help nodig bij terugzetten backup

IK heb vandaag een 24" imac opgehaald en wil de backup die ik van mijn oude imac gemaakt heb met superduper terugzetten. hoe moet ik dat doen? ik zie namelijk in superduper geen optie om een gemaakte backup terug te zetten. kan ik dit ook doen met time machine? iemand enige ervaring? ik ben een recente switcher.

renzie

Schijf aansluiten, en in hulpprogramma's. migratieassistent opstarten, zo kan je alles weer terugzetten. Tenminste als je al een os op je mac hebt gezet. Anders opstarten van je backup, SD starten en terug een kloon maken van je backup naar je nieuwe mac, is een andere manier.

[quote:6d11645ddd="digitalguru"]Anders opstarten van je backup, SD starten en terug een kloon maken van je backup naar je nieuwe mac, is een andere manier.[/quote:6d11645ddd]

Dan moet de oude IMac (waar de kloon van is) wel een Intel zijn geweest en geen G3, G4 of G5.
Was het geen Intel, dan kun je de kloon niet zomaar terugzetten en moet je je bestanden ‘handmatig’ overzetten bijv. met de migratieassisitent zoals digitalguru al voorstelde.

de vorige imac was een 20" Intel imac. ik zou het liefst de super duper backup die op een externe firewire drive staat in 1 keer terugzetten ipv de schone leopard installatie die ik nu heb. met de migratie assistent is het niet gelukt, hij zegt dat er reeds een gebruiker is met dezelfde naam en wil dat ik een andere naam kies. als hij klaar is heb ik nog steeds de schone installatie waar nu in bijv de gebruikers map een nieuwe en oude gebruiker staan.

renzie

Als het om een Tiger-versie gaat, dan kun je het beste opstarten vanaf de andere iMac of vanaf de backup op een externe HD, dus vanaf die werkende Backup. Start dan SuperDuper! en kloon de backup terug naar je nieuwe iMac. :roll:

Belangrijk is dat het een backup is van een systeem met Tiger, omdat SuperDuper! nog niet overweg kan met Leopard. Waarschijnlijk komt er deze of volgende week een update van SuperDuper! die wel met Leopard overweg kan. Succes!

dan is dat mijn probleem, want ik heb nu leopard en gaat het ook om het teruzetten van een leopard backup. is time machine een optie? hoe doe ik dat?

renzie

Dat is alleen mogelijk, als je ook daadwerkelijk met Time Machine backups gemaakt hebt... Kijk hier eens: http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.5/nl/15638.html

Succes!

nee, ik heb geen reserveschijfkopie gemaakt met timemachine. hoe kan ik dan in afwachting van de nieuwe superduper mijn itunes, iphoto en mail bestanden weer terug krijgen ?

renzie

Je zou alsnog, terwijl je je oude iMac opstart een volledige backup met Time Machine kunnen maken op externe schijf en daarna alsnog de boel terug kunnen zetten vanaf je Time Machine-backup, maar dat is wat omslachtig.

Je kunt ook handmatig aan de slag gaan, maar is wat lastig.

Heb je je oude iMac nog? Want de SuperDuper!-backup is niet in orde, omdat het niet met Leopard overweg kan. De migratie-assistent kan mogelijk beter met de originele data op je oude iMac overweg, als je die in Target-Disk-Mode aansluit.

Als je je oude iMac nog hebt, zou je ook je nieuwe vanaf de installatie-DVD op kunnen starten, de oude er in Target-Disk-Mode op aansluiten en dan naar Schijfhulpprogramma gaan en kiezen voor Terugzetten. Kies de Bron en het Doel en kijk of dit lukt…

Let op, want aan de SuperDuper!-backup heb je mogelijk alleen iets, als je handmatig aan de slag gaat. :roll:

nee, de oude imac is al weg. ik dacht met een time machine backup en een backup met super duper wel goed te zitten om hem op de nieuwe machine te restoren. voor mij is belangrijk dat ik mijn itunes, iphote, ical,adresboek en mijn mailbestanden weer terug krijg. de diverse programma's kan ik wel weer opnieuw installeren. welke bestanden moet ik dan handmatig vanuit mijn superduper backup handmatig verplaatsen naar de nieuwe situatie?

Thx. Renzie

Oké...

Zorg er eerst voor dat de gebruiker op de iMac exact dezelfde naam en wachtwoord heeft, zo voorkom je problemen.

Ga op de externe schijf naar de bibliotheek van de gebruiker en kopieer de mappen Mail en Mail-downloads naar dezelfde plaats maar dan op je iMac in jouw eigen bibliotheek. Het eenvoudigste kun je 2 vensters openen en dan in het ene venster op je externe schijf naar de juiste map gaan en in het andere venster op je iMac naar de juiste map. Sleep dan beide mappen naar het andere venster en gooi ze in de juiste map.
Kopieer vanuit Application Support: Adressbook en iCal.
Eventueel kun je Caches meenemen, maar dit zou niet uit hoeven maken.
Kopieer Calendars, zonodig Cookies, Keychains, vanuit de map Preferences de voorkeuren die bij de programma’s horen, die jij nodig hebt (desnoods sleep je alles over) en tot slot vanuit de bibliotheek de map Safari.

Ga naar je gebruikersmap en sleep je Muziekmap en sleep deze naar de gebruikersmap op je iMac. Doe hetzelfde met je Afbeeldingenmap.

Kijk of je alles op je iMac hebt staan en of alles werkt. Meld dit dan nog even. Misschien heb ik iets over het hoofd gezien, maar ik denk dat het aardig klopt zo. Succes!

:smiley:

Het is gelukt!!

Bedankt voor he hulp. Nu maar hopen dat Superduper snel met een update komt zodat dit in de toekomst weer op een makkelijke manier kan.

Thx Renzie

Mooi en alles werkt naar behoren? En graag gedaan. :D

SuperDuper! komt zeker snel met een update: http://www.shirt-pocket.com/blog/ , maar ze willen alles helemaal goed voor elkaar hebben en dat is bij het maken van backups natuurlijk van het allergrootste belang. 8)

Overigens vind ik Time Machine ideaal en SuperDuper! werkt straks ook prima op dezelfde schijf met Time Machine, ideale combi, lijkt me. :smiley: