Help mijn oude iMac-je de OSX-wereld in...

Naast een Power G5 en een iMac G4 (beiden onder OSX.3) hebben we nog een oud groen bolletje staan, waar de kinderen op internetten. Omdat ik OSX veel prettiger vind werken, vraag ik me af of ik dat kan installeren op die G3.

Waarschijnlijk heel dom, maar ik kan het systeemprofiel niet eens vinden :oops:. Hij geeft aan dat dat is uitgeschakeld, danwel niet is geïnstalleerd.

Wie heeft het geduld me hier doorheen te praten?

Wat meer specificaties van het beest is misschien wel handig om even te vermelden...

Hoe snel is hij?
Zit er een cd-inslik-drive in?
Heeft hij een gewone CD lade?
Hoeveel geheugen zit er in?
Welke firmware zit er in? (door op te starten met alt+appeltje+o+f kun je het versienummer bekijken)

Dit heb ik kunnen vinden:

Apple PowerMac 2, 1 2.5f1
OS 9.2.1
ingebouwd geheugen: 384 MB
virtueel: 385 MB gebruikt op HD
grootste ongebruikte blok: 342 MB

met cd-inslik-drive
met 2 fire-wire poorten

Zitten er Fire-Wire poorten op? Zo ja, dan is 'ie minimaal 400 Mhz en kan je OSX d'r op draaien, mits je genoeg geheugen hebt (dat kan je opvragen onder Appletje --> Over de Mac)

Geheugen lijkt mij ruim voldoende.

Welke firmware zit er nu op?

[quote:d4c3a8fa47="Aline"]Ja, dat bedoel ik: ik kan dus die specificaties helemaal niet vinden!

Alleen ‘over deze computer’:
Os 9.2.1
ingebouwd geheugen: 384 MB
virtueel: 385 MB gebruikt op HD
grootste ongebruikte blok: 342 MB

De rest kan ik niet vinden. Waar staat dat?[/quote:d4c3a8fa47]

Qua geheugen zit het in inder geval dus wel goed…

Hoe krijg je de firmware te zien als hij (blijkbaar) geen systeemprofiel heeft?

[quote:7e9d3583a1="Napsju"]Welke firmware zit er in? (door op te starten met alt+appeltje+o+f kun je het versienummer bekijken)[/quote:7e9d3583a1]

[quote:4903a160c8="Napsju"]Geheugen lijkt mij ruim voldoende.

Welke firmware zit er nu op?[/quote:4903a160c8]

Apple PowerMac 2, 1 2.5f1

Overigens, zat OS 9.2.1 er standaard op of heb je die geupgrade daar naar toe? Oftwel: welke OS zat er standaard op toen je 'm kocht?

Ja , dat kan wel , maar zorg zeker dat je onder os 9 je de firmware eerst upgade , anders krijg je een probleem onder osx , zwart scherm en zo. Dus eerst de laatse firmware er in . Dan pas osx gaan installeren. Maar je moet natuurlijk wel even kijken welke imac je hebt.

Nee, bij aankoop zat er 9.04 op.

[quote:f0e61a5598="Aline"][quote:f0e61a5598="Napsju"]Geheugen lijkt mij ruim voldoende.

Welke firmware zit er nu op?[/quote:f0e61a5598]

Apple PowerMac 2, 1 2.5f1[/quote:f0e61a5598]
Of daar OS X op te draaien is weer ik niet, maar ik kan je toch aanraden even een firmware update uit te voeren. (te vinden op apple.com → support)
Deze firmware update werkt alleen op OS9, en er staat precies beschreven hoe het moet.

Wanneer de firmware er op staat kun je OS X installeren door er een OS X cd in te doen en op te starten met de C toets ingedrukt.

Succes!

Bij de mijne zat er ook origineel OS 9.0.4 op... In mijn geval is het een DV+, 450 Mhz De mijne is donkerblauw, maar hij is d'r ook in donkergroene uitvoering.

Ik ben een beetje kleurenblind :P ; volgens mijn vriend is het een van de laatste, een 'graphit'.

Ah... Dan is het een 500 Mhz waarschijnlijk. Nou draait OSX bij mij op 450 MHz ook goed, dus bij jou moet het ook werken :) Alleen eventjes die firmware upgraden en dan kan je zo OSX d'r op zetten

Da's al heel fijn! En alvast bedankt voor de info!

Ik voel me alleen met de minuut dommer worden, want ik kan die hele update niet vinden :x

[quote:17184bfd1a="Aline"]Da's al heel fijn! En alvast bedankt voor de info!

Ik voel me alleen met de minuut dommer worden, want ik kan die hele update niet vinden :x[/quote:17184bfd1a]

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75130

En dan NL, er zit een handleidinkje bij want het vergt een paar stapjes met een knopje ingedrukt houden enzo… Maar het is zo gepiept

Ik zoek wel even...

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75130

Nogmaals: Lees heel goed die documentatie door!

/Edit: Te laat!, bedankt Nikita :smiley:

Nikita en Napsju: jullie zijn geweldig! Het G3-tje is 'm inmiddels aan het downloaden.

Nog even een ander vraagje: er staan nog een hoop programma’s op, waar de kinderen niets mee doen: Photoshop, QuarkExpress enz. Straks komt natuurlijk Safari etc. en dan kunnen Navigator, Explorer en weet-ik-veel-wat-nog-meer er ook wel af. Moet ik 'm niet eerst helemaal leeg halen voor ik OS X erop zet, of kan dat later?