HELP! Mijn G5 stijgt op!!!

Jeetje mijn "Fan's" gingen heeeel hard draaien, het leek wel of tie wilde opstijgen! En op mijn scherm stond een bericht dat ik moest herstarten!!!!

Wat kan er zijn???

Straks ontploftie ofzo???

Heb ik ook twee keer gehad op de dual 2.0 op werk.... wat een kabaal is dat hè? Gewoon een kernel panic of zo....

had ik gisteren ook:

nadat de G5 in slaapstand ging begon hij veel lawaai te maken… ik kreeg het ding niet uit slaapstand. Was de eerste keer dat dit gebeurde. Gewoon op de aan/uit knop op de machine zelf geduwd, waardoor de computer uitgeschakeld werd. Nadien terug opgestart… bevoegdheden hersteld, en nu draait de machine weer normaal.

vreemde bedoening?
Was het bij jou ook door in slaapstand te gaan of zomaar ineens?

Ik heb nu enkel nog het scherm dat mag gaan slapen, de computer moet blijven draaien.

Ik ben wel benieuwd naar de oorzaken…

Bij mij stond ie niet eens in slaap stand... Ik had net een print uitgedraad. Verder niets???

Niet eens moeilijke bewerkingen o.i.d.

[quote:b2cb6e91c4="PICAPICA"]Ik ben wel benieuwd naar de oorzaken...[/quote:b2cb6e91c4]

Dat niet wakker worden uit slaapstand (en ‘opstijgende jets’) lees je wel vaker: niet iets om je ongerust over te maken als het heel af een toe eens gebeurt (een paar keer per jaar).

Als je echter het ‘herstartschermpje’ van een kernel panic krijgt, zoals Steve, kán er meer aan de hand zijn. Maar ook dan zou ik pas naar diepere oorzaken gaan zoeken als het vaker dan een paar keer per jaar gebeurt. (Gewoonlijk is het ram-geheugen en usb-meuk dan het eerste waar je naar kijkt.)

et voila probleem nr.2 lees meer over dergelijke (veel voorkomende) problemen op :

www.apple.com/support dan discussions dan topic G4 and G5 en usage en lezen maar, dit is een bekend fenomeen!!!

dat is een kernel panic, ligt altijd aan hardware, of drivers. Gebruik de zoekfunctie om naar "Kernel Panic" te zoeken.

succes!

Het kan NOG gekker:

G5 dual 2.0 staat uit. Gaat 's nachts fijn vanzelf aan en stijgt inderdaad op. Dacht dat ze om 4 uur 's nachts met een vuilniswagen voor m’n deur stonden zo’n lawaai maakte Olav’s (vriend) Mac hehe… Gek genoeg heb ik het nooit. Godzijdank trouwens. Zijn Mac ging af en toe zomaar uit en dan weer plots aan enzo. Heel bizar. Nu doet 'ie weer een tijdje normaal. Sinds Logic 7 weer “hangers”. Harde boot is dan noodzakelijk.

Ik heb het ook een keertje gehad... lag lekker op bed, 's ochtens werd ik ineens wakker, en het klonk alsof Anna aan het stofzuigen was... Anna lag echter ook nog in bed.

G5 was dus inderdaad vastgelopen, en uit voorzorg gaan blijkbaar na bepaalde tijd de fans voluit draaien om het zaakje koel te houden. Het schijnt vaker voor te komen bij G5’s, en ik heb het zelf dus ook wel eens gehad. Gekke is, dat ik het wel eens 4 keer in 1 week he gehad, en vervolgens maandenlang niet.

Tot nu toe overigens nog nooit data door kwijt geraakt, herstarten en alles is weer in orde.

Ik vond het wel angst aanjagend.... als of tie het heel benauwd had... :?

Ja dat is het ook. Maar ik denk toch dat je moet nagaan wat je hebt geinstalleerd enzo, want als het eerst 4 keer per week gebeurt en daarna maandenlang niet, da's toch bizar? Hier ook hoor. Naast het opstijgen vond ik het vanzelf aan- en uitgaan nog het meest bizarre.

Krijg nou wat.... Ik had het net weer!!!

Maar het gebeurde telkens als ik er niet was…

Dus van uit een “slaap stand idee?”

Dachten wij ook, tot het ook gewoon gebeurde toen Olav muis in handen had en gewoon aan het werk was. Raar he? Je probeert te zoeken naar een oorzaak, maar die was bij ons elke keer anders...

Als je G5 er last van heeft, maakt het niet uit wat je erop hebt staan, qua soft- nog hardware.

Toen ik het voor de tweede keer meemaakte, heb ik alles wat er standaard niet in zat eruit gehaald, dus RAM modules, PCI kaarten, alles. Toen een clean install gedaan, en een weekje gedraaid zonder ook maar iets te instaleren… en jawel, hij steeg weer op, gewoon terwijl ik een beetje aan het surfen was.

Dus ik ben er voor 99% van overtuigd dat het echt een G5 probleem is, en niet komt door extra soft- of hardware.

Ik moet wel zeggen dat ik het sinds de laatste firmware-update niet meer gehad heb.

Dit:

[quote:38616c7b12=“unSOUND”]Ik moet wel zeggen dat ik het sinds de laatste firmware-update niet meer gehad heb.[/quote:38616c7b12]

heeft toch niets te maken met dit:

[quote:38616c7b12=“unSOUND”]PowerMac G5 te koop… lees hier meer[/quote:38616c7b12]

hè? :wink:

Ik vind de vraagprijs aan de forse kant, trouwens.

Nee, ik verkoop hem omdat een single toch nèt onder mijn eisen ligt, en dus wil ik een dual model gaan aanschaffen. Maar het is wel zo dat sinds de firmware update alles weer soepel gaat... maar de update is nu een maandje geleden, en er zat wel vaker een maandje of twee tussen zo'n "opvlieger", dus ik heb nog geen zekerheid dat het verholpen is.

Vraagprijs is redelijk, zeker als je kijkt wat er in zit… zo’n 700 euro aan extra’s.

[quote:05bd1d8dde="unSOUND"]Vraagprijs is redelijk, zeker als je kijkt wat er in zit... zo'n 700 euro aan extra's.[/quote:05bd1d8dde]

700 euro nieuwwaarde misschien. Maar ik pest gewoon een beetje: nu nog de spreekwoordelijke gek vinden. :wink:

Inderdaad 700 euro nieuwwaarde, dus als je dan bedenkt:

2000 euro, plus 700 is 2700 euro nieuwwaarde.

Dus dat ik er 9 maanden later 2000 euro voor vraag vind ik helemaal niet onredelijk.

Dit wordt erg off-topic. Maar wat je er zelf voor betaald hebt, doet er niet toe. Die SP1.6 is nu kaal hooguit iets van 1300 euro waard. (Je hebt immers al een nieuwe SP1.8 voor 1650.)

Eerlijk gezegd denk ik dat je dik in je handen mag knijpen als je er 1600-1700 euro voor vangt. Is ook niet zo gek, want met normale afschrijving zak je het eerste jaar ook al 900 euro.

[quote:1236261f3b="Esquare"]Je hebt immers al een nieuwe SP1.8 voor 1650.[/quote:1236261f3b] Dat model is wel trager, het moederbord is teruggeknepen naar 600 Mhz... Dus de snelheid van de 1.8 CPU komt niet tot zijn recht...

Maar we raken inderdaad off-topic.