Help, mac doet niets meer

Mijn mac had wat problemen dus heb ik hem met de knop een kaar gerestart.

daarna starte het beestje op, en bleef hij “hangen” op ATM die de lettertype database aan het controlleren was. de hd gaf echter totaal geen activiteit.

ik kon voordat de ATM opstarte nog wel heel snel een programma aanklikken, maar daarna sloeg hij dus iedere keer weer vast.

toen kreeg ik van iemand de tip op shift ingedrukt te houden bij het opstarten.
ik zette de mac uit, hield shift in, en schakelde het apparaat in.

sinds dien start de mac niet meer op, en geeft hij alleen nog maar een soort van mapje in het midden van het scherm dat knippert tussen een vraagteken en het mac logo.

Ik kwam toen (vraag me niet hoe) in een soort van linux console terrecht, daar kon ik 2 commando’s in voeren: shutdown-all en nog 1 (weet niet meer welke)

enig idee hoe ik dit kan oplossen?
wat is er aan de hand?

het gaat trouwens over een g4 cube met mac 0s 9.1

Probeer eerst eens je computer uit te schakelen en de stroomstekker uit trekken, opnieuw de stekker erin en opnieuw opstarten.

Als dat niet lukt zal je een programma als Norton moeten gebruiken om uw disk te controlleren. 8)

[quote:17fdf4c9e2="chm"]Probeer eerst eens je computer uit te schakelen en de stroomstekker uit trekken, opnieuw de stekker erin en opnieuw opstarten.

Als dat niet lukt zal je een programma als Norton moeten gebruiken om uw disk te controlleren. 8)[/quote:17fdf4c9e2]
helaas al geprobeerd, die diskcheck nog niet, daarvoor zal ik die hd eruit moeten slopenen das zegmaar niet handig.

Niet meteen gaan slopen! Probeer eerst eens op te starten met de alt-toets ingedrukt. Je mac lijkt namelijk geen opstartschijf te kunnen vinden, en met alt-opstarten gaan ie zoeken naar beschikbare systeemmappen.

[quote:a93a07cf3b="patjo"]Niet meteen gaan slopen! Probeer eerst eens op te starten met de alt-toets ingedrukt. Je mac lijkt namelijk geen opstartschijf te kunnen vinden, en met alt-opstarten gaan ie zoeken naar beschikbare systeemmappen.[/quote:a93a07cf3b] ik heb mijn g4 herstel cd er in gestopt, en na het starten en een reboot doet hij het weer :) nu moet ik alleen nog van die ATM zooi af.. enig idee?

BAH

nu wil die hele mac niet eens meer aan…
als ik op het knopje druk gaat het lampje ongeveer 3seconde aan
en gaat daarna weer uit :S

Wat voor Mac is het eigenlijk? Zo te zien loopt ie op OS 9. Ik heb wel eens met een oude G3 meegemaakt dat bij opstarten met de normale power knop, het ding gelijk weer uitschakelt. Probeer eens op te starten vanaf het toetsenbord.

Hoi;

ik zou eerst eens zoals chm al zegt de stekker eruit halen. Daarna opstarten vanaf de originele bij de Mac geleverde cd en een schijfcontrole uitvoeren vanaf cd en de juiste opstartschijf aangeven in het regelpaneel opstartschijf.

Doet ie het? Mooi. Zoniet dan heb je misschien een font conflict. Om dat op te lossen kun je opstarten met de shift-toets en in extensiebeheer ATM uitzetten, verder gaan met opstarten. Hopelijk doet ie het nu wel. Als je ATM nu weer aanzet in extensiebeheer en weer herstart is ATM ‘leeg’. Nu kun je dus weer lettertypen gaan toevoegen. Als je dit een voor een doet merk je het meteen als het laatst toegevoegde lettertype corrupt is…

Als ie het nu nóg niet doet, en het ligt nergens anders aan…, kan het zijn dat een systeemlettertype corrupt is en dan ben je de pineut want dat is lastig.

Ik weet niet meer precies hoe ik dat eens heb opgelost; misschien kun je maar het beste even je OS opnieuw installeren.

Hopelijk heb je er wat aan;

groetjes Jos

Het lijkt wel het meest op een fontconflict, in je beschrijving spreek je over ATM waar hij blijft hangen.

