Heeft iemand nog tips om systeem sneller te maken?

Ik heb inmiddels begrepen dat je regelmatig van die cron scripts moet draaien en dat doe ik dus ook. Maar zijn er nog meer dingen die helpen?

Ik heb xbench laatst ff gedraaid en toen bleek dat mijn harde schijf het slechtst scoorde, niet echt heel verwonderlijk voor een notebook natuurlijk maar is daar nog wat aan te doen?

ff een beetje offtopic: Wat heeft het voor voordelen en nadelen om journaling FS aan te zetten?

[quote:ee9eeca478]Een journaling systeem houdt alles wat het doet bij in een journal, een soort logfile. Dus bij een crash wordt door 'scandisk' die logfile geanalyseerd en eventueel aan de hand daarvan je filesystem gerepareerd, dat scheelt heel veel tijd in vergelijking met het hele filesystem te checken.[/quote:ee9eeca478] [url]http://www.tweakers.net/nieuws/23839[/url] Maar er is wel 1 nadeel aan het journaling systeem, doordat je harde schijf een logfile moet aanmaken bij elke bewerking je doet, werkt deze ook trager. Dus je moet voor jezelf uitmaken wat belangrijker is, een performant systeem, of een snel systeem.

Tja, het is een open deur intrappen, maar hoe schoner je je systeem houdt (vooral niet teveel installeren, wanneer je programma's installeert en later eraf haalt, is je systeem toch minder schoon), hoe sneller het blijft... En hoe minder het moet laden bij het opstarten, etc...

Het verwijderen van preferences die je nooit meer gebruikt helpt wellicht ook een heel klein beetje…

Verder af en toe defragmenteren, eens in de maand. En een reparatieprogramma op zijn tijd helpt ook! 8)

met welk programma defragmenteer je je mac? vraagje aan JeePee?

Wat ook helpt is 1 harde schijf (i.e. ongepartitioneerd) te gebruiken met daarop mac os x. Dit scheelt iets tijdens opstarten.

Als je toch nog steeds os 9 er bij gebruikt, dan is het beter om deze op een aparte partitie te zetten zodat het besturingssysteem, de programma’s e.d. duidelijk gescheiden blijven.

En natuurlijk dagelijks bij macosxhints.com checken!

Welke tools zou je kunnen gebruiken voor het defragmenteren? Zijn er ook een beetje betaalbare tools voor? Ik wil namelijk liever zo legaal mogelijk leven :innocent:

[quote:d27788fa88="pimpel"]met welk programma defragmenteer je je mac? vraagje aan JeePee?[/quote:d27788fa88]

Drive 10, Norton Utilities. En straks komt TechTool Pro 4 uit en nadat DiskWarrior er zal zijn, zal Alsoft ook wel met DiskExpress Pro 4 komen en ook PlusOptimizer van Alsoft zal over een poosje uitkomen. Op dit moment loopt er bij Micromat nog steeds een actie, waarbij je bij aankoop van Drive 10 of TechTool Pro 3, straks TechTool Pro 4 gratis krijgt. TechTool Pro 4 gaat straks zo’n 100 dollar kosten, terwijl Drive 10 nu zo’n 70 dollar kost… tel uit je winst… Micromat shop

Ik gebruik op dit moment Drive 10 voor het defragmenteren, maar zodra TechTool Pro 4 uit is, zal die het werk overnemen en wellicht in de toekomst DiskExpress Pro 4, maar dat weet ik nog niet zeker. Belangrijkste programma voor mij is in ieder geval DiskWarrior en daarna TechTool Pro 4, zodra beiden uit zijn… :smiley:

Voordeel van Windows was wel dat die functie er al bij zat :?

Defragmenteren? Wat en hoe? OS X is UNIX en niet meer Mac OS en nog minder MS-DOS in al zijn jasjes.

http://www.macattorney.com/tutorialnl.html
Citaat uit paragraaf 12:
[i:e2eace3c1a]Als je OS X draait, hoef je overigens niet regelmatig een defragmentatie-programma te draaien. Net zoals OS X stukken slimmer met geheugen (RAM) omspringt dan OS 9, geldt dat ook voor het gebruik van de harde schijf.

Hoewel besturingssystemen die op UNIX gebaseerd zijn veel SCHIJF-fragmentatie hebben (d.w.z. dat er veel ongebruikte ruimte zit tussen gebieden met gegevens op de schijf), proberen ze er zelf voor te zorgen, indien mogelijk, dat er geen FILE-fragmentatie is (het opknippen van een programma in verschillende stukken verdeeld over je schijfruimte).

Schijffragmentatie vermindert de prestaties van een schijf niet. File-fragmentatie kan je schijf langzamer doen werken, maar dat gebeurt onder OS X alleen als je schijf vrijwel vol is.

Dus het gebruik van een defragmentatie-programma, of van een willekeurig andere defragmentatiemethode (bijvoorbeeld een backup van je hele schijf maken en die terugplaatsen), heeft vermoedelijk geen effect, tenzij je schijf (of een individuele partitie) bijna vol is.[/i:e2eace3c1a]

it never cease to amase me...

M.a.w. maar beter, of net zo goed, niet defragmenteren, maar wellicht wel de binnenkort(?) te verschijnen Disk Warrior zo nu en dan draaien? (Naast, zeg maar wekelijks, schijf EHBO en dagelijks Mac Janitor zoals ik doe).

Schijf ehbo hoef je niet dagelijks te gebruiken, tenzij je paranoid bent of zo. Volgens mij wordt schijf ehbo automatisch aangezet voordat je mac opstart. Bij het opstartvenstertje staat dan checking system disks.

Diskwarrior is natuurlijk een must-have. :roll:

Nee, schijf EHBO gebruik ik hooguit een wekelijks, voor de zekerheid. Het wordt allemaal wel automatisch gecheckt, maar ik mag het graag in werking zien (zien is geloven :wink:). Mac Janitor gebruik ik dagelijks, hoewel dat ook niet echt nodig schijnt te zijn als je de computer aan laat staan.

hi guyz,

Ik ben van mening dat OSX tottaal anders is dan 9.
Ik verbaasde mezelf in het begin ook over het feit dat er zo weinig te twekan valt met instellingen enz. Maar ook je systeem bijhouden is anders geworden.
Dat doet je eeuwige liefde (je mac :stuck_out_tongue: )
Dus meer als de cron’s laten lopen en wat kleine dingetjews met cache is er eigenlijk niet te doen. Hoe moeilijk dat ook is voor mensen zoals wij.

Norton komt niet meer onder X bij mij, waarom de meeste fouten kun je met first aid doen en als die het niet op kan lossen heb je waarschijnlijk zoveel ellende dat je net zo goed opnieuw kan installeren.

succes

greetz

[quote:ccc2eca9fd="ateazz"]Ik ben van mening dat OSX tottaal anders is dan 9. Ik verbaasde mezelf in het begin ook over het feit dat er zo weinig te twekan valt met instellingen enz. Maar ook je systeem bijhouden is anders geworden. Dat doet je eeuwige liefde (je mac :P ) Dus meer als de cron's laten lopen en wat kleine dingetjews met cache is er eigenlijk niet te doen.[/quote:ccc2eca9fd]

Permissies herstellen natuurlijk, eventueel Journaling aanzetten, etc. Maar daar hebben we natuurlijk leuke programmaatjes voor.

[quote:ccc2eca9fd=“ateazz”]Norton komt niet meer onder X bij mij, waarom de meeste fouten kun je met first aid doen en als die het niet op kan lossen heb je waarschijnlijk zoveel ellende dat je net zo goed opnieuw kan installeren.[/quote:ccc2eca9fd]

Ben ik niet helemaal met je eens. Allereerst komt Norton er ook bij mij nooit meer op, hier ben ik het wel helemaal mee eens! :wink: , maar dat je de meeste fouten met First Aid uit kan halen is niet helemaal waar. EHBO is puur een basisreparatieprogrammaatje, maar bij echte problemen toch echt te licht! In een Discussie op MacFreak komt Jules met een logische verklaring op de vraag waarom Apple geen Defragmentatie- (en Reparatie-) programma erbij levert. Kort gezegd komt het er op neer dat Apple niet in het vaarwater van andere fabrikanten wil gaan zitten. Op het moment dat ze dat wel zouden gaan doen, wordt het voor anderen minder aantrekkelijk om voor de Mac te gaan produceren en Apple tilt hier blijkbaar zwaar aan…

