Help: Airport extreme gecombinerd met wired ethernet

Ik heb hier op de zaak (=thuis) een probleem. Onlangs een nieuwe G5 met aiport extreme gekocht. Airport kaartje in de ti-book en gaan maar. Dat werkt goed. Helaas hebben we nog een tweede kantoor met een wired ethernet netwerk (twee oude imacs, een nieuwe imac en een G4). Hierop kan ik niet meer inloggen omdat het systeem daar de ti-book niet herkend.

Thuis op het kantoor (waar de G5 staat) hebben we ook nog een(bolletje) imac die ook wired is. We gebruiken een ethernet hub voor het wired gedeelte (met name om de printer te gebruiken. Ook deze imac kunnen we niet meer verbinden met de G5, van beide kanten wordt de ander niet herkend. Voor het installeren van de airport werkte het wel. Uitschakelen van airport geeft geen oplossing.

Ik weet niet hoe dit probleem op te lossen. Waarschijnlijk is het iets simpels in de system prefs, maar ik kan het niet bedenken. Iemand anders??

Heb je een router (hardwired) en een airport basestation? Ook je airport basestation is router. Indien ze allebei als router zijn ingesteld als DHCP server, kan je meemaken dat communicatie tussen clients achter de 2 router (AEBS) en je 1e router niet meer plaatsvindt.

Oplossing 1. (de beste)
Gebruik je AEBS als router. Alle hardwired bekabeling kan gewoon blijven. Je hangt een hub van 25 euro aan je AEBS en klaar.

Oplossing 2.
Configureer je airportbasestation als brug. Wel IP adres ontvangen, niet toewijzen als DHCPserver.

Oplossing 3
Gebruik slechts een poort van je router. Zet in deze router DHCP serving uit. (geen IP adres toewijzen) Hang daar je AEBS aan, verder volgens oplossing 1.

De hub is geen router. :( Slechts een wat oudere ethernet hub, een "3com OfficeConnect Dual Speed Hub 8"

Ik heb nog wat zitten proberen. Als ik de airport op de ti-book uitschakel en op de G5 aan laat staan kan ik via de hub verbinding maken en vice versa.:D Als ik dan ook op de G5 de airport uitschakel, werkt dit niet meer. :x Ik begrijp er geen kl**t van.

Kan overigens nog steeds niet met de imac verbinden. Alle relevante dingen in het sys pref “delen” staat aan. UTP kabels zijn intact.

Wie helpt?

Systeem:
G5 dual 2Ghz, 1,5 gb RAM, 10.3.2
Ti-Book G4 500 MHz, 768 mb, 10.3.1
iMac 800 MHz`G4, 256 mb, 10.3.1
Airport Extreme (in G5 en Ti-Book)
Airport Extreme Base Station
3Com OfficeSpeed Dual Spee Hub 8 (Ethernet 10/100 Mbps)