help ik weet het niet meer (powermac/ibook-->powerbook 12")

ik heb advies nodig....:

ik heb nu een G4 2x500 (768MB RAM/80+40+15GB HD)
en een iBook 500 DVD (640MB RAM/20GB HD)

dan heb ik ook nog een 32x QPS brander (FW)
een Lacie Blue III 19"

en ik wil mijn 2 computers verkopen om een 12" powerbook te kopen.
en mijn Lacie gewoon gebruiken als tweede beeldscherm!
een airport (extreme)+ basestation en een externe HD…

maar ik ben heel erg aan het twijfelen, omdat ik bang ben dat ik mijn desktop ga missen…

ik wil zoiezo wachten op de benchmarks van de powebook 12"…
en liever zou ik wachten op de volgende 3 dingen…: backlit keyboard, gigabit ethernet (ookal gebruik ik dat bijna nooit) en firewire 800…
en misschien volledige DDR support, want nu zit er geheugen in van 266Mhz terwijl de bus de helft is!..

iemand advies…?

HS-L

Als ik jouw was zou ik nog ff wachten op de volgende release (b) grote kans dat er een en ander is toegevoegd/veranderd aan de 12" G4. Ik ga denk ik dan ook voor de 12" G4... sorry iBook... :wink:

niets gaat boven de performance en uitbreidingsmogelijkheden van een powermac desktopmodel!!

tenzij je echt een portable nodig hebt.
anders zou ik het nooit doen!

heb je trouwens al eens gekeken naar het max ram dat er in die 12" kan? Steve zegt dat de 12" voor pro gebruik is maar voor is het toch een luxe uitvoering van de iBook. Eerder een gadget dan een pro model. De 17" daarentegen lijkt me de 17" echt wel een subliem alternatief voor een desktop. Ja idd de prijs is idd aan de hoge kant

en de 17" is veel te groot voor een laptop, past niet eens in een normale tas!, ik vond de 15,2" al te groot!! 12" is precies goed voor onderweg, en een 19" monitor erbij is precies genoeg thuis!!

er kan wel minder (640 MB) geheugen in, maar dat is wel DDR RAM!!

en een laptop kan je via firewire toch met HD’s uitbreiden…

dit is incl. BTW en studenten korting, kan ik dat bedrag terugkrijgen voor mijn G4 + iBook…?

HS-L

ik denk dat ik wel tot de zomer wacht op 1GB ram en backlight keybord en firewire 800, en misschien giganit ethernet maar dat is niet persee nodig!!

Benchmarks van de nieuwe pobo's !

http://www.barefeats.com/pb17.html

[quote:9481576789="ElectricCat"]Benchmarks van de nieuwe pobo's !

http://www.barefeats.com/pb17.html[/quote:9481576789]

ik had ze al gezien, maar dit belooft niet veel goeds,
ik ga maar echt op de volgende wachten, want dit vind ik niet voldoende om mijn G4 2x500 en mijn iBook te vervangen!!

misschien ga ik wel gewoon een staatslot kopen zodat ik als ik wat win mijn G4 kan houden en 12" powerbook kan kopen… :slight_smile: :roll:

groeten HArold

HS-L , ik denk dat je groot gelijk hebt om nog even te wachten, soms word een mens ook zo hebberig van die nieuwe hardware :wink:

(Ik ben het ook wel met die Barefeats man eens, in de zin, dat het jammer is dat ze dat powerbookje toch enigzins “gestript” hebben, ik vind’m te iBook-achtig persoonlijk.)

Hier nog een review, voor de liefhebbers :lol:

http://www.macnn.com/feature.php?id=367

[quote:e42e2e6acc="ElectricCat"]soms word een mens ook zo hebberig van die nieuwe hardware :wink:[/quote:e42e2e6acc]

Ik vind het ook heel jammer dat er geen 1MB level 3 cache in zit, want daardoor zijn de 15" en de 17" ook veel sneller…

waar ik denk ik op ga wachten is:

• 1Ghz met 1MB level3 cache
  • Firewire 800 (zodat ik uit kan breiden met HD’s want dat is het enige wat ik van mijn desktop uitbreidings mogelijkheden gebruik)
  • max RAm 1GB (of meer, maar i.i.g. meer dan 640)

