Help! spoorloos verdwenen Filemaker bestanden

Ok, situatie is als volgt: een klein iMacje draait al jaren prima als server voor Filemaker (onder osx 10.2.6). Op een kwade dag zijn plots de databases niet meer bereikbaar over het netwerk en ons iMacje blijkt te hangen. Kan gebeuren. Na een herstart blijft ie de Finder eindeloos herstarten. Osx cdtje erin, kijken of er iets te repareren valt, niks aan de hand, herstarten maar weer.. En alle Filemaker bestanden zijn spoorloos. Maar dan ook echt NERGENS meer te bekennen Da's zeldzaam. Norton, techtool en de hele reutemeteut kunnen niks vinden. Dan breekt het zweet uit.

Weet iemand toevallig of Filemaker nog ergens een soort temp-file aan maakt of iets dergelijks? Zelfs als iemand met kundige vingers alles weggegooit heeft moet er toch IETS terug te vinden zijn.

ideeën?

Normaliter moet er met die data rescue bestanden toch altijd wel IETS terug te vinden zijn hoor.

Dit is allicht een open deur intrappen, maar die server draait al jaren zonder backup??

Je zal nu niet heel veel meer hebben aan deze boodschap, maar voor de toekomst toch wel even handig om te onthouden. Maak backups van je werk. In dit geval een filemaker systeem. Heb het meegemaakt dat ik net klaar was met de ontwikkeling van een filemaker systeem, en dat de Mac nog geen 5 minuten na mijn laatste backup crashte. Helemaal dood. Gelukkig niets aan de hand, want mijn backup stond nog op een server in het gebouw en het filemaker systeem kon gewoon in gebruik genomen worden.

Filemaker maakt bij mijn weten geen temp files aan.

Backup is inderdaad het toverwoord. Maar er zitten belangrijke wijzigingen in die nou net niet in de laatste backup zitten..

Er is echt niets terug te vinden. Er lijkt wel een kwade mensenhand in het spel, begin ik te vermoeden…

Als dat iMacje firewire heeft, kun je 'm in target mode opstarten. Als dat lukt, kun je waarschijnlijk wel bij je bestanden komen.

stel anders je vraag eens op het forum van http://www.clarify.net/

Thanx voor de reacties, maar ik heb me er al een beetje bij neergelegd (alle gegeven tips uitgeprobeerd..). Het is ook geen Filemaker probleem denk ik. (Even terug gaand naar de kwade dag) Filemaker stond te miepen omdat ie relationele bestanden niet kon vinden. Die waren dus blijkbaar al weg voor ik er erg in had, en dus de hele 'ga-eens-normaal-opstarten-procedure' in gang zette. De verdwenen bestanden zijn ook wel héél specifiek, alleen de dagelijks gebruikte. Verder is alles er nog. Dat lijkt te duiden op een soort menselijke invloed. ach.. De eventuele schuldige zal ik wel nooit vinden, als die zich er al van bewust is. Terug naar de back-up en met gebogen hoofd proberen te herbouwen wat je ooit had..

Zeldzaam, en onverklaarbaar. Sta na meer dan 10 jaar toch eindelijk met m’n bek vol tanden naar een Mac te staren. t moest er een keer van komen.