HELP: meerdere verbindingen over 1 utp kabel, gaat dit goed?

Hallo allemaal,

Ik zit met de volgende vraag :

Wij zijn nu een nieuw huis aan het bouwen en en onze elektrogier heeft naar een van de ruimtes ipv twee utp kat 5 kabels (telefoon+internet) deze vervangen door een kabel waarbij de ongebruikte draden van de internet kabel worden gebruikt voor telefoon.

Nu wil ik graag weten, met het oog op :

• telefoon via internet
  • tv via adsl
  • radio via adsl
  • internet
  • een van de andere nieuwe technieken die er aan zitten te komen
  • digitale tv

Ga ik in de problemen komen of kan ik het gewoon zo laten ??

Ik ben hier zelf echt overvraagt maar misschien dat iemand van jullie mij hiermee kan helpen.

100% zeker weet ik het niet maar als mijn cursussen mij niet bedriegen dan moet dat geen probleem vormen. Zaken zoals radio en tv zitten sowieso gescheiden in frequentieband waardoor je geen interferentie zal hebben. En tv via adsl en gewoon adsl zullen zeker snel genoeg door de kabel kunnen.

Als hij gewoon een X aderige kabel heeft gebruikt ga je zeker in de problemen komen. Een utp abel is niet zomaar een kabel met vier paar getwiste draden met een leuk kleurtje. Als het op papier staat dat deze vonkentrekker twee keer utp naar die ruimte moet brengen, dan zou ik daar nu meteen melding van maken, verder zou ik nu afdwingen dat de verbindingen gecertificeerd worden, het zou mij namelijk niet verbazen als die 2 keer utp niet goed in de pijp past en ze lekker aan die touwtjes gaan lopen trekken. Gevolg, de datasnelheid die over die kabels kan loopt terug. Of je dwingt een mooie Airport af, naast het telefoonkabeltje.

Is geen probleem. UTP is 8-aderig, waarvan 4 aderen reserve zijn. Over deze draden kan je prima een ISDN, telefoon of extra netwerk verbinding laten lopen.

Pas als je over langere afstanden gaat praten zou je misschien last kunnen krijgen van interferentie. Maar naar mijn eigen ervaring valt dat wel mee. Als je een Gigabit netwerk hebt dan werkt het overigens niet want dan heb je alle 8 de aders nodig.

Een UTP kabel heeft een vast aantal draadjes ( 8 ), en je kan er niet zomaar minder gebruiken voor internet, dan werkt volgens mij de hele verbinding niet, of zal hij misschien langzamer zijn. Mits je ISDN hebt, heb je voor telefoon 2 of 4 draadjes nodig. 2 kabels lijkt mij een stuk beter, en als jij dat zo bepaald hebt dan moet het toch ook zo gebeuren? :?

De meningen zijn duidelijk verdeeld :?

Met het woord [i:02070e9725]*internetkabel[/i:02070e9725] wek je snel de indruk dat ze je alles kunnen wijsmaken... Netwerkkabel is al beter, al blijft de kwaliteit ervan dan nog steeds onbekend. UTP (unshielded twisted pair) is een gangbare verzamelnaam, zelfs als het eigenlijk STP (shielded) of FTP (Foiled) is.

Voorheen had je cat-3 kabel: 10Mb/s; twee getwijnde aderparen. Als je om isdn-kabel vraagt, dan krijg je cat-3.
Voor LAN is nu cat-5 gangbaar: vier getwijnde aderparen. Cat-5 is ontworpen voor 100 Mb/s, maar met verbeterde protocollen is men erin geslaagd er ook 1000 Mb/s doorheen te persen.
De opvolger van cat-5 is er al: cat-6. Ontworpen voor 1000 Mb/s en daarom een tikje dikker dan cat-5. Alle genoemde kabels bedienen zich van een RJ-45 stekker.

Voor gewoon internetten heb je [i:02070e9725]op het moment[/i:02070e9725] aan 10 Mb/s nog voldoende. Zeker als je nog een oud usb-1 modem hebt, zit daar de rem.
Wat jullie electronaut nu gedaan heeft is van één cat-5 kabel twee cat-3 kabels maken. Technisch is dat geen probleem, maar een volgende monteur die over een jaar of wat zonder documentatie eraan mag werken, zal zeker iemand vervloeken.

Wie in nieuwbouw nu nog cat-3 voor de computers neerlegt, wordt voor gek verklaard want dat kun je binnen de kortste de boel opnieuw trekken met cat 5e of 6. De bestandsgrootte neemt almaar toe en daarmee ook de hoeveelheid data die door de kabel moet. Dan moet je dus niet iets nemen wat op dit moment net toereikend is.

Ik ben ook aan het (ver)bouwen, maar ik leg toch mooi overal cat-6 shielded neer. Op dit moment is dat nog overdreven, maar over een paar jaar al niet meer. Ik heb ook al een elektricien de deur gewezen want 40 jaar ervaring is wat anders dan 40 jaar achter lopen. [size=7:02070e9725]Twee cat6 STP-kabels laten zich nou eenmaal niet door een 5/8" buis trekken, daar is een dikkere 3/4" voor nodig en dan nog wil het wel eens zwaar worden. (Fijn als die 5/8" echter inmiddels al in het beton gegoten zit: kun je weer van alles omdenken :x ) .[/size:02070e9725]

Als je ervooor zorgt dat de bochten maximaal 30º zijn, dan kan er later een glasvezel door. Of de opvolger daarvan.
Het is het leggen dat de kabel duur maakt, niet de kabel zelf. Al bij de nieuwbouw kabelfuncties combineren is m.i. een verkeerde zuinigheid.

Een UTP kabel heeft 4 paar draden. UTP= Unshielded Twisted Pair.

Voor “Internet” of beter gezegd netwerk worden er 2 paar gebruikt. Dan hou je er nog 2 paar over, waar dan telefonie over zou kunnen. Omdat de kabels toch Unshielded zijn, maakt het niet zoveel uit of er nou ook echt twee kabels liggen of alle aarder paren gebruikt worden.

Ik zou van de prijs afdingen, want hij heeft tenslotte kabel gespaard…

[quote:61ab1e35fc="trabant"]Ik ben ook aan het (ver)bouwen, maar ik leg toch mooi overal cat-6 shielded neer. Op dit moment is dat nog overdreven, maar over een paar jaar al niet meer. Ik heb ook al een elektricien de deur gewezen want 40 jaar ervaring is wat anders dan 40 jaar achter lopen. [size=7:61ab1e35fc]Twee cat6 STP-kabels laten zich nou eenmaal niet door een 5/8" buis trekken, daar is een dikkere 3/4" voor nodig en dan nog wil het wel eens zwaar worden. (Fijn als die 5/8" echter inmiddels al in het beton gegoten zit: kun je weer van alles omdenken :x ) .[/size:61ab1e35fc]

Als je ervooor zorgt dat de bochten maximaal 30º zijn, dan kan er later een glasvezel door. Of de opvolger daarvan.
Het is het leggen dat de kabel duur maakt, niet de kabel zelf. Al bij de nieuwbouw kabelfuncties combineren is m.i. een verkeerde zuinigheid.[/quote:61ab1e35fc]

Kijk, daar hebben we een verstandig iemand. Leg, nu het nog gemakkelijk kan, cat6 of zelfs cat7 kabels neer.
Neem absoluut geen genoegen met dit halve werk. 4 aders is nu nog goed, maar over 5 jaar heb je er spijt van.