HELP Powerbook start niet op!

Ik zette vanmorgen mijn powerbook aan en kreeg in 4 talen de melding dat ik de computer uit moest zetten door de aan/uit knop enige tijd ingedrukt te houden. Daarna opnieuw starten gaf hetzelfde resultaat. Vervolgens met de C toets ingedrukt gestart vanaf de installatiedisk. Dat werkte. Met schijfhulpprogramma de disk gecontroleerd en geen fouten ontdekt. Ook maar meteen permissies hersteld. Installatieprogramma afgesloten en de computer startte weer vrolijk op alsof er niets aan de hand was. En werkt nog steeds goed. Ik heb daarna nog via systeemprofiel gekeken of er iets aan de hand kan zijn, maar alles ziet er goed uit. Wat zou de oorzaak geweest kunnen zijn? Geheugen? Er zit 2x 512 origineel apple geheugen in en dat geeft systeemprofiel ook aan. De harde schijf? Ik heb zowel vanaf de batterij als vanaf het lichtnet opgestart en in beide gevallen kreeg ik de melding in 4 talen over het afsluiten. Wie heeft raad?

Een echte kernel-panic was uw deel! Heb je dat ook weer eens meegemaakt. Je zou in je systemlog kunnen kijken of daar iets leuks te vinden is, maar het kan ook zijn dat er gewoon even iets mis ging in de opstarfase. Als er nu nik vreemds meer aan de hand is zou ik niet gaan zoeken, maar wel de boel in de gaten houden.

Na een crash bij het opstarten kun je met appeltje V opstarten. Je krijgt dan te zien wat het systeem allemaal aan het laden is: drives zoekt en vindt, netwerk opstart, zoekt en vind, beeldscherm instellingen zoekt en vind etc. Je ziet ook als het systeem iets zoekt en niet vind. Kan verhelderend zijn, hoewel je je er ook weer geen zorgen om elke melding die je langz ziet schuiven.

hier hetzelfde ca. 2 x per maand. de boosdoener is mijn ADSL USB modem Speedtouch 330. met name als ik vanuit slaapstand te snel contact met het net wil maken krijg ik de dood melding. tot nu toe nog geen ernstigere gevolgen bemerkt. PB 17" 512 Mb 1,33Ghz

Appeltje-V is leuk, maar de meldingen flitsen waanzinnig snel over het scherm. Bij een paniekerige G3 kwam ik nauwelijks verder dan "panic, we are hanging here". Je kan in Console in de system.log kijken, maar ook in de panic.log, hoewel mijn ervaring is dat opstart panics nooit in de panic.log terechtkomen.

Zo te zien hebben Appletjes het toch wel vaak, hier op macosx.nl waren genoeg berichten over deze panics... he vogel...

iRamon

Bedankt voor de reacties. ik had al in de log files zitten speuren maar kan daar niets bijzonders ontdekken. Ik heb het idee dat het mogelijk met de airport kaart te maken kan hebben of iets met een SENSOR.. Zo'n soort melding staat er namelijk wel in de log file. Nou ja alles werkt tenminste en ook eens en kernel panic gehad... de eerste na bijna twee jaar apple gebruiker te zijn. En hopelijk ook de laatste.

[quote:25d9a1fee0="iRamon"]Zo te zien hebben Appletjes het toch wel vaak, hier op macosx.nl waren genoeg berichten over deze panics... he vogel...

iRamon[/quote:25d9a1fee0]
Welnee…
Het is net zoiets als op een site over kinderen krijgen veel gezeurd wordt over zwangerschap. Er zijn er nogal wat die pas bij een kernel lid worden van dit onvolprezen forum.
Ik werk dag en nacht met mijn mac en heb er 3 gehad op mijn G5, nog nooit op de server (bijna 2 jaar) nog nooit op de PB 17" van mijn collega, een paar keer op mijn G4 450-dual en ook niet veel vaker dan een keer of twee op een oude 9600 op OSX.

Ja, alles bij elkaar toch wel 10 keer. Maar in hoeveel werkuren?
OSX is, zeker als je er niks geks mee doet en je hardware (geheugen) is in orde superstabiel en dan zijn Kernel-panics zeer zeldzaam.

[/quote] Welnee... Het is net zoiets als op een site over kinderen krijgen veel gezeurd wordt over zwangerschap. Er zijn er nogal wat die pas bij een kernel lid worden van dit onvolprezen forum.[/quote]

deskman slaat dit op mij???

enne rustig maar hoor…

iRamon

[quote:61b3d75a46="Deskman"][quote:61b3d75a46="iRamon"]Zo te zien hebben Appletjes het toch wel vaak, hier op macosx.nl waren genoeg berichten over deze panics... he vogel...

iRamon[/quote:61b3d75a46]
Welnee…
Het is net zoiets als op een site over kinderen krijgen veel gezeurd wordt over zwangerschap. Er zijn er nogal wat die pas bij een kernel lid worden van dit onvolprezen forum.
Ik werk dag en nacht met mijn mac en heb er 3 gehad op mijn G5, nog nooit op de server (bijna 2 jaar) nog nooit op de PB 17" van mijn collega, een paar keer op mijn G4 450-dual en ook niet veel vaker dan een keer of twee op een oude 9600 op OSX.

Ja, alles bij elkaar toch wel 10 keer. Maar in hoeveel werkuren?
OSX is, zeker als je er niks geks mee doet en je hardware (geheugen) is in orde superstabiel en dan zijn Kernel-panics zeer zeldzaam.[/quote:61b3d75a46]
Waarom ze pas lid worden als ze een panic hebben gehad, is omdat iedereen loopt te blaten dat OS X zo retestabiel is. Dan koop je een Mac, om van Windows gezeik af te zijn en dan lees je ineens: “You need to restart your computer”. Tja…
Wel is het zo, dat ik alle panics die ik totnutoe heb gezien, allemaal heb kunnen oplossen dankzij osx.nl.

[quote:15124e0891="iRamon"]deskman slaat dit op mij???

enne rustig maar hoor…

iRamon[/quote:15124e0891]
Nou niet persoonlijk hoor. Geen kwaad in de zin. Maar je meld zo fijntjes dat ‘het toch wel vaak voorkomt’ En volgens mij valt dat dus wel mee.
[size=9:15124e0891][Gut, al die ticvauten…[/size:15124e0891]

Ik heb er welgeteld zes gehad op m'n iBookje, in een half jaar tijd. Ik heb ze nog nooit meegemaakt op mijn iMac 400 onder 10.2 en verdenk vooral m'n M-audio interface. Alle zes de panics waren aan te wijzen en zijn nu te voorkomen.

Hmz... wist niet dat een kernel een toetredingsvoorwaarde was om lid te worden.... ben er dan doorheen geslopen.... ;-) Nu juist mijn eerste Panic gehad (iBook G3/800/14"OSX Panther)...

Ik ben eigenlijk wel blij dat Apple er lay-out-technisch wat moois van maakt (geen blauw!!) en dat ik informatie krijg!!

Wederom beter dan Windozen…

We gaan Schijfherstel en die permissions er maar eens overheen gooien, alhoewel ik stanbdaard als root ben ingelogd en dus permissions geen probeen zouden moeten zijn…