Op mijn werk hebben we een opdracht binnen gekregen op een beursstand te maken voor een klant. Het word geprint op bannerdoek (pvc). Nu heb ik in de aanleverspecificties van de leverancier gekregen en daarbij moet ik de resolutie opmaken op 150dpi om alles conform hun wensen aan te leveren. Het moet een achterwand van o.a. bakstenen worden om een tussenmuur te simuleren, op deze muur staat afbeeldingen met tekst.
Formaat van het doek is 14m breed bij 7m hoog, 1 op 1 aanlevering. Nu heb ik dit in photoshop opgezet, maar mijn basisbestand is nu al 4gb, als ik er 1 plaatje inzet en hem save is de file 7,6gb. Systeem is een G5 Quad 2.5ghz met 11gb ram en hij trekt het allemaal maar net. (Saven doet er bijvoorbeeld al ruim 12 minuten over).
[b]Wie heeft er ervaring met dit soort grote opmaken en kan mij adviseren om sneller te kunnen werken? Of kan ik dit ook in een bepaalde verhouding maken, bijv. 50% en dan opblazen?[/b]
De leverancier heb ik gebeld om advies, maar die wilde persé 100% files. (geen schaalmodellen).
Karel, het staat echt in de voorwaarden. Ik was namelijk altijd in de veronderstelling dat dit in verhouding/schaal werd opgemaakt, bijv. schaal 1 op 10.
Ik geloof wel dat het in de voorwaarden staat hoor. :lol:
Dat heet 'indekken'.
Als een klant later zeurt dat de pixels zo groot zijn als hij op 5 centimeter van zijn 150 vierkante meter grote poster staat, kunnen ze zeggen dat hij dan maar in een hoge resolutie had moeten aanleveren.
Karel, tja dat idee had ik ook al. Vooral omdat het doek op afstand wordt bekeken en niet op 5cm afstand. Heb je wellicht nog tips hoe ik dit het beste op kan pakken, wellicht op 50% opmaken?
Als je hem op 100% opmaak weet je wel zeker welke kwaliteit eruit komt. Zelf maak ik hem zoiezo nooit in photoshop op, omdat je zoals je zelf al zegt erg lang bezig bent met bewerkingen en opslaan van je document.
Ik gebruik zelf Indesign i.c.m. photoshop/illustrator, wat je kunt doen is b.v. pagina's maken van 2x7m en dan 7 pagina's achter elkaar.
Wat ook erg helpt is je bestanden (foto's) op 300dpi opslaan op 50% en dan in Indesign vergroten. Als je dan .eps bestanden gebruikt wordt je eind document ook kleiner (.tiff en .psd zijn namelijk groter qua MB's).
En ja, opslaan/pdf draaien etc duurt met dit soort bestanden gewoon langer dan normaal. Ik hoop ook voor je dat je in je offerte hiermee rekening hebt gehouden ;)
nickybbb, dank voor je feedback. Echter zit ik met 1 probleem, is dat de complete achterwand een soort bakstenenbeeld is dat in belichting en vorm afwijkt. Dit beeld moet daadwerkelijk bewerkt worden, gezien er bijna tot geen materiaal van de klant voorhanden is.
Vind het een prima suggestie om te knippen, maar ik voorzie problemen met sluiten. Ik moet voor het beeld wel eerst alles qua beeld uit 1 stuk maken om geen problemen te krijgen qua doorloop. Dit is bijna geen doen om alles los per stuk te bewerken.
Teksten en dergelijke kan ik dan wel later in delen doen.
Wat betreft de offerte - dit doet mijn baas, maar ik heb al overleg met hem gepleegd, dat we qua uren iets eroverheen zullen gaan, gezien dit meer werk is dan verwacht. Normaliter maken wij banners op op 1 op 10, en dan blaast de leverancier hem op. Nu is het de leverancier van de klant. (helaas)
Wij maken dagelijks dergelijke bestanden op, en vrijwel altijd op schaal. 80 dpi is meer dan genoeg. Ik zou de 'baksteen' foto op bv 10% en dus 800 dpi (cmyk) maken in photoshop en dan de teksten in indesign plaatsen. In indesign tekst omzetten naar lettercontour dan wordt het superstrak. En je krijgt dan een bestand dat ook nog te hanteren/verplaatsen/versturen is.