Het opnieuw installeren is niet altijd nodig! Een reparatieprogramma kan de boel weer zo herstellen of zoals DiskWarrior doet: Verfrissen, door de volledig directory te vervangen voor een gloednieuwe, dat je weer eindeloos vooruit kunt! Je hoeft niet altijd maar weer een herinstallatie te doen en zeker niet gebruikers die niet eindeloos programma’s installeren, proberen en deleten, etc. Hoe minder je loopt te ‘klooien’ (lees: van alles en nog wat proberen :wink: ) met je systeem, hoe minder je reparatieprogramma’s of herinstallaties nodig hebt. Logisch lijkt me! :smiley:

[quote:820c01d616="andrez"]M.a.w. maar beter, of net zo goed, niet defragmenteren[/quote:820c01d616]

Eens in de 1 à 2 maanden defragmenteren lijkt me niet verkeerd, wederom afhankelijk van wat en hoeveel je met je schijf doet, bij sommigen volstaat wellicht een keer in de 4 à 6 maanden.
Mac OS X mag dan Unix zijn, maar als het goed is gebruikt bijna iedereen HFS+ in plaats van UFS, dus fragmentatie komt nog aardig voor. Probeer voor de aardigheid SpeedDisk of Drive 10 en kijk eens naar de melding na een analyse… Met Drive 10 kom ik toch vele duizenden file- en diskfragments tegen… En hoe meer fragmenten, hoe meer werk de naald van je harddisk moet werken… :roll:

Dus niet defragmenteren, zelfs niet 1 keertje in het jaar, lijkt me vragen om vertraging en / of problemen, vooral bij kleinere harde schijven! :expressionless:

Ok, hier komt dus een voor mij nieuwe term naar voren: "ufs". Kan iemand me vertellen wat het is en hoe je het aanzet?

ff iets anders. Ik heb Cocktail gedownload en ik moet zeggen dat het erg goed werkt. Ik vroeg me alleen af of het verstandig is om cocktail te laten pre-binden. Kan dat trouwens ongedaan gemaakt worden in het geval dat het er minder van wordt?

Je kunt je harde schijf in een bepaald 'formaat' indelen. Bijna iedereen doet dit standaard in een HFS+ of Extended formaat. Maar je kunt ook in Unix huppeldepup formaat, dit heeft echter nadelen, want er zijn best wel wat programma's die dit niet ondersteunen... Een voordeel is het 'veiliger' op schijf zetten, hoorde ik laatst ergens, maar er zullen hier vast wel mensen zijn die er meer van weten.

Journaling kun je onder andere in Cocktail aanzetten, in Jaguar Cache Cleaner, in Maintain1 (en Maintain your Mac), in Xupport en via de Terminal…

Zie ook Discussie op MacFreak Hierin komt overigens naar voren dat het aanzetten van Journaling niet persé vertraagd, maar zelfs kan versnellen… :roll:

[quote:ef4fba81d6="kenmasters"]Ik heb Cocktail gedownload en ik moet zeggen dat het erg goed werkt.[/quote:ef4fba81d6]

Meerdere mensen hebben minder goede ervaringen met Cocktail, dus pas op. Mogelijk is de nieuwste versie beter, maar ik draai het niet meer, op een keer kreeg ik ook problemen direct na het gebruik van Cocktail…

[quote:ef4fba81d6=“kenmasters”]Ik vroeg me alleen af of het verstandig is om cocktail te laten pre-binden. Kan dat trouwens ongedaan gemaakt worden in het geval dat het er minder van wordt?[/quote:ef4fba81d6]

Pre-binden kan geen kwaad, dat doet Installer steeds met Optimaliseren na een installatie. Het schijnt in 10.2 niet echt meer nodig te zijn, maar of dat los staat van een installatie weet ik niet. Ongedaan maken kan niet, lijkt mij, maar is ook niet nodig. Toch even oppassen met Cocktail, ik las zojuist nog iets over problemen na pre-binden, maar dat is iets van begin maart, dus wellicht is dat al opgelost… :expressionless:

Ok, thanks ik zal eerst ff checken op hun site of daar wat staat.

Ik vind cocktail verder goed werken. Alles zit er toch in? Cron scripts, caches legen enzo. prima proggie dacht ik zo.