Help, is dit een hangende hard disk? tik tik tik.......

Ik heb het alles eerder gehad: ik vind het nogal zorgelijk: Ik hoor een regelmatig tikkend geluid, mijn laatste commando levert nog slechts een beachball, en niets werkt meer. Voor mijn gevoel hangt mijn HD ergens tegen aan te tikken. Uitdoen met de knop. Zit niks anders op.

Hij doet het dan wel weer. (zoals u ziet)
Maar ben wel eens bang dat dit het begin van het einde is na twee jaar zeer intensief gebruik.
Herkent iemand dit. Is goede raad nu duur?
Kan ik iets verstandigs doen? Kan ik hem nog redden voor one more year.

eeeeeeergh.......... klinkt idd als een stervende HD. Zeer Dringend tijd om een backup te maken.

200 ways to revive your HD.

http://divxstation.com/article.asp?aId=55

Met die methode van een uurtje in het vriesvak heb ik wel eens mijn huid ( en data) kunnen redden…
maar beter niet wachten tot dat echt nodig is en als een speer een nieuwe HD kopen en je dat overzetten.

Heb het zelf meegemaakt, is niet om mee te lachen, backupen NU, niet morgen maar NU. Je kijkt tegen een crash aan en dan is het te laat. Heb het zelf meegemaakt, op een gegeven moment gaat je schijf de fout in geloof me, en dan vernietigd deze eigenhandig de catalog B tree, zodat er niets meer van je schijf over blijft, en hier kan geen hulpprogramma meer helpen, helaas. Heb een maand geleden het meegemaakt en net op tijd een backup kunnen maken. Mijn schijf is uiteindelijk ribbedebie gegaan bij het afsluiten van een programma. Dus om je een hoop ergernis te besparen, zou ik asap werk van maken.

Dit is goede raad en het is te hopen, dat hij in ieder geval nog een paar back up dvd's kan branden. Maar dan? Hij heeft het ruim een maand probleemloos gedaan na het vorige incident. Laten nakijken (lastig; niet op commando reproduceerbaar probleem). Nieuwe HD? Nieuwe mac?

nieuwe HD ! en zoals Macpwm zegt, NU backuppen.

Hier is dat 200 ways document nog eens als PDF , misschien heeft iemand daar nog eens wat aan:

www.hddrecovery.com.au/downloads/200ways.pd

Welke Mac model heb je, een nieuwe mac voor een defecte HD is uitgesloten, zelf heb ik er nu twee nieuwe geinstalleerd, en bij wijze van spreken het is echt veel een voudiger dan het lijkt.

Toe ik die problemen heb gehad, heeft mijn Mac Reseller de hele harde schijf op zijn systeem gezet, een nieuwe harde schijf geplaatst, en dan vervolgens de gegevens teruggezet. Dit is wel de duurdere oplossing, 140€ werkuren. Ofwel neem je zelf een backup van je thuismap, en ook je systeemmap, indien mogelijk. Dit om later je preferences terug te zetten van je apllicaties.

Ik heb precies hetzelfde probleem met een externe firewire schijf, maar als ik hem inbouw heb ik het probleem niet.

Ik heb de (zie avatar) 15inch 800mhz 512ram 60gb Mooi weer. Even naar mijn dealer geweest. Ik kan er voor 160 euros wel een nieuwe 2x zo grote HD in laten zetten. Maar hij was wat minder somber over mijn HD. Een keer nullen schrijven en met een schone lei beginnen, was ook nog wel een mogelijkheid.

Ik vind het een lastige omdat het ding voor mijn gevoel toch minder betrouwbaar is geworden.

Eerst mijn filmpjes maar weer eens op tape zetten.

Mijn opmerking over een nieuwe mac, hield verband met de vraag hoe lang blijf je investeren, en wanneer ga je voor de (iMac) G5

[quote:b338a08e0b="Macpwm"]Toe ik die problemen heb gehad, heeft mijn Mac Reseller de hele harde schijf op zijn systeem gezet, een nieuwe harde schijf geplaatst, en dan vervolgens de gegevens teruggezet. Dit is wel de duurdere oplossing, 140€ werkuren.[/quote:b338a08e0b]

140 werkuren? Lijkt me een beetje veel om carboncobycloner aan het werk te zetten, dat ding te laten reutelen, nieuwe schijf erin en weer ccc het werk laten doen. Maar 1 ding is zeker: snel backuppen die schijf!!! Een nieuwe schijf is inderdaad heel makkelijk bij te plaatsen/ te vervangen (als je een G4 of G5 hebt tenminste).

