Help! Kan geen opstartschijf meer kiezen

Ik heb een probleempje: Ik heb 2 schijven in mijn G3/450, één met jaguar en één met twee partities: 10.1 en 9.1. Normaal kan ik OS 9.1 als opstart schijf kiezen. Nu helaas niet meer. Telkens een knipperend vraagteken en dan start hij weer met jaguar. Hetzelfde wanneer ik probeer op te starten met 10.1. Classic in jaguar werkt wel. Ik heb ook nog geprobeerd op te starten vanaf een cd met 8.5 en 'c' toets ingedrukt maar dat werkt ook niet. Opstarten met de alt toets ingedrukt geeft ook alleen maar jaguar. Wat kan er aan de hand zijn en hoe los ik het op

Probeer je opstartschijf even te selecteren in systeem- voorkeuren/opstartschijf. Start even alleen met X op. Daarna weer naar systeem- voorkeuren/opstartschijf, kies nu OS9 en herstart nog eens.

Dit werkte bij mij. Ik hoop ook bij jou.

Nee, helaas :( :( :(

Probeer eens op te starten met alt ingedrukt.. Dan kan je kiezen welke opstartschijf je gebruikt...

KOen76

eerst permissies repareren met de disk utility

succes

Het blijkt ook hier dat waarschijnlijk je systeem map van 9 in de war is en de spoelen op je HD mede daar door in de war zijn. Ik denk dat de beste oplossing is om op te starten vanaf CD OS9 een EHBO Check te doen en deze evt aangetroffen fouten te laten repareren. (Evt. opnieuw installeren zonder de schijf te initialiseren). Doe deze reparatie via de EHBO net zo vaak totdat er geen foutmeldingen meer komen. Daarna ook X controleren op fouten, dit kan het beste door bij het opstaren Appletje+S ingdrukt te houden. Je komt dan in Unix terecht (ja,ja) Je tikt dan het volgende in:

fsck -y (gevolgd door een Return en denk om de spatie tussen de k en het streepje)

De schijf wordt dan gecontroleerd en evt hersteld, doe dit ook net zolang totdat er een ‘ok’ gegeven wordt.

Toets daarna:

reboot (en een return)

Systeem wordt nu opnieuw opgestart.

Vermoedelijk zal het systeem nu in X opstarten. Van hieruit kun je dan via de systeem voorkeuren een nieuwe opstart volume selecteren.
[/b]

[quote:0170eb92ef="warnerraven"]Het blijkt ook hier dat waarschijnlijk je systeem map van 9 in de war is en de spoelen op je HD mede daar door in de war zijn. Ik denk dat de beste oplossing is om op te starten vanaf CD OS9 een EHBO Check te doen en deze evt aangetroffen fouten te laten repareren. (Evt. opnieuw installeren zonder de schijf te initialiseren). Doe deze reparatie via de EHBO net zo vaak totdat er geen foutmeldingen meer komen.[/quote:0170eb92ef]

volgens mij is er ook een ander probleem, want met een cd opstarten lukt hem dus ook niet… probeer is je firmware uptedaten naar de laatste versie (maar ook dat zal lastig worden want dat moet in 9 en kan niet via classic geloof ik…)

[quote:a213c475bf="HS-L"]volgens mij is er ook een ander probleem, want met een cd opstarten lukt hem dus ook niet.. [/quote:a213c475bf]

Had ik over het hoofd gezien. Heb je geen cd van OS 9 dan? Met deze erin, alt toets ingedrukt bij het opstarten, zal het systeem de CD in principe dan selecteren als opstart schijf. En anders kan je deze alsnog selecteren. Je kan ook even nagaan of je nog zowel software als hardware geïnstalleerd hebt recentelijk. Dit zou dan ook het probleem kunnen veroorzaken en inderdaad een firmware updat nodig zijn.

Als je inderdaad vanalles aan repareren van schijven gedaan hebt, wat dan?

Heb je op de jaguar partitie mogelijk yaboot bootmanager staan? Mogelijk een partitie met Linux? Ik vraag dat omdat ik vanuit die hoek wel eens iets over dergelijke problemen heb gelezen.

Nee, het vreemde is dat de partitie met 10.1 ook niet wil opstarten.

Zou PRAM resetten helpen? Of is hij dan verder van huis? ... :roll:

Pram zappen heb ik ook al gedaan. Net geprobeerd op een versie van Jaguar op de partitie met 10.1 te zetten maar dan krijg ik een error.

Ik heb dus
Schijf1 met Jaguar, die doet het.
Schijf2 met 2 partities, 1x 10.1 en 1x OS9.1. Deze kan ik niet als opstartschijf kiezen. Wel kiezen bedoel ik maar niet opstarten. Verder werkt deze schijf normaal.