We weten trouwens nog niet of hij met Systeem 9 werkt.
Indien dat zo is zou ik eens opstarten met shift ingedrukt? en ATM uitzetten in je extensiebeheer.

[quote:b1161108e4="angorawol"]Het lijkt wel het meest op een fontconflict, in je beschrijving spreek je over ATM waar hij blijft hangen.

We weten trouwens nog niet of hij met Systeem 9 werkt.
Indien dat zo is zou ik eens opstarten met shift ingedrukt? en ATM uitzetten in je extensiebeheer.[/quote:b1161108e4]
juh, ik werk met extensissuite 9.

ik heb nu het volgende gedaan:
de herstel cd van de mac erin gestopt, laten booten daar verder niets aangepast. toen het beestje weer uitgezet.
daarna wilde ik hem aanzetten, maar op de een of andere manier ging hij niet meer aan (lichtje ging eventjes aan en daarna weer uit)
toen heb ik alle stekkers eruit getrokken, alles weer opnieuw aangesloten, maar dat had geen effect. toen weer alle stekkers los, uurtje gewacht, en toen deed hij het wel. hij ging toen heel eventjes met ATM aan de gang (bleef ongeveer 1 minute hangen), maar starte gewoon door.

nu doet alles het weer.

ik denk idd dat het een font conflict is geweest. die hele extensis suitcase 9 ziet er erg belabberd uit, ga hem binnenkort wel ff opnieuw installeren.

moet eerst nog eventjes een print maken, en dan gaat de schop er onder

het was trouwens een g4 cube (450 mhz, 256mb ram)

Een Mac-leek aan de gang... niet dat ik ze niet welkom heet...

Het probleem zit waarschijnlijk tussen ATM en SUitcase, beide zijn namelijk font-programma’s en twee programma’s die het systeem in willen, dat trekt OS9 niet.

Dat knipperende mapje is idd een teken dat de er op de opstartschijf geen geldige systeemmap gevonden kan worden. De oplossing van de alt-toets ingedrukt houden om op zoek te gaan naar een opstartschijf, werkt alleen maar als de laatste firmware is geïnstalleerd, dit is namelijk bedoeld voor OSX. Wat deze firmware ook nieuw heeft is het opstarten in de Target-FireWire-mode (T ingedrukt houden)

Alt of shift ingedrukt houden om bij extentiebeheer te komen zal niet helpen, Met shift zet je ze namelijk allemaal uit (dus ook Extentiebeheer en ConflictCatcher), alt is voor gevorderden (onder de oudere firmware) en de spatiebalk is degene die je moet hebben. Andere opstart-tip: om van CD op te starten C ingedrukt houden…

Wat je moet doen is ATM lozen of Suitcase lozen, ik ben er persoonlijk voor om Suitcase te lozen (ik heb tot versie X1 geen goed lopende versie gezien sinds versie 2.3.1) en over te gaan op ATM Deluxe (4.5 zweeft vast wel ergens rond).

Er is dus weinig met je mac aan de hand… en al dat gedoe met stekkers is zonde van de snoeren… Met je mac is pas wat mis als je GEEN symbooltje meer ziet op je beeldscherm…

Ik raad je trouwens ook aan om de nieuwe firmware voor de Cube van de site op te halen, want dan kan je hem in het ergste geval als FireWire-disk opstarten…

Alvorens de arme man iets kan lozen moet hij zijn mac wel eerst opgestart krijgen. Daarom dat advies om eens te proberen met de shift-toets ingedrukt te houden en dan alles van Suitcase met de hand uit het systeem te slepen en even in de vuilbak te stoppen (zodat het systeem het niet ziet), en dan pas proberen terug op te starten.

[quote:dde69f0498="angorawol"]Alvorens de arme man iets kan lozen moet hij zijn mac wel eerst opgestart krijgen. Daarom dat advies om eens te proberen met de shift-toets ingedrukt te houden en dan alles van Suitcase met de hand uit het systeem te slepen en even in de vuilbak te stoppen (zodat het systeem het niet ziet), en dan pas proberen terug op te starten.[/quote:dde69f0498]

Alles van suitcase in de prullemand slepen, dat doet extentiebeheer ook (maar dan naar de map “Extenties Uitgescakeld”…effect is hetzelfde… SPatiebalk ingedrukt houden… weergave op pakketten zetten en het pakket Suitcase en/of ATM uitschakelen…