heel veel plaatjes aan elkaar plakken voor beginners

Ik heb voor een studieproject bijna 600 foto's gemaakt die in een aantal lange strips aan elkaar moeten worden geplakt en uitgeprint. Nou ben ik geen graficus en ook geen fotograaf. Geen mooie software dus! O jee, hoe krijg ik dit voor elkaar zonder dat ik gierend gek word?

Ik heb: iPhoto, Word, Pages, Photoshop Elements, PhotoExpress

Als je wat handig bent, kan je foto's eerst op 'rijen' plaatsen met dit programma: http://www.raggers.net/pathos/superdesktop.php (neem dan wel niet te veel foto's naasteen, anders worden ze wel zeer klein). Je krijgt dan wel een .jpg-bestand met bovenaan en onderaan veel "wit". Die stroken kan je er dan in Preview afknippen (Apple + k). Vervolgens kan je die 'foto' dan in Pages importeren en daar dan prutsen met je layout (ik weet niet wat je bedoeling is). Zo zou ik het toch ongeveer oplossen.

Wat een goed idee! Ik geloof dat ik zo langzamerhand een enorme raggersfan begin te worden.

Dank, dank!

Ik heb een serie verticale foto’s gemaakt van een landschap. Steeds een stap opzij en de volgende meter gras, asfalt, zand etc. Aan elkaar geplakt gaat dat straks een mooi beeld opleveren.

Helaas, Superdesktop gooit de volgorde om. Mooi beeld, maar ik moet ze op rij kunnen zetten.

Photoshop heeft onder file-automate-photomerge de optie om plaatjes aan elkaar te plakken. Misschien zit die optie ook in PS Elements.

Optie twee neemt een stuk meer tijd in beslag: Via Quickscale (www.mammoetsoftware.com) al je foto's eenzelfde 'kleine' resolutie geven in (ik zou Pages aanraden) in Pages slepen, de instellingen goedzetten (eventueel uw pagina liggend maken) en ze allemaal naast elkaar zetten. Daar gaat wel tijd in kruipen en je krijgt maar een tof effect als elke foto dezelfde resolutie heeft (en dus op dezelfde manier kan 'verkleind' worden)

Wat voor camera heb je? Ik heb bij m'n Canon het programma PhotoStitch gekregen wat het zou moeten kunnen. Heb het nooit geprobeerd en kan het net ff niet vinden bij Canon. Maar dikke kans dat het gratis verkrijgbaar is of dat er soortgelijke programma's zijn. En misschien wel met jouw camera meegeleverd is.

Mijn camera is een Canon IXUS 50. Prima dingetje voor dit soort opdrachtjes. Ik heb even gezocht en er zitten inderdaad nog twee cd's met software bij. 's Even kijken wat daarbij zit...

Het plakken met Photoshop Elements lukt niet. Daarvoor heb ik kennelijk teveel detail in de foto’s (modder, gras en asfalt). Eigenlijk heb ik vooral een heel lang canvas nodig om de boel tegen elkaar aan te kunnen leggen. Kan Pages dat? Of is PE dan handiger?
Ik heb ze met PhotoExpress alvast een hanteerbaar formaat gegeven.

Wat is de bedoeling? Gewoon de foto's tegen elkaar zetten? of netjes laten overlappe, zodat er een panorama uit komt? Het eerste kan met Photoshop, het tweede met photostitch.

De snelle truck om Panorama's te maken met overlap zat nog eerder in Elements dan in Photoshop. Dat moet echt kunnen, Els.

[quote:2566d09510="els"]Ik heb: iPhoto, Word, Pages, Photoshop Elements, PhotoExpress[/quote:2566d09510] Dus géén Photoshop. Lijkt me dat suggesties voor zo goed als gratis software welkom zijn bij els. Photoshop valt niet direct in die categorie :) Hans, misschien weet jij of dit ook in PhotoshopElements kan. Die heeft els weer wel.

Owww, sally geeft het antwoord tijdens mijn typewerk…

Het probleem zit 'm vooral in de hoeveelheid foto's (bijna 600!). Inmiddels is het me gelukt om op verschillende manieren strookjes te maken. Photoshop Elements herkent de patronen niet erg goed en ik moet de foto's handmatig 'pas' leggen. Met gras en asfalt kan dat even duren :? . Photostitch van Canon plakt probleemloost kleinere series foto's aan elkaar, maar doet dat met zoveel fantasie dat ook foto's die per ongeluk op de verkeerde plek zitten er tussen worden gelijmd.

Ik ga er dus maar voor om in Pages de plaatjes naast elkaar te zetten en heel erg duimen dat de printer me niet in de steek laat morgen.

Update (voor andere beginners) : Ik heb een sjabloon gemaakt in Pages met een plaatsaanduiding voor de strip plaatjes. Daarvoor heb ik een serie foto's in hetzelfde formaat gebruikt als de foto's die ik in de strip wil gebruiken. Alle foto's zijn nu geschaald met PhotoExpress (superprogje!) naar dit formaat en ik plak ze gewoon naast elkaar, niks photomergen ofzo, want dat zou ondoenlijk zijn op deze schaal. Maar 't lijkt er zo langzamerhand op dat 't gaat lukken! Bedankt voor alle reacties.

Mooi zo els, blij dat het lukt. Post het resultaat eens in HetZelfgeschotenPrachtplaten-topic of in het GroteShowCase-topic. LOL: max breedte foto = 590px :wink: :P

Ga ik doen. Ik ben nu bezig (dit is haast een cursus aan het worden) het pixelprobleem te tackelen. Ook zoiets waar je als niet-grafisch onderlegde nooit mee te maken krijgt. Ik stuur vaak foto's verkleind mee in de mail en dat doe ik dan met iPhoto of PhotoExpress. Maar dit spul moet toch een beetje netjes geprint kunnen worden en misschien een beetje opgeblazen. Morgen komt er een plaatjespost van me!