Help mijn MacBook Pro 17'' 2,6 ghz wordt te heet!!

Hallo,

Ik heb een macbook pro met de volgende specificatie:
Modelnaam: MacBook Pro
Modelaanduiding: MacBookPro3,1
Processornaam: Intel Core 2 Duo
Processorsnelheid: 2.6 GHz
Aantal processors: 1
Totaal aantal cores: 2
L2-cache: 4 MB
Geheugen: 4 GB
Bussnelheid: 800 MHz
Opstart-ROM-versie: MBP31.0070.B07
SMC-versie (systeem): 1.18f5
Hardware-UUID: 00000000-0000-1000-8000-001EC206BDB7
Sudden Motion Sensor:
Status: Ingeschakeld

Gisteren en vandaag krijg ik zeer regelmatig de melding dat de processor te warm word via het programma iStat menus.
De temperatuur loopt op tot 80 graden, normaal gen problemen maar de ventilatoren hoor ik niet draaien.

Nu heb ik het volgende gedaan om het probleem op te lossen.

1 pram geheugen gewist.
2 accu verwijderd en 10 sec de power knop ingedrukt.
3 originele accu terug geplaatst ipv tweede backup baterij imitatie.

zou dit de oplossing kunnen zijn? heb toch echt de laatste updates binnen. en kan voor mijn model geen nieuwe SMC-versie (systeem): 1.18f5 vinden.

alvast bedankt.

goofy

80 graden is nog niet zo een ramp. Als hij heter wordt zal hij wel gaan koelen.

Gooi iStat menu eraf, en maak je verder niet druk. Dat soort programma's zijn meestal pure overbodige ballast, en het enige wat ze doen is de gebruiker bang maken. Als hij echt te heet is, gaat hij koelen, en bij oververhitting slaat de boel gewoon af.

Kijk even in 'Activiteitenweergave' welk proces staat te pompen en je CPU opslorpt.

Ik heb exact dezelfde macbookpro en nooit geen problemen met de hitte... nouja, met het zomerse weer van de laatste tijd en dan je macbookpro hard laten werken en op schoot? Das inderdaad zweten geblazen... maar oftie dan 80graden word? Ik zal eens kijken....

Die van mij wordt ook regelmatige rond de 80 graden, soms bijna 90. Hoort bij de moderne generaties Notebooks; als de Mac echt te heet wordt zal hij zichzelf uitschakelen.

Als je hem wat koeler wilt: http://www.lobotomo.com/products/FanControl/

hallo,

heb istat verwijderd, maar krijg toch een melding dat hij te heet word.
ga even die ventilator controller downloaden en kijken of dat iets helpt.

m v g

Die melding komt niet van OS X zelf, maar is waarschijnlijk een restant van één van die bangmaak-programma's. Dat los je dus niet op door zo'n zelfde bangmaker te downloaden maar dan van een andere maker...

mmm... 80 en 90 graden is echt heel heet voor een CPU. Werken alle ventilatoren wel in jullie Mac's? Zover mij bekend zijn temperaturen van meer dan 60 graden bijzonder... :o

[quote:5d53546087="justi"]mmm... 80 en 90 graden is echt heel heet voor een CPU.[/quote:5d53546087] Dat ligt er maar net aan welk merk en welk type CPU je hebt. Voor een Intel Core (2) Duo is het een vrij normale temperatuur, die dingen kunnen tot 110 graden halen zonder problemen. Bij een G5 ligt het maximum rond de 80 a 90 graden, en voor een G4 weer iets lager

Komt een Turk bij een hoer, en die dame vraagt: "hoe heet jij?" Zegt de man: "ik heel heet!"

:bigsmile:

Moest hier even aan denken al lezende… :stuck_out_tongue:

80 graden CPU is wel heet! Ga maar na dat dit gemiddeld zo een 40 graden moet zijn !bij normaal gebruik!. De CPU kan dit wel aan, maar dit is echt niet goed voor je batterijduur + verdere gebruik. Als zo een CPU eenmaal de 80 graden heeft gehaald zal hij vaker dit halen.

Wel moet erbij gezegd worden dat het de afgelopen dagen behoorlijk warm buiten is geweest. Je CPU kan 80 graden makkelijk aan. Je videokaart ook, maar dit betekend niet dat je geen zorgen meot maken.

In mijn vorige laptop begon de warmte met ongeveer 40 graden, bij een spelletje liep dit op naar 60. Na een half jaar gebruik is dit naar 80/90/100 gelopen en nooit meer afgekoeld. Bij het opstarten van een iets zwaardere programma liep dit direct door naar de 80 graden.

Mijn advies: 80 graden is gewoon heet, maar je macbook kan het hebben. Mocht hij NOG warmer worden zou ik zeker even teruggaan naar de dealer, want het is niet goed voor de levensduur van een CPU als die telkens rond de 100 graden zit.

Dat je hem adviseert om de machine in de koelkast te bewaren ontbreekt nog, maar het scheelt niet veel. De huidige machines moeten sneller, en dat gaat gewoon gepaard met hogere temperaturen. En dat gebeurd echt niet spontaan, als ze warm worden, is dat altijd het geval van veel CPU gebruik, op de voorgrond of op de achtergrond.

[quote:4aa66f59d2="kx22"]80 graden CPU is wel heet![/quote:4aa66f59d2] Je concludeert e.e.a. blijkbaar uit eigen ervaring?

Even rondgekeken, en kwam dit tegen:

[b:4aa66f59d2]Thermal Specifications:[/b:4aa66f59d2]

• The maximum temperature for safe operation is 100°C.
  • The catastrophic thermal protection temperature is 125°C.
  • Idle temperature is typically around 30-50°C.
  • Temperature at full utilisation is around 60-70°C.
  • These latter two values will of course depend largely on cooling systems and available airflow.

Bron: http://www.thinkwiki.org/wiki/Intel_Core_2_Duo

Weet niet hoe betrouwbaar deze bron is, maar de getallen zijn in lijn met eerdere/andere meldingen.

[quote:b506732f4a="goofyboy1"]De temperatuur loopt op tot 80 graden, normaal gen problemen maar de ventilatoren hoor ik niet draaien. goofy[/quote:b506732f4a]

Ik hoor mijn ventilatoren nooit draaien, ook niet bij een temperatuur van ongeveer 70ºC - zelfde machine. Met een “bangmaak appje” kan je de draaisnelheid van je ventilatoren controleren als je denkt dat ze niet draaien, maar waarom eigenlijk. Bij mijn weten (een keer in info van Apple gelezen?) zijn temperaturen tot 100ºC echt geen probleem.
Als je computer bij normaal gebruik onder normale omstandigheden uitslaat vanwege de hitte wordt het wellicht tijd voor een bezoekje aan zo’n gezellige reparateur. Tot die tijd: als je MBP het doet…dan doet hij het. Maw, alleen onder de motorkap kijken als het nodig is…

unSOUND en de anderen hebben helemaal gelijk. Je hoeft je daar echt niet druk om te maken. Wat ik wel vreemd vindt, is dat je zegt dat de melding van iStat. Ik heb de Pro widget op m'n MBP draaien, maar die geeft nooit een melding. En ik weet zeker dat die wel eens warm is geworden, want ik render wel eens zware dingen uit en dan staat ie wel te loeien. Ik zie wel dat ze ook een App voor in de menubalk hebben. Geeft die meldingen? Dan weet ik dat ik dat nooit moet draaien. Strontvervelend. Dan begint het op Windows te lijken met z'n onnodige waarschuwingen.

Ik heb die widget draaien, omdat ik het grappig vind om af en toe te kijken hoeveel dagen m’n Mac al non-stop draait, of hoe warm ie is, als ie het warme heeft en hoe hard de fans draaien. Druk maken zal ik zeker niet zo snel doen. Het is een Mac. Alle onderdelen zijn bij elkaar gevoegd, omdat ze goed bij elkaar passen. Het is geen zelfbouw PC.

He mensen,

bij mijn is het wel opgevallen dat sinds 10.6 mijn cpu een stuk heter is. Veel regelmatiger dan normaal hoor ik mijn ventilatoren flink blazen en is de machine (CPU dan) 100+ graden. En dat bij internetten met itunes aan…
Ik ben het eens met de mensen die zeggen dat je je geen zorgen hoeft te maken bij 80 graden en dat die programma’s niet nodig zijn (leopard regelt het zelf en schakelt de machine uit waar nodig). Echter ik heb al 2 opgezwollen/ontplofte batterijen gehad wat misschien wel met de temp te maken heeft aangezien de hele onderkant van mijn MBP17" gloeiend heet is. Onzin of niet?

Dat zal eerder tot de onzin behoren, of de angst. De gezwollen batterijen hadden een fabricage-fout als oorzaak, en niet een hete notebook.

Overigens hebben we weinig aan een omschrijving als “Alleen iTunes en Safari”, want als iTunes net een CD aan het rippen is, of een H.264 film speelt en Safari op een site met veel flash zit, staat je CPU zo voor de volle 100% te rekenen, waarbij een hoge temperatuur dus helemaal niet gek is…

Nee geen zware taken, dan zou het logisch zijn. Ik heb het over gemiddeld internetten met een muziekje op de achtergrond . Sites zoals NOS en zo nu en dan youtube en dan weer onemorething. Dit geeft meer hitte sinds 10.6. Wel opmerkelijk. Dit alles zonder 100% cpu.