Help....mijn schijf dreigt vol te raken

Ik heb een 160 gb externe fire wire schijf, die nu voor 105 gb gevuld is met itunes muziek. Weet iemand of en zo ja hoe ik er een tweede schijf bij kan plaatsen zonder dat ik met twee bibliotheken moet gaan werken? of zit er niets anders op dan een nog grotere schijf te kopen?

Je kunt denk een 2e schijf kopen en deze met elkaar te verbinden zodat je een RAID systeem krijgt. Hoe je het precies moet doen weet ik niet precies, maar het gaat in ieder geval wel via Schijfhulpprogramma, selecteer je schijf en klik op het tabje RAID. Verder weet ik het ook niet.

Maar als je dit hebt gedaan dan behandeld Mac OS X je 2 schijven als 1 waardoor je gewoon je Library verder kunt opbouwen.

Er is normaalgesproken geen mogelijkheid om 2 bibliotheken te hebben (even afgezien van wat shareware-pakketjes). Echter, je kunt wél in itunes muziekbestanden toevoegen vanaf andere dan standaard locaties. Type command-o, of ga in het "file-"menu naar "add to library" en voilá; een open-dialoogvenster waarbij je bestanden kunt toevoegen aan je library.

als je een 2e schijf toevoegt kun je daar je overige bestanden op plaatsen (macosx) dan heb je weer 55GB beschikbaar voor muziek. Je kan ook een Nòg grotere schijf ernaast zetten die je volledig voor muziek gebruikt. Dan hoef je toch ook geen bibliotheken te delen.

Heb je uberhaubt nog wel tijd om naar je muziek te luisteren als je minimaal 20.000 nummers in je bibliotheek hebt staan???
Lijkt me een hele dagtaak 4 maanden onafgebroken muziek luisteren…!?

oh, en een hartelijk welkom op dit forum! :wink:

105 gb? damn!!?

Ik wil je lijstje wel eens zien. gooi het mss eens online met itunes publisher

Hmmm dat zijn 6 iPods vol!!!!

Zie nu ineens een beeld voor me met een soort draagriem voor 6 iPods :P. Zou helemaal goed zijn als je die vervolgens aan elkaar kunt ‘knopen’ en er 1 grote RAID-0 iPod Cluster van kan maken, zeg maar de xPod :).

Maare ik denk dat hij nog steeds een oplossing zoekt, is zo'n RAID-0 van 2 of meer schijven geen oplossing dan?

misschien haalt hij z'n cd's binnen als aif'jes. dan gaat het natuurlijk wel hard......

Klopt... want ik wil mijn muziek gaan afspelen via Airport Express in de woonkamer. In feite gaat het maar om 4389 muzieknummers. Airport Express ervaringen zijn er volgens mijn dealer nog niet. Hij heeft er vijf in bestelling staan maar nog niet uitgeleverd....

[quote:9065c11833]is zo'n RAID-0 van 2 of meer schijven geen oplossing dan?[/quote:9065c11833]

Ik denk het niet, het hele idee van een RAID constructie is dat de extra schijven redundant zijn, als backup dus voor als er een schijf uitvalt. Je creëert er dus geen extra ruimte mee, maar alleen wat meer veiligheid door op 2 [i:9065c11833]independant[/i:9065c11833] schijven dezelfde info weg te schrijven. Nog steeds “slechts” 160 GB dus… :wink:

-= edit =-
Of zit ik nou mis en is een level-0 RAID, anders dan andere RAID-levels???
-= edit =-

-= edit 2 =-
Mmm, ja dus… voortaan Googlen voordat je reageert Welles! :x
-= edit 2=-

Als je alles omzet in AAC zou je het met ruim 21 Gb afkunnen.... ook een optie! ;)

kwaliteitsverlies is wel hoorbaar (voor een goed geoefend luisteraar) maar is nou weer niet zo storend.

Zorg er wel voor dat je een hoge kwaliteit AAC gebruikt!

[quote:fdf67fbf27="Jør"]Als je alles omzet in AAC zou je het met ruim 21 Gb afkunnen.... ook een optie! ;)[/quote:fdf67fbf27]

Is dat dan wel een goede kwaliteit voor muziek? Ik heb een hekel aan half afgekapte hoge tonen enzo… kan ik niks aan doen

[quote:e7734cfa86="teddibeer"][quote:e7734cfa86="Jør"]Als je alles omzet in AAC zou je het met ruim 21 Gb afkunnen.... ook een optie! ;)[/quote:e7734cfa86]

Is dat dan wel een goede kwaliteit voor muziek? Ik heb een hekel aan half afgekapte hoge tonen enzo… kan ik niks aan doen[/quote:e7734cfa86]

dat kun je het beste zelf bepalen door het bij een aantal nummers te proberen.
Ik zeg… DOEN!
(nogmaals: let op hoge kwaliteits instellingen
ikzelf vind 160 kbps al voldoende)

ik zou dat ook zeker doen (vooral als je de originele cd's in de kast hebt staan!) 160 is prima ! maar doe zelf eerst een paar testjes

en laten we asjublieft niet weer verzanden in een discussie met mensen die het nodig vinden om te melden hoe goed ze wel niet kunnen horen…

wat zeg je?

[quote:ec9eb2260a="mailmen"]ik zou dat ook zeker doen (vooral als je de originele cd's in de kast hebt staan!) 160 is prima ! maar doe zelf eerst een paar testjes

en laten we asjublieft niet weer verzanden in een discussie met mensen die het nodig vinden om te melden hoe goed ze wel niet kunnen horen…[/quote:ec9eb2260a]

Daar gaat het mij absoluut niet om. Ik ben namelijk helemaal hyper over iTunes en probeer daar het maximale uit te halen. iTunes is een revolutie die de Hans Breukhovens van deze wereld 's nachts laten zweten…

ik doelde ook helemaal niet op jou hoor.... :wink: maar er zijn op dit forum tientalle draadjes die daar over gaan...en soms erger ik me daar een beetje aan.....

Heb je nu alles op AIFF staan???? Das gekkenwerk. Dat hoor je niet. Je hebt 2 opties om met veel minder ruimte dezelfde kwaliteit muziek te krijgen:

1. AAC (MP4) op 320Kb/s (das CD kwaliteit, maar scheelt nog altijd bakken aan schijf ruimte)
  2. Apple Lossless Encoding, scheelt je altijd nog zeker de helft. Hierbij wordt er geen muziek informatie weg gegooid (vandaar lossless) maar zorgt ie toch voor een verminderde gebruikt van schijfruimte (hoe, dat weet ik eigenlijk niet, maar AIFF is heel inefficient).

Oh en om een RAID opstelling te maken moet je je schijven formatteren… Dus dat schiet niet op he, want dan zul je eerst die 105GB moeten backuppen (waarheen?). Conclusie: AAC of Apple Lossless en je kan weer tijden vooruit

Ik codeer nu op Apple Lossless, maar ik kan natuurlijk andere coderingen proberen.

[quote:59be45b1b2="mailmen"]ik doelde ook helemaal niet op jou hoor.... :wink: maar er zijn op dit forum tientalle draadjes die daar over gaan...en soms erger ik me daar een beetje aan.....[/quote:59be45b1b2]

Maar dan sla je zo’n draadje toch over. trouwens in die andere draadjes worden misschien net andere antwoorden gegeven.
M.a. w. tijd voor een artikeltje, voelt iemand zich geroepen!