Help! Hardeschrijf beschadigd

Als ik mijn hardeschrijf in het Mac OS X schrijfhulppgrogramma controleer geeft hij deze foutmelding:

Ongeldige telling leafrecord/

Hij kan deze niet herstellen, is dit ernstig? Verder werkt de HD nog prima. :cry:

Zo snel mogelijk een backup maken van je hele User-map (met al je pers. data). Ook even kijken van welke programma's je de serienummers moet onthouden en dan de harde schijf formatteren en OS X opnieuw installeren, zou ik zeggen.

Als je nu nog documenten moet maken zou ik die meteen op CD zetten, voor de zekerheid.
Bij een nieuwe machine (garantie) zou ik ook even contact opnemen met de leverancier.

Misschien dat je met Disk warrior zonder veel werk de schijf wel kunt herstellen. http://www.alsoft.com/DiskWarrior/ Je kunt ook proberen van Disk Utilty een paar keer te laten draaien, en misschien lukt het dan wel. Gebruik geen pre 10.3.9 disk utility voor een Tiger volume! En heb je opgestart van CD/DVD-ROM? Good luck

Met je HD is waarschijnlijk niets mis. Wat er in ieder geval wel aan de hand is is dat de indeling van je HD enigszins corrupt is. Sommige bestanden kunnen hierdoor verloren zijn. Het is voor je te hopen dat dit onbenullige systeembestanden zijn.

Mijn advies: In ieder geval nu een backup maken van je bestanden en het systeem helemaal leeg maken en opnieuw installeren (als disk warrior niet helpt).

Nog een suggestie Als je meerdere partities hebt op je harde schijf heb je het natuurlijk gemakkelijker. Je kunt dan een disk image maken van je harde schijf, opstarten via een tweede harde schijf en restore gebruiken. Dan is er heel wat minder werk om al die programma's opnieuw te installeren, serienummers in te tikken en software updates te doen.

Nog een suggestie:

je kan het ook even proberen met Cocktail

of via de single-user mode:

Opstarten met Command ( :apple: ) + s ingedrukt houden todat je in Darwin opgestart bent.
Als Darwin opgestart is (duurt ff) typ je:

[code:1:c079757941]fsck<spatie>-f[/code:1:c079757941]
Je schijf wordt nu gecontroleerd en evt. hersteld. Als er aangegeven wordt dat de schijf
gerepareerd is, het commando nog een keer intypen.
Uiteindelijk moet ie gewoon melden dat de schijf OK is.
Dan typ je:

[code:1:c079757941]reboot[/code:1:c079757941]
De computer wordt nu opnieuw opgestart.

Misschien dat dit het oplost

Lampje, weet jij wat het verschil is tussen fsck -f en fsck -fy? En bovendien moet ik het commando mount -uw nooit achteraf gebruiken ik typ gewoon exit en de Mac boot in OSX

fsck -y is voor gewoon hfs volume fsck -f is als je volume journaled is

Greetz Knarf

Ja, dat is het verschil (beetje laat van mij :) )

mount -uw moet je alleen doen als je in Darwin dingen aan je schijf wil wijzigen
(nieuwe dir’s aanmaken of bestanden trashen ofzo)

doe ik dus nooit eigenlijk…ben verder niet zo’n UNIX-geek eigenlijk,
en de OSX GUI doet alles goed genoeg verder.

Alleen met schijfreparatie merk ik dat het in UNIX vaak wel lukt,
als het in Disk Utility niet lukt.

Is het dan zo dat als ik mijn HD wis, dat het probleem is opgelost?

Nou die garantie heb je niet, maar als het probleem er daarna nog steeds is, kan je denken dat je schijf kaduuk is...

[quote:5ff1840d1f="lampje"]Nog een suggestie:

je kan het ook even proberen met Cocktail

of via de single-user mode:

Opstarten met Command ( :apple: ) + s ingedrukt houden todat je in Darwin opgestart bent.
Als Darwin opgestart is (duurt ff) typ je:

[code:1:5ff1840d1f]fsck<spatie>-f[/code:1:5ff1840d1f]
Je schijf wordt nu gecontroleerd en evt. hersteld. Als er aangegeven wordt dat de schijf
gerepareerd is, het commando nog een keer intypen.
Uiteindelijk moet ie gewoon melden dat de schijf OK is.
Dan typ je:

[code:1:5ff1840d1f]reboot[/code:1:5ff1840d1f]
De computer wordt nu opnieuw opgestart.

Misschien dat dit het oplost[/quote:5ff1840d1f]

Ik heb het gedaan. Toen stond er:

FILE SYSTEM WAS MODIFIED

is dit goed nieuws?

Kan geen kwaad op zichzelf. Misschien moesten system files hersteld worden Kijk of alles nu goed werkt.

Ja, ben weer trug van vakantie...

En? Hoe zit het met de melding leafrecord?

Zat met hetzelfde probleem:

melding ‘ongeldige header B-tree’ en ‘ongeldige telling leafrecord’ bij Schijfcontrole in Mac OSX.

Schijfcontrole kon het probleem niet herstellen.

Opgestart in Darwin, fsck -f uitgevoerd, en ook melding gekregen ‘file system was modified’.

Alles werkt nu weer perfect!

Thanks!