Help: gebroken scharnier in Powerbook G4

Gisteren opende ik mijn 550Mhz Powerbook G4 en hoorde een licht knakkend geluid. Op het eerste gezicht leek er niets bijzonder aan de hand, maar bij nader inzien bleek het linker scharnier gebroken en uit de display geknakt te zijn. Ook viel het mij op dat de licht gekeurde rand van de machine zelf enigzins vervormd is. Volgens het gebruikersforum van Apple zelf komt dit probleem wel vaker voor. De oorzaak ligt in de te zware werking van het scharnier.

Via mailamac ben ik doorverwezen naar cardservice (de reparateur van macs in Nederland). Deze vertelde mij dat het hele beeldscherm moet worden vervangen en mij dat ongeveer 800 euro gaat kosten.
Persoonlijk vind ik dat dit een ontwerp/productiefout van Apple is en dat zij dat moeten vergoeden.

Hoe los ik dit op?
Zijn er meer gebruikers in Nederland met dit probleem?

[url]http://www.powerbooktech.com[/url]

klik op ‘parts’

Indien je appelcare hebt, of je laptop nog geen jaar oud is moet apple dit gewoon vergoeden. Helaas is apple errug moeilijk over het 'ouder dan een jaar' regelement, buiten de garantie wordt over het algemeen niets vergoed :(

Bedankt voor je snelle reactie. Weet je ook of Apple meewerkt, zodat ik de kosten vergoed krijg? Ik heb je site gebookmarked, kan altijd van pas komen. Op dit moment ben ik net werkeloos geworden en ben niet in de financiele positie om een hoop geld uit te geven voor een reparatie. Aangezien alles nog prima werkt zal ik een proffessorische oplossing zoeken indien apple niet bereid is te betalen.

P.s. Zit Powerbook Tech in Nederland?

[quote:bc3860208c="meneer de koekepeer"]Indien je appelcare hebt, of je laptop nog geen jaar oud is moet apple dit gewoon vergoeden. Helaas is apple errug moeilijk over het 'ouder dan een jaar' regelement, buiten de garantie wordt over het algemeen niets vergoed :([/quote:bc3860208c]

Weet je ook waar ik zijn moet?

Heb je nog garantie, ofterwijl, is je laptop jonger dan een jaar? Dan kun je gewoon de apple helpdesk bellen. Ze komen dan de laptop gratis bij je thuis ophalen en over het algemeen heb je hem binnen 3 dagen weer terug :)

Helaas geen garantie of Applecare. 1,5 jaar oud. Ik heb inmiddels contact gehad (via veel omwegen) met Appletech in amsterdam. Zij vergoeden niets, maar als ik kan aantonen dat het een productiefout of ontwerpfout is en geen lomp handelen van mijn kant, dan zijn zij verplicht het te vervangen. Om die reden gan ik de ombudsman morgenochtend tijdens hun spreekuur bellen om te vragen of zij mij kunnen helpen. Als zij dezelfde visie hebben als ik, dan is de kans groot dat Kassa (consumentenprogramma van de vara) er aandacht aan schenkt. Jammer als Apple het zover laat komen, want negatieve berichtgeving is niet goed voor hun imago. Bovendien zouden ze er beter aan doen om gewoon de service te bieden die ze moeten bieden, dit levert hun alleen maar een slechte naam op. Wanneer Apple mij na morgen niet tegemoet wil komen, en ik daadwerkelijk allerlei toeren moet uithalen om mijn recht te krijgen, dan overweeg ik om bij mijn volgende computeraankoop een ander merk te kiesen. Wel zonde van alle software die ik heb aangeschaft.

als je denkt dat apple het enige merk is dat er wel eens een zwak modelletje tussen heeft zitten dan heb je het mis, laatst een acer laptops gezien, 5 stuks, 1,5 jaar allemaal stuk, dus zo uitzonderlijk is dit allemaal niet hoor. Waren trouwens ook modellen die zo extreem plat waren. Misschien is klein niet altijd beter. Ik heb trouwens nog nooit gelijk de eerste revisie van een model gekocht, je hoort te vaak dat daar acheraf dingen mis mee waren.

[quote:a3242f44ce="Zout"]als je denkt dat apple het enige merk is dat er wel eens een zwak modelletje tussen heeft zitten dan heb je het mis, laatst een acer laptops gezien, 5 stuks, 1,5 jaar allemaal stuk, dus zo uitzonderlijk is dit allemaal niet hoor. Waren trouwens ook modellen die zo extreem plat waren. Misschien is klein niet altijd beter. Ik heb trouwens nog nooit gelijk de eerste revisie van een model gekocht, je hoort te vaak dat daar acheraf dingen mis mee waren.[/quote:a3242f44ce] Ik geloof niet dat apple de enige is die wel eens een foutje maakt. In alle producten zitten fouten en zeker in de eerste revisies. Wel vind ik het waardeloos wanneer men FL6700,-- uitgeeft voor een notebook, dat deze niet eens 3 jaar mee gaat. Dat een harde schijf of dvd speler kapot gaat, okee dat kan gebeuren, daar hebben we Applecare voor. Maar een scharnier mag nooit na 1,5 jaar breken. Het betreft hier gewoon een productiefout en ik baal dus als een stekker dat Apple niet eens de moeite wil nemen om er ook maar naar te kijken, laat staan te repareren. Ik werk sinds 1991 met Apple en heb op een kapotte harde schijf na nog nooit iets kapot gehad. Ik ga altijd uiterst voorzichtig met mijn apparatuur om, mij valt niets te verwijten. Apple wel.

De laptops van de eerstejaars studenten op de TU/e van DIT jaar (Toshiba) zijn er echt al veel van kapot, vanwege het model en Toshiba wilde niets vergoeden.. Apple is zo slecht nog niet.

Dat is balen, wat nu ?; Lees mijn vergelijkbare ervaring en oplossing in "Powerbook G4 een wegwerpartikel" cat. hardware. En .... succes ermee

Je hebt zeker gelijk dat je je recht gaat halen! Heb je dit ook al bij Apple aangegeven? Waarschijnlijk komen ze aan met in de garantiebepaling staat dit en dat, maar die garantiebepaling zelf is een ondermijning van iedere wet, dus als jij echt doorzet moet Apple wel tot reparatie overgaan.

Zo niet kun je altijd eerst langs een rechtswinkel lopen, leg je verhaal neer en voor 25 euro schrijven ze een mooie brief naar Apple. Dit heeft mij in het verleden vaak geholpen. Bij Apple heb ik dit laatste echter nog nooit hoeven doen…

En? Al wat opgeschoten?