HEEL HANDIG artikeltje over batterijen

Omdat heel veel mensen verschillende dingen zeggen over hoe om te gaan met je batterij was ik een beetje het spoor bijster geraakt. Na een beetje surfen op het internet kwam ik [url=http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm]dit[/url] artikeltje tegen. Het artikel gaat over hoe je het beste om kunt gaan met je batterij en waarom de gegeven methoden het beste zijn voor de batterij. Er zijn een aantal punten waar je je aan kunt houden om het beste uit je batterij te halen:

[i:9801abfe09]Avoid frequent full discharges because this puts additional strain on the battery. Several partial discharges with frequent recharges are better for lithium-ion than one deep one. Recharging a partially charged lithium-ion does not cause harm because there is no memory. (In this respect, lithium-ion differs from nickel-based batteries.) Short battery life in a laptop is mainly cause by heat rather than charge / discharge patterns.

Batteries with fuel gauge (laptops) should be calibrated by applying a deliberate full discharge once every 30 charges. Running the pack down in the equipment does this. If ignored, the fuel gauge will become increasingly less accurate and in some cases cut off the device prematurely.

Keep the lithium-ion battery cool. Avoid a hot car. For prolonged storage, keep the battery at a 40% charge level.

Consider removing the battery from a laptop when running on fixed power. (Some laptop manufacturers are concerned about dust and moisture accumulating inside the battery casing.)

Avoid purchasing spare lithium-ion batteries for later use. Observe manufacturing date. Do not buy old stock, even if sold at clearance prices.

If you have a spare lithium-ion battery, use one to the fullest and keep the other cool by placing it in the refrigerator. Do not freeze the battery. For best results, store the battery at 40% state-of-charge. [/i:9801abfe09]

Veel succes met het goed verzorgen van de batterij!

bedankt voor het artikel!

Ook dank voor het artikel, maar helaas ben ik niet zo bang. Ik gebruik zowel privé als op de zaak camera's met Li-ion accu's en die gaan zonder uitzondering járen mee. Vooral op de zaak worden ze regelmatig volledig uitgeput (doordat ze kunnen worden gekoppeld draaien we vrolijk door) en hebben we geen last van bovenmatige uitval. In het geval van de li-ion accu in m'n powerboekje ben ik gewoon uitgegaan van de gebruiksaanwijzing over calliberen e.d. en nu, na 1,5 jaar, is de capaciteit nog 94%. Zoals overal zullen er ook bij accu's wel rotte exemplaren tussendoor lopen, maar ik vermoedt dat dat exemplarisch is.

Bedankt voor de info 8)

handig, tnx

[quote:dbee662922="Tijmac"]handig, tnx[/quote:dbee662922] [quote:dbee662922="Orson"]Bedankt voor de info[/quote:dbee662922] [quote:dbee662922="sic-one"]bedankt voor het artikel![/quote:dbee662922]

Geen dank :smiley:

[quote:dbee662922=“Liam”]Ook dank voor het artikel … maar ik vermoedt dat dat exemplarisch is.[/quote:dbee662922]

Zit zeker een punt in wat je zegt. Of de rotte appels (apples) exemplarisch zijn weet ik niet, maar veel mensen willen weten hoe ze nou het beste met hun batterij om moeten gaan, en daar is dit artikel voor bedoeld.

Mooi zo Wat is MacOsX toch mooi :innocent:

[quote:5abe358e7f="thomdebom"]Omdat heel veel mensen verschillende dingen zeggen over hoe om te gaan met je batterij was ik een beetje het spoor bijster geraakt. Na een beetje surfen op het internet kwam ik [url=http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm]dit[/url] artikeltje tegen.[/quote:5abe358e7f]

Surfen op het internet was niet echt nodig: die link naar de BatteryUniversity heeft vaker op MacOSX.nl gestaan. :slight_smile: