Help File weg

Dit is een noodkreet

File kon niet gelezen worden omdat deze in de prullebak zat.
Prullebak stonden slechts 2 files in maar daar zat de betreffende file niet bij.

Toen: empty prullebak staat er in een keer 72 file onmiddelijk de actie gestopt. maar helaas geen files te bekennen en ook geeft dat bestand nu niet meer aan zit in de prulle bak.

Hoe kan dit betand gevonden worden of gered?

Dit is een verslag van 22 pagina’s

dus iets serieuzer dan de 3 pagina’s van Ellen.

Opstarten vanuit OS9.x (option-toets ingedrukt houden bij opstarten). Kijk wat er dan in de trash zit op de OSX-schijf.

Veel succes… :?

Sorry ik zal onderstaand verduidelijken:

Op de ibook 330mhz 3 gb met 288mb is alleen OsX 10.2 geinstalleerd.

dus opstarten in os 9 wil niet. wel geprobeerd met de installatie schijf van os 9.2 maar dan veschijnt de schijf van de ibook niet op de destop en in sherlo
is deze ook niet aanwezig als optie om aan te vinken, slechts de cd kan aangevinkt worden.

De schijf staat erg vol er is nog maar 480 mb beschikbaar dus ik wil ook niet te veel instellingen wijzigen omdat anders de kans erg groot is dat het bestand overschreven wordt.

leavestone,

De files in je prullenmand zijn dus blijkbaar op de een of andere manier onzichtbaar geworden. Om alle files op je computer zichtbaar te maken in de Finder type je in een Terminal venster

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles True

en druk op return. Daarna type je exit en druk je opnieuw op return. Het kan zijn dat er nog niets is veranderd, dan moet je opnieuw inloggen of Finder herstarten. Als alle files zichtbaar zijn kan je ze misschien van de prullenmand op de desktop slepen. Het zou ook slim kunnen zijn om, als je meerdere partities/schijven hebt, de .Trashes mappen in de root van elke partitie na te kijken. Je moet in ieder geval kijken in de .Trash map in je home map en in de .Trashes map in de root van je OS X partitie.

Om alle files die onzichtbaar behoren te zijn weer onzichtbaar te maken herhaal je het bovenstaande, maar met het commando

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles False

succes

Kijk ook eens op versiontracker rond. Daar is onder andere een programmatje trash it te vinden die alles uit je prullenmand verwijderd.

Groeten Igor

[quote:f1d44f127a="svenson"]

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles True

en druk op return. Daarna type je exit en druk je opnieuw op return. Het kan zijn dat er nog niets is veranderd, dan moet je opnieuw inloggen of Finder herstarten. Als alle files zichtbaar zijn kan je ze misschien van de prullenmand op de desktop slepen. Het zou ook slim kunnen zijn om, als je meerdere partities/schijven hebt, de .Trashes mappen in de root van elke partitie na te kijken. Je moet in ieder geval kijken in de .Trash map in je home map en in de .Trashes map in de root van je OS X partitie.

succes[/quote:f1d44f127a]

Inmiddels duidelijk wwar ik de trash map vandaan kan halen daar zit alleen een .DS_Store in hoe kan ik deze lezen?

En is er ook een andere manier onder terminal om files na leegmaken van de prulebak weer terug te halen?

.DS_Store kan je openen in bijv. TextEdit, maar dat is niet waar jouw files zijn. .DS_Store files houden settings vast zoals vensterafmetingen en plaatsing etc. Als je je files niet gevonden hebt ben ik bang dat je ze toch weggegooid hebt.

Hoe data terug te krijgen na legen van de prullenmand zou ik niet weten. Er is wel software voor maar daar heb ik geen ervaring mee, misschien kan iemand anders je daar wel advies over geven.

Eén ding is me trouwens niet helemaal duidelijk. Je kreeg de melding nadat je de file probeerde te openen, maar hoe opende je hem dan? Vanuit een programma? Of via ‘open recent’? Of gewoon dubbelklikken? Hm… zal het tweede wel zijn…

www.prosofteng.com voor Data Rescue?! citaat uit hun website: "You can sample the power of Data Rescue by using this full featured product to scan your hard drive for your missing data. While using this Demo version you will be presented with a complete list of all the files found on your system, but you will be limited to select and recover only one file per session." Sukses (en maak backups!)...

Leavestone,

We hadden het over programma’s waarmee je de talen kon verwijderen uit het systeem op de iBook…

michelvdb geeft er in een andere post de volgende oplossingen voor:

Overbodige talen verwijderen:
Delocalizer
Youpi Optimizer

Suc6 d’rmee…

Delocalizer! Yep, super utility. Ik had opeens 300MB erbij nadat ik het gebruikt had. Cha-ching!!

Maar waarschijnlijk zal het leavestone niet helpen met het terugkrijgen van zijn 22 pagina’s tellende verslag. En trash-it ook niet :wink:

Wat roadie post lijkt me het proberen waard; werkt het niet dan kost het ook niks.

Ja we zijn leuk aan het klussen geweest met name ook om een bootable disk te maken met data rescue, en daarmee een recovery uit te voeren op de ibook is me niet gelukt.

bootable disk maken wel en data rescue erbij zetten lukte ook maar als ik daarmee opstarte op de ibook (duurt behoorlijk lang je kunt een uitsmijter bakken in die tijd) vroeg hij om gerbuikersnaam en pasword zowel die van de ibook alsook die van de iMac werkte niet en ik kwam dus niet voorbij dit scherm.

suggesties?

verder is het verslag alweer op 18 pagina’s herschreven.

en heb ik me op de ibook nu maar bezig gehouden met het opruimen en scheppen van ruimte. Gebruikmakend van de goede tips.

nu weer 23 % disk ruimte dankzij het weghalen van talen en het opschonen van het zaakje.

Dus het terughalen van het verslag zal helaas niet meer lukken maar ik wil nog wel weten hoe ik een werkende rescue disk in elkaar kan draaien.

Graag wil ik mijn dank uitspreken voor Tiny, Svenson & Roadie jullie tips hebben me naar een volgend level gebracht!
8)