mensen die problemen hebben gehad met OCZ ssd schijven, dat allemaal te hebben wanneer ze windows op hun macbook ( pro) draaien en dat mensen die gewoon osx draaien helemaal geen last hebben van problemen.

Moeilijk moeilijk allemaal, ik zou graag zien dat bijv OMT, eens een test zou doen met deze schijven om het nu eens duidelijk te krijgen of het nou werkt met die dingen i9n normaal dagelijks gebruik van je macbook.

Wellicht dat de leverancier hier ook gewoon aan mee zou kunnen werken met sponsoring ofzo door er 1 ter beschiking te stellen.
Ik heb namelijk het idee dat er best wel een hoop mensen zijn die zo’n 350 euro zouden willen uitgeven voor een 128Gig ssd , ik wel in ieder geval maar niet voordat ik zeker weet dat het ook werkt, want vaak zijn dit soort schijven niet te retourneren kom ik achter als je bij de verscheidene online winkels kijkt.

[quote:2d2edf403e=“sanius”]Daarnaast is OS X nog niet geoptimaliseerd voor gebruik met SSD… Misschien dat Snow Leopard hier verandering in gaat brengen, maar ik denk dat je weinig verschil zult merken.

Voordeel is wel dat SSD schijven langer mee zouden gaan dan een conventionele schijf, maar ik weet niet of dit een fabeltje is.
Ook moet je inderdaad flink geld gaan ophoesten wil je echt een enorm voordeel behalen en ik denk dat hiervoor de snlheidswinst/prijs ratio het niet waard is (op dit moment)

Maar dit is mijn kijk hierop…[/quote:2d2edf403e]

[url=http://tweakers.net/nieuws/57751/puresilicon-kondigt-1tb-ssd-aan.html]PureSilicon kondigt 1TB SSD aan[/url] (bron: Tweakers) [quote:ebf2be316e]Tijdens de Consumer Electronics Show heeft pureSilicon de Nitro Series-ssd's geïntroduceerd. Met speciale productietechnieken lukte het de fabrikant om 1TB aan opslagruimte te verwerken in een ssd van 2,5".

Volgens pureSilicon heeft het bedrijf met de Nitro Series 's werelds eerste 1TB-ssd in huis. Naast het 1TB-model kondigde de fabrikant ook kleinere modellen aan, met groottes van 32GB, 64GB, 128GB, 256GB en 512GB. De schijfjes in de Nitro Series hebben allemaal een sata II-aansluiting en zijn 2,5" groot.

Volgens tests van pureSilicon zijn de ssd’s in staat tot sequentiële schrijfsnelheden van 215MBps en sequentiële leessnelheden van 240MBps. [/quote:ebf2be316e]

Klinkt niet slecht. :slight_smile:

nu de prijzen nog, daar hangt het wel een beetje vanaf vind ik, ocz is relatief goedkoop.