Help! Mac loopt steeds vast

Hallo!

Heel raar. Vandaag start ik mijn Mac op en ik ben met Photoshop bezig, foto’s aan het bewerken en hij loopt steeds vast! Ik moet hem steeds helemaal opnieuw opstarten. Zelfs ‘geforceerd stoppen’ werkt niet. Dit heb ik nog nooit gehad! De foto’s zijn 17 MB per stuk en ik open ze per 10 of 15 maar dat moet toch geen problemen opleveren? Ik heb eerder foto’s bewerkt. Dit probleem nog nooit gehad. (Ok, ik heb m’n Mac nog niet zo lang, half jaartje, maar toch, dit mag toch niet?) Ik heb een PowerMac G5 dual… Weet iemand wat er aan de hand kan zijn?
Alvast bedankt!

Wat loopt er vast, photoshop of de hele computer?

Probeer het eens met bestanden die het eerder wel deden, loopt hij dan ook vast?

hoeveel ram geheugen heb je? heb je andere programma's ondertussen openstaan?

"bevriest" je hele computer, dus dat zelfs de muis niet meer beweegt ?

Dan heb je waarschijnlijk te maken met een Freeze, iets wat PowerMac G5’s om de een of andere reden wel eens hebben… Er lopen een aantal topics over op de discussie-lijsten van Apple.

[quote:2f81f61c4e="Yakke"]Wat loopt er vast, photoshop of de hele computer?[/quote:2f81f61c4e]

Eigenlijk de hele computer, door Photoshop.

[quote:35a3af23cb="sammerman"]hoeveel ram geheugen heb je? heb je andere programma's ondertussen openstaan?[/quote:35a3af23cb]

Ik heb 1 GB RAM dat moet genoeg zijn denk ik :wink:

[quote:946dbdd501="unSOUND"]"bevriest" je hele computer, dus dat zelfs de muis niet meer beweegt ?

Dan heb je waarschijnlijk te maken met een Freeze, iets wat PowerMac G5’s om de een of andere reden wel eens hebben… Er lopen een aantal topics over op de discussie-lijsten van Apple.[/quote:946dbdd501]

Dat heb ik inderdaad een paar gehad. Maar de overige keren kon ik de muis juist nog steeds bewegen. Ook had ik een keer een compleet blauw scherm maar de muis bleef het nog doen. Maar goed. Ik zal ook even kijken naar de Freeze-discussie. Thanks! :slight_smile:

Hmm, ik vraag me toch af of het wel Freeze is want hij doet het alleen maar bij de bewerking van foto's in Photoshop. Ik heb mijn computer de hele tijd gewoon aanstaan en dat gaat prima. Het lijkt me toch wat anders. Maar wat? :?

Een keer normaal herstarten [size=9:3c23982ea4]en volumebevoegdheden herstellen.[/size:3c23982ea4] Dat laatste schrijf ik er even klein bij omdat het een 'oplossing' is die vaak te snel wordt geroepen. Maar het kan in dit geval wel eens helpen. Kan in ieder geval geen kwaad. Heb je [url=http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/17713&vid=208221]MenuMeters[/url] toevallig geïnstalleerd? Wel handig, kun je oa kijken hoe je processorbelasting is, hoe je computer met je geheugen omgaat en wat je aan swap-files hebt staan. En je harde schijf... is die al volgelopen? Kan ook een oorzaak zijn. Zeker als je meerdere relatief grote bestanden tegelijk in Photoshop opent. Hoe groot is je HD en wat heb je nog aan vrije schijfruimte?

[quote:5a3786f4e2="FreekMac"]Een keer normaal herstarten [size=9:5a3786f4e2]en volumebevoegdheden herstellen.[/size:5a3786f4e2] Dat laatste schrijf ik er even klein bij omdat het een 'oplossing' is die vaak te snel wordt geroepen. Maar het kan in dit geval wel eens helpen. Kan in ieder geval geen kwaad. Heb je [url=http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/17713&vid=208221]MenuMeters[/url] toevallig geïnstalleerd? Wel handig, kun je oa kijken hoe je processorbelasting is, hoe je computer met je geheugen omgaat en wat je aan swap-files hebt staan. En je harde schijf... is die al volgelopen? Kan ook een oorzaak zijn. Zeker als je meerdere relatief grote bestanden tegelijk in Photoshop opent. Hoe groot is je HD en wat heb je nog aan vrije schijfruimte?[/quote:5a3786f4e2]

Mijn HD is 250 GB, ik heb nu nog zo’n 200 GB aan vrije ruimte dus dat zou ook het probleem niet moeten zijn… Volumebevoegdheden heb ik inderdaad daarstraks herstelt. Maar je kunt toch ook een bepaald geheugen ‘toewijzen’ aan een programma, althans dat was in OS9 wel zo. Kan dat nu nog steeds? Misschien is dat een oplossing? Het rare is alleen dat ik een tijdje geleden werkte met 1 bestand van 100 MB, werkte op zich prima. Liep niet vast of iets. Ik denk echt dat er iets niet goed zit.
Bedankt voor het programmaatje. Ik ga het in ieder geval installeren!

Oké: schijfruimte zat, schijfbevoegdheden hersteld. Ik heb op mijn G5 (Dual 2.3 met 2,5GB geheugen en 2x interne HD van elk 250GB) in de systeemvoorkeuren bij Energiestand onder Opties de Processorsnelheid op Hoogst ingesteld. En in Photoshop onder Voorkeuren -> Geheugen & afbeeldingscache het 'Maximum geheugengebruik door Photoshop' ingesteld op 90%. In het venster wordt het beschikbare geheugen weergegeven (in mijn geval 1817MB) wat uiteraard lager is dan het geïnstalleerde geheugen omdat oa het OS ook al een deel gebruikt. Verder is er niets aan geheugengebruik in te stellen. Bij mij werkt het altijd prima zo, geen vastlopers of bevriezingen. Succes!

