Help! Het AppleScriptje nodig.

Ik heb een broertje dood aan programmeren, en ook al ziet AppleScript er vriendelijk uit, ik zie het nog steeds niet zitten. Ik heb een scriptje nodig dat als droplet fungeert. Als je er een tekstbestand opgooit moet hij alle ; vervangen door , Da's alles.

Dat kan toch gewoon in elke tekstverwerker met zoek en vervang, waarom een droplet? als ik vragen mag

Om een hoop tekstfiles te ontdoen van ; in één keer.

Niemand? Oei. Niveau toch niet zo hoog op macosx.nl zoals me werd verteld? Is nochtans niet zo moeilijk.

Misschien hebben er meer mensen de pest aan dit klusje. Als je had geroepen 'ik heb dit gemaakt maar het werkt niet' had je vast allang een werkend script gehad... De uitdaging om iets op te lossen waar een ander geen zin in heef is misschien niet zo groot als je denkt.

Zo word je beloond voor je eerlijkheid.
Ik zou het overigens ook niet kunnen.
In BBEdit zit een functie waarmee je een hele map met bestanden kunt doorzoeken en wissen / wijzigen. Handig voor websites, maar het gaat vast ook wel met txt files.
[size=9:66e2f66485]tickfauten[/size:66e2f66485]

Als het een hoop textfiles zijn lijkt een droplet ook niet erg geschikt, voor je het weet heb je een muisarm. Als je dan toch gaat scripten maak dan een scriptje dat al die bestanden voor je doorloopt en daar die karakters in vervangt.

Kheb even een shellscriptje voor je gebakken.

1. maak in je homedir een dir ‘test’ aan
  2. gooi alle bestanden waarvan je die karakters wil vervangen in die ‘test’ dir
  3. open de terminal
  4. type: cd test
  5. type: for i in *; do cat “$i” | sed “s/;/./g” > ~/tmpfile && cat ~/tmpfile > “$i”; done
  6. klaar is kees!

je kan applescript je handelingen laten opnemen voor de basis functionaliteit. het enige wat je dan moet doen is zorgen dat het het doet op een gedropte map of gedropt bestand. verder zou je in het woordenboek van de betreffende applicatie kunnen kijken die moet zoeken en vervangen (dit gaat via applescript!), daar staan namelijk alle mogelijke commando's die het programma voor applescript ondersteunt.

Maar daar had hij nou juist geen zin in. En deze uitspraak is niet erg prikkelend om dat alsnog voor hem te doen: [quote:bafaa7a460]Niemand? Oei. Niveau toch niet zo hoog op macosx.nl zoals me werd verteld? Is nochtans niet zo moeilijk.[/quote:bafaa7a460]

De handigste weg lijkt me toch BBEdit (Light). Zoals Deskman al schreef, zoek & Vervang in alle file in een map, door desnoods overal, in alle files op je hele harddisk ;-) Al lijkt dat laatste me niet zo handig!