[i:e42e2e6acc]zou leuk zijn

• backlit keybord (ambient sensors niet nodig, softwarematig aan en uit zetten ook prima)
  • full DDR support (bus net zo snel als ram en niet de helft) maar dat zal nog een hele tijd duren.
  • en een snellere superdrive…[/i:e42e2e6acc]

Mhmmm, hoe lang zal dit nog gaan duren…?
misschien beseft jobs over een tijd dat pro’s geen veredelde iBook willen, maar een kleine Powerbook, waar wel bijna net zo veel inzit!!
uiterlijk mag het best de Alu versie zijn van de iBook, maar intern moet het eigenlijk een stuk beter.

HS-L

je hebt helemaal gelijk! ik zou zeker wachten tot dat Apple een snelle bus in de powerbook plaatst.. nu lijkt het als of je iets koopt wat nog niet af is.. Ram op 266 en een bus op 133?? haha lekker vaag! zeker nog niet kopen... ik heb zelf een powerbook G4 667 ik heb ff gedacht hey..... mooi die 17' powerbook... kopen!!! maar zie nu in dat ik alleen een groter scherm krijg meer niet.. vet sneller zal deze mac niet zijn.. duzzzz ik wacht nog maar ff ook al wil ik graag die 17' hebben hoe groter het scherm hoe beter voor mij dan.. ik werk alleen op een powerbook... Verder is het nu gewoon geen goede tijd een mac te kopen.. gezien er snel veel zal veranderen.. wat de CPU betreft.. ff wachten dus :lol:

Zou ik ook doen,wachten.Vergeet niet dat kwa,uitbreidbaarheid,niets op kan tegen een desktop.Grafische kaart te langzaam,gewoon een nieuwe. Meer schijfruimte,gewoon een grotere of een extra.Scusi nodig gewoon een scusi kaart.Extra ram,4 slots hup een extra staafje.Extra firewire,usb poorten,hup een PCI.Probeer dat maar eens zonder externe spullen. Een powerbook of iBook is echt bedoeld om mee te nemen,niet als werkstation. :wink:

Ik wil niet te diep ingaan op de nieuwe modellen hoewel ik daar wel een mening over heb maar er valt me iets anders op in deze dicussie en wel dat een Powerbook niet geschikt zou zijn als werkstation.

Er zijn situaties te bedenken waar deze stelling absoluut hout snijdt maar… als grafisch ontwerper en webdesigner maakte ik tot begin dit jaar gebruik van een desktop, powerbook G4 667 en een Ibook in mijn studio maar sinds ik de Powerbook G4 800 is gearriveerd is de desktop G4 uiteindelijk in de opslag beland als backup. Waarom? De Powerbook G4 stuurt probleemloos mijn Cinema Display aan, is snel, betrouwbaar en flexibel. Ik durf te beweren dat ik een redelijk snelle mac nodig heb en tevens dat mijn Powerbook G4 800 meer dan voldoet. Daarbij heb ik nu altijd mijn werk bij me als ik op locatie werk!

Dan de nieuwe powerbooks. De 12" is in mijn optiek gewoon niet interessant, doe mij dan maar de Ibook 12" en de 17" ziet er fantastisch uit en ik weet zeker dat ik ga kwijlen als ik er achter zou zitten maar… het is geen portable meer vind ik. Versjouwbaar ja, portable, nee. De 15" is op het randje en volgens mij nog steeds de ideale combinatie tussen formaat en scherm (maat en resolutie).

Tot slot, ik denk dat jobs wel gelijk gaat krijgen, de toekomst is een de portable… nu moet apple er alleen nog even voor zorgen dat de processoren in orde komen (qua snelheid dan!).

het is allemaal een tikkeltje anders gelopen,

ik heb namelijk mijn G4 verkocht en ga nu waarschijnlijk een dual 867 kopen met een radeon 9000 PRO kaart…

en dan wordt mijn ibook na de zomer vervangen!! waarschijnlijk door de 12" powerbook.

HS-L

na een heleboel reakties van mensen om me heen denk ik toch dat ik er verstandiger aan doe om een desktop te hebben, en een laptop…
(2 grote beeldschermen is namelijk een must voor een grafisch vormgever) en een laptop is gewoon superhandig!! voor op school en bij mijn ouders!!