Help!! Slechts halve oplossing voor nukkige Finder

Eerst het goede nieuws: Mijn oproep van gisteren (zie: Icoon HD verschijnt niet meer op bureaublad) heeft de oplossing aangereikt om mijn vastgelopen Finder (doldraaiende strandbal) min of meer te herstellen. Via een andere Mac in mijn harde schijf binnengedrongen in Firewire-mode en daar in mijn map 'Voorkeuren' in thuisbibliotheek de bestandjes "com.apple.finder.plist" en "com.apple.sidebarlists.plist" in prullenbak gegooid en geleegd. Goed. Nu start Finder opnieuw op, maar heeft moeite om bepaalde documenten te vinden die wel degelijk aanwezig zijn. Via die andere computer zijn ze wel te openen, mijn Finder blijft doldraaien op zoek ernaar!? Begrijpt iemand dit? Die documenten kan ik overigens wel openen via de programma's zelf, maar als ik die dan in bijlage van een mail wil stoppen, komt die stomme strandbal weer op de proppen op zoek naar de onvindbare documenten. Kortom: de Finder vindt blijkbaar de link niet meer naar die documenten. Is dit nu zo'n typisch probleem dat op te lossen valt met een PRAM-herstart of iets anders? Ben niet zo thuis in de 'diepere computerlagen'. Please, somebody help me! Een belangrijke deadline komt snel dichterbij!!

Ooit ongeveer hetzelfde voorgehad en op de duur het systeem er opnieuw opgezet, bleef maar zoeken

Start eens op met de herstelschijf en laat Schijfhulpprogramma/Disk Utility de volumebevoegdheden herstellen. Mocht dit het niet doen, overweeg de aanschaf van een reparatieprogramma als DiskWarrior.

Opnieuw installeren is voor Windonezen!

Whoa! Laten we nou niet gaan roepen dat we voor elk nukkigheidje van OSX DiskWarrior aan moeten schaffen. Goed programma hoor, maar ook niet bepaald het goedkoopste (hebben jullie soms aandelen ofzo?). De tip van het opstarten van de OSX-cd-rom/dvd etcetera lijkt me een goed begin. Mocht dat niet werken probeer dan eens simpelweg de laatste combo upgrade (opnieuw) te installeren. Heb toch op MacFixIt al regelmatig gelezen dat dat kleine stupide probleempjes zonder meer oplost. Daarna kan DiskWarrior altijd nog

Mijn vastlopende Finder van MacOSX 3.9 bleek te wijten aan een conflict met mijn Word (Office 2001 in Classic-mode). Het volstond de twee Security Updates (9.0.5 en 9.0.6) van de Microsoft-site te downloaden en te installeren opdat alles weer prima werkt. Nu voorziet mijn Finder ook alle Office-documenten van de passende logo's in de icoontjes, wat hij vroeger niet deed. Kortom, zoals steeds in het leven schuilt zowel geluk als ongeluk meestal in een klein hoekje.