[quote:7bdda9f50a="FreekMac"]Oké: schijfruimte zat, schijfbevoegdheden hersteld. Ik heb op mijn G5 (Dual 2.3 met 2,5GB geheugen en 2x interne HD van elk 250GB) in de systeemvoorkeuren bij Energiestand onder Opties de Processorsnelheid op Hoogst ingesteld. En in Photoshop onder Voorkeuren -> Geheugen & afbeeldingscache het 'Maximum geheugengebruik door Photoshop' ingesteld op 90%. In het venster wordt het beschikbare geheugen weergegeven (in mijn geval 1817MB) wat uiteraard lager is dan het geïnstalleerde geheugen omdat oa het OS ook al een deel gebruikt. Verder is er niets aan geheugengebruik in te stellen. Bij mij werkt het altijd prima zo, geen vastlopers of bevriezingen. Succes![/quote:7bdda9f50a]

Ja, dat is precies waar ik naar op zoek was! thanks. Ik ga mijn geheugengebruik voor Photoshop ook even aanpassen. Althans, zodra Photoshop dat toelaat. Want - as we speak - is hij weer vastgelopen en zelfs met Force Quit wil hij er niet aan. Maar de rest van de computer doet het nu wel… Zo maar weer opnieuw opstarten :roll:

Nee, hij doet het nog steeds. Alhoewel het nu beperkt blijft tot Photoshop, loopt hij nog steeds vast. :cry: Ik heb de instellingen aangepast zoals aangeraden. Maar helaas...

Nieuwste versie Tiger (10.4.2 aanwezig)? Onlangs RAM-geheugen bijgeplaatst? Andere programma's aan staan?

Ik ga er ondertussen ff een nachtje over slapen, misschien schiet me wel iets briljants te binnen… Of bij iemand anders :wink:

Om processorgebruik te bekijken, kan je ook het standaard aanwezige hulpprogramma 'Activiteitenweergave' gebruiken of (nog eenvoudiger) het commando 'top' in de terminal ingeven.

Als je photoshop niet gestopt krijgt (maar rest van computer doet het wel) kan je het ook via de terminal proberen: nadat je top hebt ingevoerd, kijk je even welk procesnummer photoshop heeft, en dan geef je ‘kill <procesnummer>’ in.

[quote:30e366f0df="FreekMac"]Nieuwste versie Tiger (10.4.2 aanwezig)? Onlangs RAM-geheugen bijgeplaatst? Andere programma's aan staan?

Ik ga er ondertussen ff een nachtje over slapen, misschien schiet me wel iets briljants te binnen… Of bij iemand anders :wink:[/quote:30e366f0df]

Goedemorgen!
Nee. Niets van dit alles. Ik heb wel andere programma’s aanstaan zoals Safari, Entourage en FontAgent Pro en soms iTunes. Maar dit zou toch gewoon moeten kunnen met mijn Mac? (Had ik al gezegd dat ik een G5, 1.8 dual had?) Althans, hiervoor had ik nergens problemen mee. Misschien ligt het wel aan Photoshop zelf? Dat daar opeens iets niet meer goed zit. Misschien moet ik dat opnieuw installeren…?

[quote:766d5ee0bc="Yakke"]Om processorgebruik te bekijken, kan je ook het standaard aanwezige hulpprogramma 'Activiteitenweergave' gebruiken of (nog eenvoudiger) het commando 'top' in de terminal ingeven.

Als je photoshop niet gestopt krijgt (maar rest van computer doet het wel) kan je het ook via de terminal proberen: nadat je top hebt ingevoerd, kijk je even welk procesnummer photoshop heeft, en dan geef je ‘kill <procesnummer>’ in.[/quote:766d5ee0bc]

Dank je. Dat is in ieder geval een handige tip. Ik ga het zo even proberen als ik weer aan het photoshoppen ben (want hij zal toch wel weer vastlopen…) Ik moet nu inderdaad de hele computer steeds geforceerd uitzetten en daarna weer aanzetten. Want hij doet op een gegeven moment helemaal niets meer. Dus wie weet helpt dit wel…

[quote:709364ed1d="Burgie"][quote:709364ed1d="FreekMac"]Nieuwste versie Tiger (10.4.2 aanwezig)? Onlangs RAM-geheugen [/quote:709364ed1d]

Goedemorgen!
Nee. Niets van dit alles. Ik heb wel andere programma’s aanstaan zoals Safari, Entourage en FontAgent Pro en soms iTunes. Maar dit zou toch gewoon moeten kunnen met mijn Mac?(Had ik al gezegd dat ik een G5, 1.8 dual had?)
[/quote:709364ed1d]
Tuurlijk, en zelfs een pak meer programmas.

[quote:709364ed1d] Misschien ligt het wel aan Photoshop zelf? Dat daar opeens iets niet meer goed zit. Misschien moet ik dat opnieuw installeren…?[/quote:709364ed1d]
Herinstallatie is altijd een soort van noodoplossing, maar in dit ernstige geval zou ik dat zeker eens proberen.

Misschien een domme vraag hoor maar ik ben nog niet zo'n expert :oops: maar hoe kan ik dit nou het beste aanpakken. Gewoon opnieuw Adobe CS installeren of alleen Photoshop CS? En kan dit er overheen of moet ik eerst de oude software deleten? (en zo ja, hoe?) Thanks!