Help, kan niet meer in mijn systeem inloggen (G5/OS10.3.4)

[color=blue]Hallo,

Om de een of andere reden kan ik niet meer inloggen op mijn G5. Hij start wel normaal op, maar zodra ik in het account scherm een van de accounts aan klik lijkt hij te hangen. Ik heb via de 10.3 CD een admin user aangemaakt, maar hetzelfde verhaal. Zodra ik hem aanklik hangt 'ie, ik krijg dan het mac zandlopertje (wat geen zandlopertje maar een balletje is) en zelfs na een half uur draait dat nog vrolijk in het rond.

Vreemd genoeg kan ik wel vanuit een eMAC (ook 10.3.4) op de G5 komen, ik kan dan ook gewoon in de folders, programmas etc. Ik log daarbij in met een van de accounts die locaal op de machine dus niet werkt. Ik kan dus ook files aanpassen en vast ook wel corrupte files verwijderen maar heb geen idee welke…?

Het probleem is ontstaan toen ik een uninstall van APE heb gedaan. Ik gebruikte dat om mijn Logitech USB cam te gebruiken met iChat. Omdat de trial periode verlopen was wilde ik de gratis MACCAM eens proberen. Nadat ik APE eraf heb geknald (mbv de un-install knop) en MACCAM geinstalleerd had, wilde iChat niet meer opstarten en bleef hangen. Vervolgens heb ik de machine via de normale wijze een herstart gegeven en daar houdt het nu dus op.

Iemand enig idee hoe ik weer op mijn G5 kom ? Ben al bezig data via de eMac te backuppen voor zover dat kan, maar het lijkt alsof een of andere login file gewoon corrupt is. Dus ik wil nog niet aan herinstalleren gaan denken. :frowning:

Hhhhmmmm, na zo'n 40 minuten wachten kreeg ik dus een darwin console scherm waarbij ik naam en pwd moest geven. Helaas deed ik schijnbaar iets fout want hij gaf een pwd foutmelding. Was ik zo dichtbij, maar nog steeds nix. Nog maar eens 40 minuten wachten tot hij weer met een console kom...... :?

macam hangt je Panther. Er is een onofficiële fix hiervoor, maar eerst moet je van macam af zien te komen. Probeer 'ns met Command-S ingedrukt op te starten, dan krijg je een zwart scherm met grijze commandregel. Hier kun je proberen macam uit je systeem te verwijderen, en wel zo:

rm -rf /Library/QuickTime/macam.component
rm -rf /Users/jegebruikersnaam/Library/QuickTime/macam.component
reboot

Je hebt dan macam verwijderd en herstart zonder het loginvenster op te roepen.

Een gefixte macam vind je hier.

Succes!

Hoi Joris,

Geweldige tip, bedankt! :smiley:

Het was inderdaad MACAM. Ik heb eerst maar eens de USB cam eraf gegooid en dat sorteerde al wat effect. Omdat mijn emac-je alvast wat back-ups van de G5 aan het maken was (just in case) kon ik niet rebooten. Maar na zo’n 10 minuten leek hij plots uit zijn loopje te komen en kon ik op een normale manier (wel traag) inloggen. Alles wat MACAM was in de prullebak geknikkerd.

Ik ga nu eens met jouw fix aan de gang. 't Word tijd dat Apple gewoon officieel USB cams gaat ondersteunen. Zo moeilijk kan het niet zijn want ik merkte dat waneer ik mijn DV camara via FW aan de G5 hang, en dan iCHAT opstart de USB cam (!) plots werkt. Wel met een lelijk groen balkje aan de linker kant maar toch. Lijkt bijna alsof Apple bewust de USB support heeft uitgezet op meer iSights te verkopen.

Fijn dat 't gelukt is!

De reden dat Apple niet zomaar alle webcams kan ondersteunen, is omdat elk van de USB webcams op de markt een andere chipset gebruikt. Daarmee heeft macam dan ook een behoorlijke klus geleverd door zoveel verschillende codecs te ondersteunen. FireWire video (althans via iSight) gaat op één manier die iChat simpelweg makkelijk oppikt.