HELP!! mijn mac wordt traag!

Wat moet ik daar aan doen??? heb al geheugen bij gekocht en dat helpt ook niet??

Run effe een programma als Tiger Cache Cleaner (10.2-10.4) en het zal wel weer snel gaan.

Geef vooral niet teveel informatie...daar raken we alleen maar van in de war :)

[quote:bfe9cf372d="Roggie"]Geef vooral niet teveel informatie...daar raken we alleen maar van in de war :)[/quote:bfe9cf372d]

Less is More :sealed:

soms helpt het om programmas zoals Cocktail te laten draaien: zij ruimen je cache op, herstellen je pre-bindings etc. Werkt bij mij wonderwel !! Duidelijk verschil na elke run (ik laat hem 2-wekelijks lopen). Er zijn ook andere manieren om je pre-bindings te laten herstellen (via schijfhulp of zoiets), maar dat werkt bij mij minder goed dan cocktail. Tik gewoon op google in: cocktail for mac Het kost geloof ik wel 10 euro

Maar je kan ze (Tiger Cache Cleaner toch zeker) wel blijven gebruiken!

Dan moet je gewoon van die dingen doen als de cache cleanen, prebinding herstellen en wat dan ook en je Mac is weer snel. Klinkt ingewikkeld, maar het is eigenlijk maar een vinkje zetten en op een knop duwen :wink:

of onyX die is gratis....

Of je laat je Mac af en toe een nachtje aan staan, het schijnt dat 'ie 's nachts vanalles opruimt en her-categorubriceert ...... dat is unix.

Cocktail heeft een functie om dat meteen te doen (Run now).

[quote:5704c3d19c="Collin Barning"]Wat moet ik daar aan doen??? heb al geheugen bij gekocht en dat helpt ook niet??[/quote:5704c3d19c]

uhm, wat heb je voor mac, hoeveel geheugen zat erin, wat heb je erbij geplaatst. hoe lang heb je je mac, wat draai je erop. wow wat een vragen. maar wel belangrijk voor een beetje troubleshooting…

[quote:9db66941da="GoingStrong"]Of je laat je Mac af en toe een nachtje aan staan, het schijnt dat 'ie 's nachts vanalles opruimt en her-categorubriceert ...... dat is unix. .[/quote:9db66941da]

Ik heb hier welleens van gehoord…is dit echt zo? ook nog bij Tiger?

Het is verstandig om "Activiteitenweergave" (map Programma's -> Hulpprogramma's) te openen, deze te zetten op "alle processen" en te kijken of er een proces is dat alle processorkracht (CPU) opslurpt. Tigers Spotlight heeft zo'n bug: het indexeringsprogramma kan spaak lopen en alle processorkracht opeisen.

[quote:f798638026="erikaatjuh"][quote:f798638026="GoingStrong"]Of je laat je Mac af en toe een nachtje aan staan, het schijnt dat 'ie 's nachts vanalles opruimt en her-categorubriceert ...... dat is unix. .[/quote:f798638026]

Ik heb hier welleens van gehoord…is dit echt zo? ook nog bij Tiger?[/quote:f798638026]

Dit is ook nog steeds zo bij Tiger, dat is echt typisch Unix (gemaakt voor machines die dag en nacht aan staan), maar met Cocktail of Onyx kan je die taken uitvoeren wanneer je zelf maar wil.

Groet,
Job

Nou, dat is eerder typisch OS X. Anacron is een cron versie die tenminste zo slim is om de taken later als nog uit te voeren mochten ze niet op tijd uitgevoerd zijn. Wel zo logish. Je kan (als je goed met het OS en de terminal overweg kan) anacron downloaden bij MacUpdate.

oh, das allemaal wel handy om te weten 8)

ik heb het programma MacJanitor. is dat er ook eentje of is dat weer iets anders? of zelfs een slecht programma?

"MacJanitor allows you to manually startup daily, weekly, and monthly cron maintanence scripts."

Het is geen andere ‘cron’ versie, maar wel een programma dat deze scripts uit kan voeren wanneer je wilt. Prima dus.

Als je overigens weinig verandert aan je Mac dan zijn die cron taken redelijk overbodig.

Met het uitvoeren van cron tasks ben je er meestal nog niet hoor. Ik heb op mijn oude iBook G3 SE 466 behoorlijk lang OSX-versies gedraaid (tot en met 10.3.9) Daar moest ik regelmatig actief aan systeemonderhoud doen om de snelheid er een beetje in te houden. Wat ik meestal deed: 1. Opstarten van de OS cd-rom en dan met Disk Utility de HD repareren en de permissies herstellen; 2. System Optimizer X m'n hele systeem laten 'optimizen' (d.w.z. permissies herstellen, cron tasks, deep clean van alle caches); 3. Nog eens herstarten van de OSX cd-rom en de HD nog eens laten controleren; 4. Nu weer gewoon opstarten en presto, een systeem dat een stuk 'snappier' was dan kort daarvoor.

Het lijkt (en is ook eigenlijk) een beetje overkill maar ook met m’n nagelnieuwe Powerbook doe ik dit af en toe … en het scheelt altijd een beetje (opeen oud systeem scheelt het doorgaans behoorlijk).

Ik heb ook een gelijkaardig probleem..

Ik merk wel niet dat mn powerbook trager is ofzo… Maar als ik naar mijn activiteitenweergave kijk dan stel ik mij toch wel enkele vragen…

Zie screenshot :

http://users.pandora.be/matthi/ram.jpg
(ps: hoe maak ik de screenshot klikbaar?)

Als ik mijn pb 's morgens opstart dan heb ik véééél meer groen over dan nu… Is het normaal dat hij zo weinig groen weergeeft?

Specificaties zijn : Powerbook 15" - 1.67ghz - 80gb - 1Gb ram ( Zelf ram bijgestoken - 512mb Kingston)

Alvast bedankt voor de hulp!

Niemand die me kan helpen?

En als ik mn powerbook opnieuw opstart dan toon hij dit : [img:d0caf6e70c]http://users.pandora.be/matthi/ram2.png[/img:d0caf6e70c]

Is er nu echt niemand die hier een verklaring voor heeft? :expressionless:

Edit : En als ik dus al langer aan het werken ben op mn powerbook toont hij dit :
[img:d0caf6e70c]http://users.pandora.be/matthi/ram3.jpg[/img:d0caf6e70c]

Wat denk je van programma's die je open hebt staan.