Help; AdobePS printerdriver voor maken virtual printer OSX ?

Ik wil een postscript bestand aan maken vanuit QuarkExpress 6 op OSX.

Deze kan ik dan distillen tot PDF in de gewenste settings van de drukker.

Nu heb ik begrepen dat ik een virtuele PS printer moet aanmaken. De gegeven specs van drukker geven aan dat ik de Adobe PostScript driver PS 8.7.3 kan instaleren. Deze is er alleen voor OS9.

Is er een andere manier om een hoogwaardig post script bestand uit Quark te krijgen?

Je hebt het niet makkelijk... Driver 8.7 is de minimumvereiste?

Maak een nieywe printer aan, kies IP Printing, geef het ding de naam ‘localhost’, kies als printer Adobe (acrobat geïnstalleerd? dan zie je een PDF-printerinstelling verschijnen) en klaar is BlueRose

[quote:922c0b975c="Deskman"]Je hebt het niet makkelijk... Driver 8.7 is de minimumvereiste?

Maak een nieywe printer aan, kies IP Printing, geef het ding de naam ‘localhost’, kies als printer Adobe (acrobat geïnstalleerd? dan zie je een PDF-printerinstelling verschijnen) en klaar is BlueRose[/quote:922c0b975c]

Thanks, het waren (ahum zijn) zeker geen makkelijke dagen.
EEN PS bestand gaat lukken op deze manier die je voorsteld.

Alleen lukt het mij niet om een PS bestand op de door drukker gewenste manier te maken.
Mijn vraag; in hoeverre is het op een andere manier maken van je PS bestand van invloed op de definitieve PDF, die gedistilled wordt met WEL de juiste settings.

Okee, hele verhaal over het aanleveren;
Software required:

• Quark 4.11 or newer
  • Adobe PS driver 8.7.3
  • Distiller 5.05

Instellingen/bestanden gekregen van drukker:

• PrinenergyRefiner, PPD for postscript driver
  • Creo Color, XTension
  • Joboption for distiller 4-6
  • CreoDistiller Assistent
  • Dikke pdf handleiding.

Probleem is, handleiding is op OS9, Quark 4 ingesteld. Terwijl ik werk op OS10.2, Quark 6.

Nu heb ik met het distillen geen probleem, de joboptions/PDF settings kan ik instellen. Ik kan alleen geen PS bestand maken via de gewenste weg.

• De Creo Color Xtension werkt niet in deze nieuwere versie van Quark
  • Kan de ‘gewenste’ virtual postscript printer niet aanmaken
  • Kan de PPD niet instellen

Dank

Het natuurlijk ook de vraag of je alleen tot het gewenste resultaat komt met de door hun aangegeven weg. De CREO XT en Distiller assistent ken ik hoegenaamd niet. Maar als je van een goed PS bestand uitgaat (Quark zelf geeft aan gewoon via de printer als PS bestand bewaren). Daarna Distil je het bestand gewoon met de Joboptions en dan moet het toch kloppen?

Meestal willen de drukkers geen colorprofile aan het bestand, maar als je de plaatjes volgens hun profiel bewaart is daar ook niet veel mis mee.

Als het erg veel is laat je de drukker eerst even een proefbestandje nakijken. Dat lijkt me beter dan proberen een oud paard weer op weg te krijgen.

Die Creo Color XT is bestemd voor het volgende (geknipt van de creo.com-site): Helps Quark XPress to output colorized TIFF images correctly for a composite PDF 1.3 or PostScript 3 workflow. This XTension is no longer required for QuarkXPress 6. See the Technical Bulletin: Output Files from QuarkXPress 6 and Mac OS X for Prinergy for more details.

In Xpress 4 valt nl. de kleur in een via Xpress “omgekleurde” grijswaarden-Tiff als je die naar een EPS of PDF omzet.

[quote:4081831df4="BlueRose_76"]Instellingen/bestanden gekregen van drukker: - PrinenergyRefiner, PPD for postscript driver - Creo Color, XTension - Joboption for distiller 4-6 - CreoDistiller Assistent - Dikke pdf handleiding. [/quote:4081831df4]

Zoals uit de reactie van verbeek.h al bleek, is de Creo Color XTension niet meer nodig voor Quark 6. De joboptions zijn ook geen probleem schreef je al. Blijft over de Creo Distiller Assistant. Die kun je downloaden van de site van Creo. Je moet je wel even registreren. Vervolgens plaats je de Distiller Assistant in het Startup mapje van Acrobat en that’s it! Waar je vroeger met PPD’s in XPress en de Kiezer aan de gang was, volstaat nu het installeren van de Assistant in Acrobat (Distiller).

Ik gebruik deze werkwijze al een tijdje voor PDF’s die naar een specifieke drukker moeten en ik heb nog geen klachten gehad. Zelfs een PS vanuit InDesign CS in de hotfolder gedropt voor Prinergy werkt prima! :smiley:

Succes en als het niet lukt, laat het dan weten.

mr.Gadget

[quote:f2f89e4cb3="mr.Gadget"]Ik gebruik deze werkwijze al een tijdje voor PDF's die naar een specifieke drukker moeten en ik heb nog geen klachten gehad. Zelfs een PS vanuit InDesign CS in de hotfolder gedropt voor Prinergy werkt prima! :D

Succes en als het niet lukt, laat het dan weten.

mr.Gadget[/quote:f2f89e4cb3]

Waar plaats je het prinenergy PPD bestand in de eerste plaats, zodat je hem vanuit Quark kunt selecteren?

De Prinergy Refiner PPD staat bij mij op 2 plaatsen: 1. /Systeemmap OS9/Extensies/Printerbeschrijvingen (dit is voor Classic). 2. /Bibliotheek/Printers/PPD's/ (niet de Bibliotheek in je Home-folder, maar op root-niveau).

Ik hoop dat je het zo werkend krijgt.

mr.Gadget