help mijn powerbook ontwaakt niet uit slaap

os 10.2.6: mijn powerbook g4 12" ontwaakt soms (3 van de 10 keer) niet als hij in de sluimerstand wordt gezet, door mijzelf of via de software.

Ik moet dan de batterij er uit halen om hem weer tot leven te brengen.

wie helpt mij?

Het kan zijn dat de batterij te leeg is om uit de sluimerstand te komen, werk het wel als je de voeding aansluit?

nee, ook als de adapter is aangesloten. batterij was net nog halfvol toen het gebeurde vlak voor mijn 1e berichtje. snap er zelf niets van.

ik heb er ook wel eens last van, maar meestal als ik hem een paar keer open en dicht geklapt heb (en op wat toetsen gedukt te hebben) doet hij het wel weer.

Ik heb een poosje ongeveer hetzelfde gehad hier, het is magisch ineens opgelost... Ik ben er wel achter gekomen WANNEER het probleem zich voordat; als er een USB-apparaat is aangesloten wat zich gedraagt als een schijf (USB-stick, CD-brander, enz.). Heel vreemd, maar die moest ik eerst loskoppelen om "netjes in slaap te vallen".

Ik heb hier ook last van en kwam er gister bij toeval achter hoe je dit oplost. Het is vrij bizar.

Achter mijn Powerbook staat sinds kort een vrij heldere lamp. Toen mijn Powerbook gister weer niet wakker wilde worden zag ik, door die lamp, dat de computer gewoon functioneerde maar dat alleen het scherm gedimd bleef. De lamp achter mijn scherm scheen door het Apple-logo heen en speelde zo onbedoeld voor backlit en ik zag dus, zij het schemerig, mijn bureaublad-achtergrond. En mijn muis.

Toen ik mijn beide handen op de speakers van mijn 15" Powerbook legde, en de sensor voor omgevingslicht dus voor de gek hield, reageerde de computer onmiddellijk en ging het backlit weer aan. Toen ik mijn handen weghaalde was alles vervolgens weer normaal.

Mijn theorie: zeker als er USB apparaten zijn aangesloten (ik heb een externe muis en toetsenbord bij mijn Powerbook) gaat de Mac wel uit de slaapstand maar blijft het scherm soms wel slapen. Pas als je even de sensor die dat (ook) regelt opnieuw het verschil tussen licht en donker laat zien (de handen-truuk) herstelt alles zich. Dat is op zeker een bug.

Iemand enig idee hoe je dat bij Apple meldt? Lijkt me dat ze dit ook wel fijn vinden om te weten…

Is inderdaad stomtoevallig om het op die manier te vinden...!

Het gaat echter helaas niet op voor de 12 inch PowerBook, aangezien die die sensor niet heeft voglens mij.

Opstarten gaat echt lastig bij mijn powerbook 12". Lukt alleen als het scherm totaal acterover gekiept is. Hij crashed regelmatig Als hij in de sluimerstand zit, gloeit het lampje ook niet. Wat kan dit zijn?

Ben afhankelijk van dat ding en heb , na enkele keren zonder resultaat hardwaretest erover te hebben gegooid, een nieuwe gekocht en kopieer op dit moment de hele computer naar de nieuwe…
2 jaar oud is het beestje op de kop af.
Geen coulance van Apple.

Heeft iemand dit ook?
En kent iemand de oplossing?
:frowning:

Ik geloof dat dit zowel op 10.2 als 10.3 een probleem is geweest. Ik heb er althans regelmatig over gelezen op macfixit.com. Er lopen wat [url=http://www.macfixitforums.com/php/dosearch.php?Cat=&searchBase=current&Forum=Forum35&Words=powerbook+wake++sleep&Match=And&Old=allposts&Limit=100&buttsubmit=Submit]topics in de forums aldaar[/url].