Heb zojuist OSX geinstalleerd, maar op de verkeerde HD. Stom ja!
Nu is de schijf geformatteerd en vraag ik me af of de digitale foto's die erop stonden
nog terug te halen zijn op de een of andere manier?
Niet als de installatie over de bestanden heen is gegaan, waar je dikke kans op hebt aangezien een clean install altijd aan het begin van de schijf begint, en niet achter de oude installatie.
Maar gelukkig had je een backup op een externe schijf… toch ? :sealed:
Ik bedoel dat de eerste installatie op de binnenkant van de schijf staat... fysiek. Een clean install zal dus ook aan de binnenkant beginnen, fysiek dus op de plek waar de oude bestanden stonden, wat recoveren dus zo goed als onmogelijk maakt.
Je kunt een programma als Data Rescue II of FileSalvage proberen. Ik neem aan dat er meer foto's op stonden (meer GB's) dan het systeem in beslag neemt. Maar goed, wat boven al werd aangegeven, alle foto's die overschreven zijn door de verse installatie... die zijn verloren... :?
En bij een schone installatie formateert hij niet, daar moet je echt zelf voor kiezen via Beveiligingsopties in Schijfhulpprogramma tijdens de installatie. In wezen gooit hij de directory (met alle info over de bestanden) weg, zodat je Mac denkt dat er niets meer op de schijf staat. Een Data Rescue II en een FileSalvage kunnen dan nog alle bestanden terughalen, alleen… niet als je ze overschrijft met nullen (formateren) of shred (7 keer of 35 keer) of… overschrijft met een nieuw systeem… :sealed: