Herstellen van de talen

Hallo,

Met het programma Delocalizer heb ik alle talen behalve Nederlands van het systeem gegooid. Achteraf gezien had ik dit niet willen doen (Duits, Spaans en Portugees zou ik er graag weer op hebben). Kan iemand mij vertellen hoe ik dit moet doen? Klopt het dat ik alle applicaties opnieuw moet installeren om de betreffende taal weer te krijgen voor die applicatie?

Groeten, Wilfred

Wou dat ik een ander antwoord kon geven, maar ja opnieuw installeren is de enige optie.

[quote:ef9dffb879="wjgmspeedy"]Wou dat ik een ander antwoord kon geven, maar ja opnieuw installeren is de enige optie.[/quote:ef9dffb879]

Helaas. Geldt dat ook voor de systeemtaal (dus de taal die de Finder gebruikt). Misschien zou ik de systeemtaal handmatig kunnen kopiëren vanaf onze andere Mac. Moet ik wel weten waar die staat natuurlijk :-).

Bedankt voor de respons.

Groeten, Wilfred

Het programma Finder staat in de map Systeem->Bibliotheek->CoreServices. Control klik op Finder: toon pakketinhoud en dan naar Contents-> Resources. Daar staan de talenbestanden, te herkennen aan de extensie .lproj. Om ze hierin te kunnen zetten moet je wel je schrijfrechten via :apple: -i tijdelijk op jezelf zetten. Weet trouwens niet of dit je probleem oplost, want in de map Systeem staan massa's van die talenbestanden en ik weet niet in hoeverre de Finder daar gebruik van maakt.

Wat ook zou moeten werken is dit: ergens op de installatie cd staan de pkg-installers van de talen. Is misschien een betere oplossing.

[quote:fdb5c5b09e="wjgmspeedy"]Wat ook zou moeten werken is dit: ergens op de installatie cd staan de pkg-installers van de talen. Is misschien een betere oplossing.[/quote:fdb5c5b09e]

Nee helaas niet. Dat had ik reeds geprobeerd. Die installers zijn packages die afhankelijk zijn van de volledige installatie. Oftewel, dan moet ik het vanuit de Panther Install doen. Ik ga in ieder geval kijken of het lukt met behulp van dat directory.

Bedankt voor je hulp!

Groeten, Wilfred

He wjgmspeedy. Helemaal top!

Mijn Finder heb ik zojuist weer in het Spaans gekregen. Dit is al een stap in de goede richting. Zoals je zei heb ik inderdaad de betreffende inhoud van de andere computer naar m’n laptop gekopiërd en dat werkt. Weet je toevallig ook waar ik de taalbestanden kan vinden van de meest gebruikte applicaties (Text Edit, Safari, iTunes etc.)?

Nogmaals, heel erg bedankt!

Groeten, Wilfred

Dat kan mbv [url=http://www.charlessoft.com/]Pacifist[/url]. met dit programma kun je in die pkg bestanden kijken en er dingen uit halen. Goed de manual lezen. Je opent dus met Pacifist het pkg bestand op de installatie cd van de betreffende taal en dan de instructies volgen. Volgens mij kan dat zelfs met drag en drop, maar dat heb ik nooit zelf geprobeerd. Succes.

Het allerbeste is om alles weer te installeren, want het kan bv zijn dat het niet voldoende is om enkel de bestanden in die mappen te zetten, er kunnen ook documenten zijn die ergens in een hoekje worden geplaatst die belangerijk zijn, het beste is volgens mijn, herinstaleren, heel de boel.

Onzin, het enige wat nodig is voor taalondersteuning zijn de lproj.bestanden. Ben het in zoverre met je eens dat herinstallatie het beste is omdat het handmatig terugplaatsen van deze bestanden erg veel werk is, bovendien moet je voor de systeem folder steeds de schrijfbevoegdheden aanpassen.