Ik kan ook niet opstarten met een cd met 8.0 of 8.5 wanneer ik die als opstartschijf kies. Ook niet met de C ingedrukt tijdens opstarten.

Opstarten met de optietoets werk ook niet.

Bij alle mislukte pogingen krijg ik een knipperend vraagteken en even later Jaguar, behalve wanneer ik met een cd met Norton opstart. Hier staat 9.0 op. Dan krijg ik een floppy symbooltje met vraagteken en de boel blijft zo hangen.

Ik begin hier een beetje gestoord van te worden. Misschien maar een andere schijf kopen?

zou wel kunnen helpen,..

dus PRAM RESETTEN…

option,command, p en r ingedrukt houden totdat je een keer of 5 je opstart geluid gehoord hebt en dan loslaten,… een keer gewoon in X laten opstarten en dan wijzigen via startupdisk… :slight_smile:

HS-L

update:

[quote:4b6857c8e0=“Pim”]Ik begin hier een beetje gestoord van te worden. Misschien maar een andere schijf kopen?[/quote:4b6857c8e0]
gaat niet werken denk ik want het ligt niet aan je schijf,… anders had je ook van cd op kunnen starten… :frowning:

[quote:6e039afc3e="Pim"]Pram zappen heb ik ook al gedaan. Deze kan ik niet als opstartschijf kiezen. Wel kiezen bedoel ik maar niet opstarten. Verder werkt deze schijf normaal. Opstarten met de optietoets werk ook niet. Bij alle mislukte pogingen krijg ik een knipperend vraagteken en even later Jaguar[/quote:6e039afc3e]

Je kan de partities wel benaderen, lezen en schrijven, maar er niet van opstarten. Je kan wel van je andere harde schijf opstarten en ook van een CD. Pram gezapt en onderhoud gepleegd. Eerst kon het wel en nu niet, hmmmm

Ik zou zeggen, alles wat je dierbaar is backuppen. Vervolgens nog de nodige softwarematige reparatiepogingen ondernemen, werkt dan niet dan formateren. Lukt dat niet, wordt het inderdaad tijd voor een nieuwe schijf.

[quote:d54fa41fdb="Pjotr"] Je kan de partities wel benaderen, lezen en schrijven, maar er niet van opstarten. Je kan wel van je andere harde schijf opstarten en ook van een CD.[/quote:d54fa41fdb]

niet van cd

Ik neem aan dat je classic omgeving dus ook niet opstart als je daar een applicatie voor kiest?

Heb je alle beheersgegevens gechecked (bevoegdheden etc.)?
Je kan de schijf zonder problemen benaderen, lijkt alsof ie opeens
niet meer bootable is. Of dat ie daar een file voor mist.

Ik ga er van uit, dat de CD er los van staat aangezien opstarten met
een CD mij ook never gelukt is. Zelfs niet met de bijgeleverde
schijven. Heel apart, dat OsX.

Succes.

[quote:4e9c41ff22="Pim"]niet van cd[/quote:4e9c41ff22]

Ik dacht dat je van de Norton CD kon opstarten?

[quote:1edc8d54fe="Maarten vd B"]Ik ga er van uit, dat de CD er los van staat aangezien opstarten met een CD mij ook never gelukt is. Zelfs niet met de bijgeleverde schijven. Heel apart, dat OsX.[/quote:1edc8d54fe]

eh hoe heb jij dan je computer geinstalleerd of heb je dat nog nooit gedaan…?
er klopt iniedergeval bij jou ook iets niet.

en pim heeft verteld dat classic wel werkt… alleen het opstarten op die hd of een 8/8.5 install cd werkt niet…

[wilde gok mode]

Kan het misschien iets te maken hebben met Master/Slave modes van de IDE schijven en CD speler? Ik heb wel eens gelezen dat die ook voor vreemde reacties kunnen zorgen.

Heb je recent nog iets aan de hardware gewijzigd?

Wat doet je Mac als je de OS X only schijf en CD speler loskoppelt, en dus wel moet opstarten vanaf de OS 9 schijf?

[/wilde gok mode]

[quote:4b2218d688="Pim"] Ik heb dus Schijf1 met Jaguar, die doet het. Schijf2 met 2 partities, 1x 10.1 en 1x OS9.1. Deze kan ik niet als opstartschijf kiezen. [/quote:4b2218d688]

Op die 2e schijf is daar OS 9 en OS X.1 op dezelfde partitie geïnstalleerd? Of beide op een eigen partitie.