[quote:e0b4236923="erwin"]Ik heb precies hetzelfde probleem met een externe firewire schijf, maar als ik hem inbouw heb ik het probleem niet.[/quote:e0b4236923]

Waarin?

Schijf uit de firewire case en hop in een andere willekeurige mac en ff met T ingedrukt als firewire schijf opstarten om de firewire kabel te checken. Heb het vermoeden dat het aan de ide kabel ligt van de firewire case moet ik nog ff checken.

[quote:99e41972e3="mach2"][quote:99e41972e3="Macpwm"]Toe ik die problemen heb gehad, heeft mijn Mac Reseller de hele harde schijf op zijn systeem gezet, een nieuwe harde schijf geplaatst, en dan vervolgens de gegevens teruggezet. Dit is wel de duurdere oplossing, 140€ werkuren.[/quote:99e41972e3]

140 werkuren? Lijkt me een beetje veel om carboncobycloner aan het werk te zetten, dat ding te laten reutelen, nieuwe schijf erin en weer ccc het werk laten doen. Maar 1 ding is zeker: snel backuppen die schijf!!! Een nieuwe schijf is inderdaad heel makkelijk bij te plaatsen/ te vervangen (als je een G4 of G5 hebt tenminste).[/quote:99e41972e3]
Weet ik maar ja ze tellen hier goed door, was voor Backup installeren nieuwe schijf en terugzetten van gegevens, in de prijs zit ook tijd van diagnose
:frowning: :frowning: :frowning: :frowning:

Vraag aan Macpwm: Wat voor Mac, wat voor HD (en hoe oud) had jij? Die kapot ging dus.

Meer algemene vraag;
Ik vind het okay om voor een nieuwe en dan ook maar meteen een grotere hd te gaan (western… 120gb 170€)

Niettegenstaande, dat ik als het over hardware gaat een totale nitwit ben, zegt intuitie, dat het altijd nog zo kan zijn dat een HD problem ook ergens anders aan kan liggen.
Dan dus na vervangen, nog steeds kans op problemen.
Iemand nog een vierde, vijfde opinie?

Mac B/W van 99, de schijf die er in zat was een 60GB Maxtor IBM, deze is dus door het lint gegaan. Heb hem vervangen met een Western Digital Caviar 80 Gb, en heb als tweede schijf een 40 GB waar OS9.2.2 op is geinstalleerd. Mijn 40 GB Dient ook als Backup. Om de week, hangt van het werk, schrijf ik een DVD om alles veilig te stellen De reden om OS9.2.2 te plaatsen op een aparte schijf is omdat je dan bij problemen kunt opstarten vanop deze. De schijf van 60GB is na amper 6 maanden stuk gegaan, en het was wel degelijk een mechanisch falen, niets te maken met software. Mijn schijf reageerde alsof een plaat blijft hangen met telkens een klikkend geluid, reutelen, klik,reutelen, klik enz... Dit is ook één van de redenen waarom ik deze keer naar een aplle reseller ben gegaan, wist niet goed wat te denken van het probleem. Zoals ik nu werk voel ik mij "veiliger". :wink:

[quote:eaaed81c78="AndreSalters"]Ik heb de (zie avatar) 15inch 800mhz 512ram 60gb Mooi weer. Even naar mijn dealer geweest. Ik kan er voor 160 euros wel een nieuwe 2x zo grote HD in laten zetten. Maar hij was wat minder somber over mijn HD. Een keer nullen schrijven en met een schone lei beginnen, was ook nog wel een mogelijkheid.

Ik vind het een lastige omdat het ding voor mijn gevoel toch minder betrouwbaar is geworden.

Eerst mijn filmpjes maar weer eens op tape zetten.

Mijn opmerking over een nieuwe mac, hield verband met de vraag hoe lang blijf je investeren, en wanneer ga je voor de (iMac) G5[/quote:eaaed81c78]
De nieuwe G5 dit jaar :lol:
Mijn Mac B/W wordt dan als servertje gebruikt, heb nog een hoop MP3’tjes erop staan, en de G5 wordt gebruikt voor grafisch werk.
Als je probleem softwarematig is is herinstalleren voldoende, blijft het probleem aanhouden of komt het terug, dan is vervanging de enigste oplossing

Bedankt Macpwm. Mijn iMac hd is ook een Maxtor. Vervanger word ook western digital (120gb) Kijk het nog even aan.

Ik heb net wat cpu en hd intensive klusjes gedaan (FCP print to video) Alsof er geen vuiltje aan de lucht…
Straks nog even zo’n dingetje doen waar bij het fout ging…