Ik werk al een tijdje op internet via dezelfde router en provider. Sinds vandaag kan ik niet meer op internet omdat mijn mac een eigen IPadres zoekt: 169.254.109.7
Ook zegt hij:
! IP configuratie 172.27.0.110 wordt gebruikt door 00:0c:f1:19:d5:b7, DHCP-server 172.27.0.2 !
Volgens mij heeft dit iets te maken met airport? Sinds ik draadloos surf krijg ik soms de melding Ipadres is in gebruik door…
Ik heb al geprobeerd DHCP handmatig in te stellen op het Ipadres (192.168.1.26) dat hij aangeeft als je de kabel in een andere mac of pc steekt, maar dan zegt hij dat de server niet te vinden is.
Kan er iemand helpen?
Thx
Of kan het zijn dat jij op een ander draadloos netwerk zit?
Wanneer je met een netwerkkabel bent verbonden, krijg je een 192.168 adres. Een verbinding met airport levert een totaal anders adres op: 172.27
Ik denk dat jouw router deze niet uitdeelt en dat je op een ander draadloos netwerk zit.
We hebben hier een internetaansluiting die naar een router gaat, vanaf die router gaan er 3 kabels naar verschillende computers (zowel mac als pc) en 1 kabel gaat naar een antenne voor wireless. Vandaar krijg ik dus het draadloze netwerk, maar dat komt van dezelfde router als gewoon ethernet..
Misschien zijn er meer mensen op het draadloze netwerk die een vast IP-adres hebben ingesteld. Als je zoiets doet moet je natuurlijk wel buiten de range blijven die door de DHCP-server wordt uitgedeeld anders krijg je IP-adres conflicten.
Er zijn er nog meer die gebruik maken van wireless, maar daar krijg ik ook verbinding op. Dat is het probleem niet. Alleen kan ik nu niet via ethernet op internet en dat was daarvoor nooit een probleem.
als ik in systeemvoorkeuren naar internetverbinding kijk zegt hij dat ethernet actief is en heeft een door zichzelf toegewezen Ipadres en kan mogelijk geen internetverbinding tot stand brengen. De vraag is dus eigenlijk waarom ethernet een eigen ip adres kiest en hoe ik dat kan veranderen, handmatig via DHCP heb ik dus al geprobeerd, maar dan krijg ik geen connectie
Het is eigenlijk niet zo dat hij een eigen IP adres kiest.
169 is een intern ip adres....dit wil dus zeggen dat hij vanuit de DHCP server geen (goed) adres toegewezen krijgt).
Maar via handmatig krijg je dus niks....heb je hierbij ook goede subnet etc opgegeven?
Stel je IP en SNM eens handmatig in volgens de juiste instellingen (eventueel instellingen 'lenen' van een andere computer waar het wel werkt - wel een ander IP nemen natuurlijk).
Kijk vervolgens op een van de bedrade computers waar het wel werkt wat de router/gateway is.
Open dan een Terminalvenster en typ:
ping <ip van de router/gateway>
[enter]