Help VLC en andere open source projecten.

Ik lees veel positieve ervaringen over VLC en andere freeware op dit forum. Aangezien men in de EU een nieuwe wet wil aannemen op het gebied van software patenten zou het wel eens heel moeilijk kunnen worden voor de makers om door te gaan met deze projecten. Op www.videolan.org kun je hier meer over lezen (link bovenaan) en eventueel een petitie tegen invoering tekenen!

Ik word hier een beetje moe van. Het Europese octrooibureu verleent al sinds heel lang patenten op softwarematige uitvindingen die een bepaalde technisch bijdrage leveren, en deze worden in vrijwel alle lidstaten ook erkent. Het enige dat de voorgestelde richtlijn wil bereiken is dat dit in alle lidstaten gebeurt en op uniforme wijze. De opensource-beweging grijpt dit moment aan om dit soort patenten juist te laten verbieden. Dat is hun goed recht, maar dan moeten ze wel eerlijke informatie geven en geen broodje-aapverhalen verspreiden. Als de richtlijn wordt aangenomen verandert er nagenoeg niets in de huidige situatie, in ieder geval niet in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Engeland.

Ook hoor ik steeds het misverstand dat we hier dan Amerikaanse toestanden krijgen, waar de eis van de technische bijdrage niet bestaat (waardoor ook puur adminstratieve software en veel internettoepassingen patenteerbaar zijn). Dit is niet waar. In de richtlijn blijft de eis van een technische bijdrage van de uitvinding gehandhaafd. Zo’n technische bijdrage kan bijvoorbeeld een verbeterde datacomrpessie zijn, wat bij videotoepassingen natuurlijk speelt.

[quote:9863e1307c="BearPig"]

Ook hoor ik steeds het misverstand dat we hier dan Amerikaanse toestanden krijgen, waar de eis van de technische bijdrage niet bestaat (waardoor ook puur adminstratieve software en veel internettoepassingen patenteerbaar zijn). Dit is niet waar. In de richtlijn blijft de eis van een technische bijdrage van de uitvinding gehandhaafd. Zo’n technische bijdrage kan bijvoorbeeld een verbeterde datacomrpessie zijn, wat bij videotoepassingen natuurlijk speelt.[/quote:9863e1307c]

Dus, wel degelijk een probleem voor projecten als VLC, Xine, Myth TV en velen anderen. Dat is mijn enige strekking van dit draadje! Voor open source videotoepassingen zouden verdere ontwikkelingen alleen maar plaatsvinden als men er voor gaat betalen, dit is tegen de bedoeling van de makers in!

Ja, net zoals dat dus al sinds de jaren tachtig gebeurt. Zoals ik al zei, er verandert niets.

Bovendien hebben ze veel meer last van de patentwetgeving in Amerika, die veel liberaler is. En opensource software versrpreid zich nou eenmaal over de hele wereld, dus ze moeten rekening houden met patenten in zowel Europa als Amerika.