Helvetica in het Mac OS X anders dan vroeger?

Een collega van mij heeft een (lange) cursus geschreven in ClarisWorks met als lettertype Helvetica in Systeem 7.5.3. Ondertussen heeft hij een eMac gekocht met het Mac OS X, met AppleWorks. Hij beweerd dat het Helvetica-lettertype anders is van formaat, kerning enz.. dan vroeger. Het gevolg is dat zijn hele cursus uit de haak ligt, en zijn opmaak verloren.

Mij lijkt dit een beetje vreemd maar heeft iemand soortgelijke ervaringen?
En zou het mogelijk zijn dat oude lettertype te instaleren (een andere naam te geven) of is dat voor problemen vragen?

is een andere scherm-resolutie of font-smoothing hier niet het probleem?

trouwens:
dat van een font een andere naam weet ik niet precies, maar ik geloof dat ‘intern’ het lettertype zeg maar dezelfde naam houdt, dus dat heeft weinig zin, maar ben ECHT niet zeker.

Wel, eerlijk gezegd, net nadat ik dit geplaatst had, dacht ik dat de algemene instellingen van zijn oudere ClarisWorks en de huidige AppleWorks wel eens het verschil zouden kunnen maken. Wat ik in zijn hele verhaal niet begrijp is dat de splitsing van de woorden ook verloren zou zijn. Dat kan toch alleen maar omdat hij dat allemaal handmatig gedaan heeft.

De schermresolutie, dat durf ik toch wel betwijfelen, zolang ik met een mac werk (1996) is dat toch altijd 72 dpi geweest?

[quote:567138c383="angorawol"]Wel, eerlijk gezegd, net nadat ik dit geplaatst had, dacht ik dat de algemene instellingen van zijn oudere ClarisWorks en de huidige AppleWorks wel eens het verschil zouden kunnen maken. Wat ik in zijn hele verhaal niet begrijp is dat de splitsing van de woorden ook verloren zou zijn. Dat kan toch alleen maar omdat hij dat allemaal handmatig gedaan heeft.

De schermresolutie, dat durf ik toch wel betwijfelen, zolang ik met een mac werk (1996) is dat toch altijd 72 dpi geweest?[/quote:567138c383]

Plausibel. Sinds 7.5.3 is er een hoop veranderd en er zal ook best wel verschil zitten in de metrics van de TT Helvetica en de Helvetica.dfnt.
Schermresolutie heeft hier niets mee van doen.

Als het echt zo belangrijk is probeer dan de nieuwe helvetica van OSX te verwijderen en de TT Helvetica van 7.5.3 te installeren; draai weer Clarisworks binnen OS 9 / OSX of probeer de instellingen van het nieuwe programma aan te passen aan het oude (als dat kan). Er zit inderdaad verschil in de fontmetrics van hetzelfde lettertype als je er een ander versienummer van hebt. Elk programma gaat weer anders om met uitvulwaardes etc dus een ander programma zal de tekst altijd doen "verlopen". Niks aan te doen dan aanpassen aan de nieuwe situatie of de oude proberen te simuleren voor een bepaald projekt. :o

een andere schermresolutie heeft voor het oog wel degelijk een verandering en dat kan een font er anders uit laten zien. ik hoor je hier toch over formaat en dergelijken praten...

Systeem 7.5.3 maakte nog geen gebruik van anti-aliassing. Dat is misschien waar hij op stuiterend. Laat hem de Helvetica eens uitprinten, en kijken of het dan echt zo scheelt. Of laat 'm anti-alias uitzetten.

Lettertypes verwijderen is iets wat ik nooit zou doen. Het is nl. zo dat ook je apps. gebruik maken van deze fonts. Je haalt jezelf een hoop ellende op de hals als hij deze niet meer kan vinden. opstartproblemen van apps. en "unexpected quits" all over the place!!!