Heel veel OS9 en OSX installatie vragen...

Ik heb osx server (10.4). en ik wil os9. maar ik heb alleen de NL versie van os9. Deze krijg ik niet draaiende... Nu heb ik ook een gewone osx versie (10.4). Kan ik die gewoon over mijn osx server heen installeren? Of wat is het slimste...

ps ik wil niet al mijn prgramma’s kwijt zijn… kan ik deze eventueel op dvd backuppen en later terug zetten?

Ik snap niet helemaal wat je nu eigenlijk wil, maar als al je programma's OS X versies zijn kan je dat OS 9 verhaal maar beter vergeten. Waarom zou je nu nog terug willen naar OS 9 dat is me een raadsel :? Voor OS 9 word al 5 jaar niets meer gemaakt, vergane glorie, weg ermee. Gewoon lekker op OS X blijven werken. :lol: :lol:

Nee dat is het niet... ik draai nu osx server 10.4 maar wil er ook een os 9 programma bij kunnen draaien. Maar ik heb alleen een NL versie van OS 9. En deze wil hij niet pakken.

Dus… hoe pak ik dat aan?
Ik heb eventueel ook een OSX 10.4 (gewoon).
Die kan ik op NL zetten.
Maar hoe haal ik dan OSX server er af? Prullenmand? en dan de gewone versie installeren?

als je opstart van de gewone osx install cd kan je een zgn clean install doen. Dus dat hij de gehele schijf formateerd. Al heb ik zo het idee dat je liever alles wat op de schijf zit erop wil laten.

Tja... dat was wel het idee ja... Kan ik mijn apps map niet ergens backuppen? en later gewoon terug zetten? idem met mail?

In Panther kon je met software restore classic erop zetten. Kan dat niet met de Tiger dvd? Of wil je OS 9 bootable hebben? Want dat laatste kunnen veel nieuwe Macs niet meer.

Wat voor mac heb je? Sinds pak-em-beet een jaar of 2 starten lang niet alle mac's OS9 nog op (OSX only dus). En dan ligt het dus niet aan de taal. Met recente iMac, G5's, iBook etc heb je pech. Met G4 powermac's heb je meer kans.

Koop een externe firewireschijf en zet daar os9 op dan kan je daar altijd van opstarten vermits jou Mac dat ondersteund. Misschien kan je zo ook apjes onder classic draaien maar dat weet ik niet daaar ik os9 al héél snel heb afgeschaft.

voordat iedereen loos allerlei tips gaat roepen moet er eerst wat duidelijkheid zijn in deze chaos lijkt mij.

1. Wat voor Mac heb je?
  2. Waarom draai je nu OS X Server? Voor de lol of is het ook echt een server?
  3. Waarom wil je opeens terug naar OS 9? Voldoet Classic niet, of is Classic ook goed?
  4. Welk OS 9 programma wil je gaan draaien?

Houdt er rekening mee dat OS X programma’s die je nu hebt in ieder geval NIET draaien op het eeuwenoude OS 9.

Vooralsnog weinig feedback van de vragensteller. Maar ik neem aan dat het weer de aloude verwarring tussen Classic en OS9 is...

OS9 is booten in OS9, Classic is OS9 draaien in OSX.

Server heeft geen standaard geen Classic aan boord (zou ook wel een onzinnige optie zijn) maar kan er wel op gezet worden. Niet door een OS9 installer te draaien maar door een geïnstalleerde OS9 te kopiëren of door een OS9 image te gebruiken zoals die op een oude OSX installatieCD staat die met de Mac is meegeleverd (dus geen gekochte OSX, die heeft alle extra apps niet aan boord!)

Hierbij mijn feedback. (ben net wakker)

Ik ga wel een externe HD kopen (moet ik toch eigenlijk we, zit een beetje vol)
dit is denk ik wel een juiste oplossing. Ik heb een G4 400 Mhz, dus dat gaat best.
(is nog wel bootable).

Dit ook in verband dat ik mijn apps erg graag wil bewaren.
Waarschijnlijk wel weer een keer een volledige her installatie doen met een gewoon OSX., dan moet ik toch weer al mijn apps opnieuw installeren (is niet mijn fijnste bezigheid)

Thx!!!

Het probleem is dat je OS X server versie hebt, daar draait bij mijn weten geen classic (OS 9) onder. Alleen als je de gewone OS X versie hebt kan het wel... succes

Ik snap nog steeds niet of je nou je OS 9 programma's in OS 9 wil draaien, dus vanaf OS 9 opgestart, of vanaf OS X opgestart en dan in Classic. Sommige OS 9 programma's zullen niet werken in Classic, dus ik ga ervan uit dat je een volwaardige OS 9 partitie wil, of een externe HD met OS 9 erop. Klopt dit zo ongeveer?