Het Affinity Photo (eerste) ervaringen topic

Programa: Affinity Photo

Het leek mij wel een goed idee om ook een eerste ervaringen en/of een soort van review topic te maken over Affinity Photo, mede omdat er ook een Affinity Designer variant van dit topic bestaat op OMT.

Ik heb het programma afgelopen donderdag gekocht tijdens de lancering en ondanks dat ik totaal geen kaas heb gegeten van foto’s bewerken in de vorm van lichteffecten, levels, RAW bestanden en al dat soort dingen waar fotografen waarschijnlijk veel meer gebruik van maken en kennis van hebben dan de gemiddelde persoon die wel eens een keertje een pukkeltje of rode ogen willen wegwerken moet ik wel zeggen dat ik begrijp hoe programma’s als Photoshop functioneren in de vorm van lagen en daar weer effecten aan koppelen om op die manier een afbeeldingen te manipuleren.
Mijn laatste versie van Photoshop waar ik serieus mee heb gewerkt was versie CS4 en op het moment dat CS5 uitkwam heb ik daar misschien nog een maandje of zo mee gewerkt voordat ik de overstap maakte richting Pixelmator. Die overstap was echt niet gemaakt op basis van het feit dat Pixelmator een Photoshop-killer was, nee dat zeker niet, ik was blij met vergelijkbare functies in Pixelamtor waardoor het leek op Photoshop maar niet functioneerde als Photoshop. Het was veel meer dat mijn iMacje steeds meer moeite begon te krijgen met de relatief zware en lompe software van Adobe terwijl ik maar hooguit 20% van de functies binnen Photoshop gebruikte.

Pixelmator tijdperk
De afgelopen jaren ben ik een fan geworden van Pixelmator, ik heb gezien hoe de app van relatief z’n begin periode tot de huidige versie is gekomen en de functies die ze hebben toegevoegd zonder daar een upgrade-provisie voor te vragen. Voor het geen dat ik met dit soort programma’s doe heeft het mij altijd succes gebracht maar laten we het ook niet mooier maken dan het is, je kunt wel succes hebben in het geen dat je wilt doen met ene programma maar hoe dat succes tot stand komt dat telt denk ik ook wel een beetje anno 2015.
Wat ik werkelijk vreselijk vind binnen Pixelmator is dat het bedrijf helemaal niets doet aan het vreselijke UI van de Mac app. Hun eigen support forum staat bomvol met klachten over het zwarte UI en dat sommige mensen dit lichter willen hebben maar blijkbaar doen ze er helemaal niets aan. Ook is Pixelmator heel erg cursor gericht. Bijna niets werkt i.c.m. je toetsenbord. Stel je wilt de opacity van een laag van 100% naar 60% brengen, dan zal je met je muis de slider naar 60% moeten bewegen of ruwweg 60 intypen daar waar je dit normaal gewoon doet met je toetsenbord en de (Shift) -pijltjes toetsen doet, om deze te verhogen/verlagen.
Dit soort dingen zitten mij niet lekker, zelfs de meest standaard en eenvoudige apps die je vandaag de dag kunt kopen hebben dit soort functies standaard ingebakken, Pixelmator dat ik heel hoog heb zitten na jaren van ontwikkeling nog steeds niet.
Ik heb het idee dat we over 5 jaar nog steeds zeggen “Maar de app kost ook maar … in vergelijking tot Photoshop” wanneer iets niet werkt binnen Pixelmator.

Introductie van Affinity Photo
Na een aantal versies van Affinity Photo Beta te hebben getest en wat extreem simpele dingen te hebben gedaan binnen de Beta versies viel mij al direct op, dat wanneer dit programma officieel gelanceerd zou worden dat het veel verder zou zijn broertje Affinity Designer was tijdens de introductie.
Misschien kwam dit wel doordat Affinity Designer er ineens was en ik veel meer aan hun eigen UI moest wennen, toen Affinity Photo beschikbaar kwam had ik natuurlijk al veel meer kennis en wist ik veel meer direct te vinden, maar toch, ik heb echt het gevoel dat Photo veel verder is dan Designer nu is.

Qua integrate richting Photoshop vs illustrator en het uitwisselen van elkaars bestanden bijvoorbeeld. In Designer open relatief eenvoudig zo’n beetje elk .eps bestand en dat gaat goed moet ik zeggen, veel beter dan elk ander programma die ik gebruik en die dat ook zou moeten kunnen maar zodra je een .ai wilt openen dan gaat het toch vaak al heel snel de mist in, zeker als er artboards en dat soort fratsen in het document opgeslagen zitten.
Zodra ik een willekeurige .psd bestand open binnen Affinity Photo, en dat heb ik al een paar keer getest dan kan ik Affinity Photo er niet op betrappen dat het iets niet kan lezen - natuurlijk krijg je wel de meldingen dat bepaalde fonts niet op je systeem aanwezig wanneer deze gebruikt zijn in de psd, dat is heel normaal maar verder alles lijkt te worden gerecepteerd.
Ik geef je een voorbeeld van een willekeurige .psd uit 2011 dat ik gewoon van het internet trek en open binnen Affinity Photo.

Zoals je ziet alle lagen waar binnen Photoshop effecten aan verbonden zijn die worden gewoon gerespecteerd binnen Affinity Photo.

En dit is nog veel mooier, je kunt er gewoon verder aan werken want niet alleen de lagen maar ook de effecten en stijlen worden overgenomen.

Eerlijk is eerlijk, dit heb ik nog nooit op dit niveau gezien, dat een niet Adobe programma op dit niveau laagstijlen en effecten respecteert uit een Adobe programma.
Als ik hetzelfde .psd bestand binnen Pixelmator open om een vergelijking te maken, dan zie je pas heel goed wat voor speelgoed i[/i] Pixelmator is.
De lagen worden wel gerespecteerd maar worden geopend als, ‘flatten layers’, je kunt die lagen dan niet meer eenvoudig van kleur veranderen waardoor het gebruik van een .psd bestand eigenlijk compleet doelloos wordt gemaakt.

Qua UI zijn beide Affinity programma’s hetzelfde ingericht, zoals je dat ook wel mag verwachten van professionele software binnen dezelfde familie lijkt mij. Het UI lijkt heel erg op dat van Adobe wat het wennen aan dit soort programma’s relatief eenvoudig maakt.
Je kunt binnen de instellingen het UI lichter of donkerder maken, voor sommige nog mensen nog niet licht (grijs) genoeg maar daar wordt aan gewerkt in een update, zoiets las ik al op hun support forum. Qua instellingen heb je voldoende opties om het programma zo in te richten dat het precies doet wat jij wilt. Ook heb je instellingen om de performance van het programma te tweaken. Verwacht hierbij niet direct dat wanneer jij 10 jaar met Adobe hebt gewerkt dat je binnen versie 1 of 2 van deze app gelijk alle functies en toeters en bellen tot je beschikking hebt, Photoshop is ook niet in 1 of 2 generaties gemaakt. Een heel mooi voorbeeld hiervan vind ik de optie binnen Adobe software om de thumbnails van de layers te kunnen vergroten en verkleinen. Prachtige functie waar ik veel gebruik van heb gemaakt in Photoshop en Illustrator bij Affinity software is dat op dit moment nog niet mogelijk - allemaal dat soort kleine dingetjes die je bij Adobe voor lief nam maar waar je nu eigenlijk pas van ziet, hoe belangrijk ze waren tot het geheel.

Iets waar je wel direct aan moet wennen binnen Affinity software is de manier waarop ze met Persona’s werken. Zodra je een Affinity programma opent zie je een setje van deze buttons links bovenaan afhankelijk van welke app je opent natuurlijk.
Photo

Designer

Als je dit voor het eerst ziet denk je al heel snel dat het Workflows zijn die je gewend bent uit de Adobe familie. Met een Workflow binnen Adobe Illustrator heb ik eigenlijk geleerd om twee verschillende UI’s op te zetten, eentje voor Print en de andere voor Web content. Afhankelijk van welk type content je dan ging maken, kon je de workflow kiezen die daar het beste bij paste en je had op die manier je CYMK of Patone kleurstijlen bij de hand ipv de RGB sliders.

In Affinity Photo en Designer werkt dat iets anders, ja het UI wisselt ook per Persona keuze, en je kunt deze Persona’s zelfs helemaal inrichten zoals jij dat wilt maar de bedoeling is dat je actief wisselt tijdens het ontwerpen tussen deze Persona’s. Als je bijv. een RAW bestand opent in Affinity Photo dan opent zich automatisch de Develop Persona met tools die je het meest gebruikt wanneer je aan RAW bestanden werkt.
In deze video vanaf 1:25 wordt heel goed duidelijk hoe het werkt.
https://vimeo.com/130981861

Photoshop Brushes en Swatches zouden ook gewoon geïmporteerd kunnen worden in Affinity Photo maar daar heb ik geen voorbeelden van, omdat ik die niet bezit en ik laat dat dus even in het midden hoe goed dat zal functioneren in deze eerste versie…
Binnen de Affinity Photo instellingen is een aparte indeling waar je Photoshop plug-ins kunt importeren maar van wat ik online daar allemaal over lees, werkt dit nog niet helemaal geweldig. Volgens mij heeft deze functionaliteit het niet helemaal gehaald om werkend in de eerste versie terecht te komen maar zouden ze dit wel via updates in de komende tijd gaan toevoegen.

Qua Tools zijn er voldoende keuzes beschikbaar, te veel als je het mij vraagt maar goed dat is voor iedereen anders, ik gebruik niet die meest geavanceerde functies binnen zo’n programma.
Wel miste ik al direct een Polynogal Lasso Tool uit Pixelmator waar je met een klik stapje voor stapje om een object heen kunt selecteren om bijv. iets vrijstaand te maken. Dit soort oudere tools vind ik persoonlijk nog steeds heel erg fijn werken maar daar komen op vandaag toch veel meer auto-select toverstafjes voor in de plaats. Aan dat soort dingen moet ik heel erg wennen omdat die toverstafjes altijd perfect werken in de demo’s maar op je eigen voorbeelden, niet zo goed helaas.

Iets anders dat ik heel erg mis binnen Affinity Photo is dubbel klikken op het de Zoom tool ( vergrootglas ) om direct terug naar 100% te zoomen.
Bij Affinity Photo moet je daar nu CMD + 1 voor gebruiken of ala Pixelmator met een slider werken, niet cool dus… Dat soort kleine dingetjes is heel erg wennen maar ik heb wel het vertrouwen in de developers dat ze dit allemaal in de toekomst gaan toevoegen en oplossen.

Toetscombinaties zijn vrijwel gelijk tussen Adobe Photoshop en Affinity Photo dat maakt het ook een stukje prettiger werken.

Wil je meer video’s bekijken, om meer een idee te krijgen hoe het programma werkt dan kun je hier terecht.
Officiële Affinity Photo in-house video Tutorials

De bekende vergelijking tussen Photoshop en Affinity Photo
Met de komst van Affinity Photo kun je rustig zeggen dat Pixelmator meer ‘speelgoed’ is geworden en natuurlijk moet je dat soort programma’s en de developers er achter altijd het respect blijven geven voor het geen wat ze gedaan hebben in het verleden, maar als je serieus bent, heb je Pixelmator nooit echt met Photoshop kunnen vergelijken - en op dit moment kun je Pixelmator niet eens met Affinity Photo vergelijken. Dat is denk ik de beste manier om een soort van aan te tonen op welk niveau Affinity Photo zit. Pixelmator zal in de toekomst veel meer voor mensen en kinderen gaan worden die niet veel verstand van fotobewerking hebben maar toch relatief eenvoudig geweldige dingen kunnen maken. Affinity Photo zal een programma worden/zijn voor professionals of personen met een serieuze hobby in het bewerken van foto’s.

Adobe heeft ook een Photoshop Elements versie, deze heb ik ooit eens geprobeerd onder het motto dat ik dan toch legaal een versie van Photoshop kon houden en wat mij opviel wanneer je Elements installeerde, is dat je direct het gevoel hebt dat je niet Photoshop bezit maar een aftreksel van dat programma. Direct vanaf het begin ben je aan het kijken en zoeken welke tools en functies je wel en niet hebt gekregen uit de ‘echte’ versie van Photoshop. Dat is PS Elements - zodra je Affinity Photo installeert heb je dat niet of veel minder, ik denk dat Affinity Photo op den duur ook veel meer een eigen imago zal gaan opbouwen en dat het over 5 jaar echt niet meer alleen maar gezien zal worden als goedkoper Photoshop alternatief.
Je kunt altijd nieuwsgierig zijn als jij Photoshop gewend bent om te vergelijken tussen beide programma’s en een beetje je eigen veel gebruikte tools op te zoeken en de verschillen eruit te halen dat is allemaal heel normaal, maar ik durf te wedden, wanneer je gewoon met het programma begint te werken en je zoekt een beetje de tools op die je normaal gebruikt, dat je dan helemaal niet het gevoel zal hebben dat je iets mist.
Ben jij de Photoshop expert uit het dorp met 10+ jaar Adobe ervaring je opent Affinity Photo alleen maar om naar de zwakke punten te zoeken dan kun je idd. net zo’n lang topic als deze maken met wat er allemaal mis is met het programma in vergelijking tot Photoshop.

Affinity Photo is naar mijn mening echt serieuze software die een aantal jaartjes nodig zal hebben om echt op een gelijkwaardig Photoshop niveau te komen maar op dit moment, denk ik, dat Affinity Photo op het niveau zit waar ik met Photoshop gestopt ben met werken. CS4 ongeveer dat niveau kun je verwachten van Affinity Photo qua kwaliteit - er zullen vast handigheidje inzitten die ook sinds Photoshop CC geïntroduceerd zijn natuurlijk, maar algemene kwaliteit dan zou ik zeggen, CS4 vergelijking.
Niet slecht voor een programma dat instap in deze markt.

Prijsverschil tussen Pixelmator en Affinity Photo
Persoonlijk vind ik dat Affinity Photo met 50,- een beetje aan de lage kant zit qua prijs en kwaliteit verhouding. Zeker als je het gaat vergelijken met andere apps die je mogelijk gebruikt op je Mac en het feit dat je het gewoon zo vaak mag installeren op al je Macs als je zelf wilt, of met je hele familie mag delen.
Ik gebruik ook programma’s als Coda en Sketch, deze programma’s kosten ongeveer 99,- en dat vind ik gezien de kwaliteit van dit soort programma’s en dat deze eenmalige investering eens per 2 a 3 jaar terugkeert een zeer nette prijs.
Affinity Photo kan makkelijk qua kwaliteit meeliften op dit soort apps. Ik verwacht dan ook dat binnen nu en een jaar de standaardprijs van Affinity software meer richting die 99,- zal gaan, dat zou namelijk veel eerlijker zijn, niemand klaagt over 80,- voor een Photoshop Elements licentie die je enkel op één computer mag installeren en dat is dan een aftreksel/beperkte versie van de echte app. Waarschijnlijk willen de developers dan Affinity gewoon het eerste jaar misschien wel twee jaar veel mensen kennis laten maken met hun software en 50,- is voor iedereen toegankelijk.

Vergelijk je het met Pixelmator dan is het allemaal iets minder rooskleurig. Stel jij hebt op dit moment nog niet Pixelmator voor de Mac gekocht en je zou dit overwegen dan is de keus, afhankelijk van wat je wilt gaan doen natuurlijk vrij simpel, voor 2 tientjes meer heb je een programma met echte kwaliteiten in Affinity Photo.
Gelukkig geven de developers van Pixelmator zo nu en dan korting op hun software, stel jij hebt Pixelmator iOS voor 1,- met korting kunnen kopen en de Mac versie met korting voor 9,- dan heb je voor 10,- twee geweldige apps qua kwaliteit ‘gestolen’ van de developer. Heb je echter een paar maanden geleden 10,- betaald voor de iOS versie en 30,- voor de Mac versie van Pixelmator dan kan ik mij wel een beetje indenken dat je nu niet echt heel erg blij bent met de komst van Affinity Photo.

Ik denk dat Pixelmator hun Mac app standaard voor 15,- of max. 20,- zou moeten aanbieden en de iOS versie voor 5,- dan zijn de verhouding veel beter geregeld en ook eerlijker.

Eind conclusie

• Photoshop voor de experts met jaren Adobe ervaring of als je bij een baas werkt en je bestanden moet delen met collega’s die ook allemaal in de Adobe familie zitten.
  • Affinity Photo, zelfstandige professionals die minder afhankelijk zijn en mensen met een uit de hand gelopen hobby voor fotografie en/of digitale beeldbewerking.
  • Pixelmator, iedereen die eenvoudig leuke dingen wilt doen met zijn/haar foto’s zonder verder de achterliggende materie te begrijpen, tutorials bekijken en daarna zelf doen, en vooral leuke dingen maken.

Ik heb jaren geleden Pixelmator gekocht voor 12eu. Vond het altijd een heel fijn appje. Heb Affinity gelijk gekocht. Op vakantie maar eens uit testen. Mooi stukje tekst, is wel voorpagina waardig.

Fantastische uiteenzetting, Shmoo. Jij hebt mij in een ander topic Affinity aangeraden. Ik heb nu de tien dagen trail versie en ben van plan om het aan te schaffen.
Nu wil ik echter een belangrijke functie en dat is exporteren in drukwerk kwaliteit.

De drukkerij waar ik zaken mee doe wil de afbeeldingen aangeleverd hebben in PDF drukwerkkwaliteit, cmyk-kleuren met snijlijnen.
Affinity kan dit wel uitvoeren maar ik lig te stoeien met de snijlijnen. De aanschaf van Affinity hangt hiervan af.

Wil en kan jij (of iemand anders) mij uitleggen hoe ik die instelling kan maken zodat ik voortaan geen Adobe meer nodig heb. Ik kan het in de handleiding niet vinden.
Ik werk nu met Pixelmator, maar omdat Pixelmator geen cmyk-kleuren kan maken moet ik altijd de laatste bewerking met Adobe doen. En dat is het enige waarvoor wij Adobe nog gebruiken.

Wie o wie heeft voor mij de gouden tip?

Ik durf niet 100% met zekerheid te zeggen wat ze met snijlijnen bedoelen maar volgens mij wat ik verwacht is dat je het canvas iets groter maakt dan het werkelijke eindresultaat.

Volgens mij is dat een paar milimeter… Ik ben niet zo thuis in de printwereld dus ik durf niet te zeggen of dat juist is.

Bedankt voor je reactie zo snel.

Ik heb een voorbeeld toegevoegd waarin de snijlijnen te zien zijn. Dit is gemaakt in Pixelmator. Het is de bedoeling dat ze iets buiten het canvas staan.
Ze moeten nog een randje van de afdruk afsnijden. Bij Affinity staan de snijlijnen gelijk met de randen van het canvas.

Dit voorbeeld gebruiken we ook in Adobe Photoshop.

Er is nu ook een Affinity Photo Essential Training beschikbaar op Lynda.com.

Dank je wel voor de tip, Shmoo. Ik heb een account bij Lynda.com omdat ik daar een paar maanden terug de cursus Filemaker heb gevolgd.
Is een goede site.

Ik heb Affinity photo trail alweer verwijderd van mijn laptop. Ik heb uitgebreid getest of ik de snijlijnen van de pdf studio photoprint kon verplaatsen maar, als het al mogelijk is, kan ik het niet ontdekken.

Toen heb ik geprobeerd om het template te gebruiken maar zodra ik dat binnen haalde verdwenen de snijlijnen. Heel vreemd. Op de foto hierboven staan ze wel maar die foto is gemaakt in Pixelmator. Photoshop en Pixelmator hebben er geen moeite mee maar Affinity wel. Dat vind ik heel jammer want ik had wel heel erg zin in dat programma.

Ik ga nu weer op zoek naar een andere oplossing.
Bedankt voor je hulp.

Inmiddels is versie 1.4.1 uit. En die is ook als proef te downloaden en dertig dagen te gebruiken. Programma doet in veel zaken niet onder voor Photoshop is mijn ervaring. Het vraagt wel gewenning voor een photoshopper. Maar daar staan ook weer erg veel extra’s tegenover. Een heel goed programma, met nog veel verbeteringen op komst. Kijk maar eens op http://affinity.serif.com. Geen maandelijkse kosten, veel tutorials en een prima support.

Beste,zou er een nederlandstalige versie bestaan of op komst zijn.

mvg Rik1950

Op dit moment nog niet mogelijk. Komt deze in de toekomst? Waarschijnlijk wel maar wanneer.

Je kunt op het Affinity request indienen.

Ik ben een behoorlijke Photoshop freak en ben zeer benieuwd, ik ga het bekijken en zal mijn bevindingen hier even melden.

Snijtekens: in de printwereld doen we altijd 3 mm overlap rondom.
De foto’s zelf doen we altijd in Photoshop in RGB met een bepaald kleurprofiel.
Vervolgens wordt het beeld ergens in geplaatst, meestal in Indesign, met de 3 mm overlap als het aflopend is.
Vanuit Indesign wordt er een PDF voor de drukker gemaakt.
De PDF is met overlap en snijtekens etc, en daarin wordt ook de conversie naar CMYK met het juiste drukwerkprofiel gemaakt.

ZO HEEEE! Best goed! Amazing! Eindelijk een goede LOW BUDGET Photoshop Killer!

Kleurbeheer: check, zit er op.
Sneltoetsen: enorm veel net als Photoshop, heel goed dus, + zelf aanpasbaar.
Ik miste er wel meteen een paar namelijk: ⌘H bijv bij selecties en ⌘] en ⌘-shift ] bij brushes.
En je Tools kunnen niet op een dubbele rij, dat is klote, plus je mist de kleur-kiezer in de tools.
Maar ik ben er ook maar een kwartiertje ingedoken!
Het is ongeloflijk dat je er METEEN mee kan werken, alles vrijwel exact zoals in Photoshop:

• Layers
  • Maskers
  • Masker bijwerken met witte of zwarte brushes
  • Selecties op allerlei manieren, incl feather
  • Adjustment Layers
  • Alle filters zoals Sharpen en Blur etc
  • Liquify filters
  • PSD openen inclusief behoud van van alles
  • Q voor Quickmask
  • G voor Gradients

Conclusie: de basis-dingen zitten er allemaal op, en exact zoals in Photoshop.
Ga je verder duiken in de finesses dan zal er ongetwijfeld nog wel een hoop anders gaan,
en zit je weer een maand lang te vloeken, maar het lijkt erop dat je het meeste dan ook wel kan oplossen.

DIKKE AANRADER DUS!
tnx shmoo, keep it up

Ik heb het zelfs meteen gekocht: 40 euro is echt niks voor wat je er voor krijgt!

Ik denk dat Affinity Designer inmiddels ook goed genoeg is om Indesign eruit te gooien.
Jaren geleden nog allemaal getest maar toen was het allemaal nog te licht.

http://aartjan.nl/blog/photoshop-affinity-photo/

[quote=aartjan url=http://www.onemorething.nl/community/topic/het-affinity-photo-eerste-ervaringen-topic/#post-3034034 time=1485701519]…Ik denk dat Affinity Designer inmiddels ook goed genoeg is om Indesign eruit te gooien…[/quote]Affinity Publisher. Maar dat is er nog niet.

Designer ‘=’ Illustrator.

We houden het in de gaten! Wat zou het ècht besparen he, t.o.v. Adobe CC abonnement.
PDF’s volstaan voor drukkers, dus ik ben echt bereid te switchen, naar een nieuw opmaaksoftware a la Indesign, mits het goed wordt gesupported, goede exportinstellingen voor de drukkers en dat software regelmatig wordt ge-updated. Ik erger me groen en geel aan Acrobat, het wordt regelmatig geupdated, maar wat is het onoverzichtelijk allemaal met heel veel uitbreidingen die ik toch niet gebruik.

Ik volg dit topic ook al ‘jaren’ - vanaf er zicht is op een goed Werkende publisher, dan ga ik onmiddellijk over:…

Net toch maar even opgezocht en op het forum zeggen ze nu doodleuk - geen publisher dit jaar - mss volgend jaar. Dit doet me het ergste vrezen: intussen moeten ze nu toch perfect weten waar ze staan, hoe het werkt en wat ze moeten doen. Als dit bedrijf niet durft de sprong te maken en echt te investeren (lees:geld op te halen - wat me persoonlijk met hun producten een eitje lijkt) dan komt dit niet goed. Geen publisher, geen eco systeem - geen eco systeem = Adobe blijven gebruiken. En ik denk dat ze het perfecte tijdslot - de geforceerde overgang tussen koopmodel - naar huurmodel bij Adobe volledig gaan gemist hebben.

Stel nog ergens midden volgend jaar een werkende beta - dan zit je snel in 2020 voor de eerst echte stabiele 2.0 versie… zeker aan hun tempo en in 2020 is Adobe CC helemaal ingeburgerd en normal. En zagen enkel nog een paar vastgeroeste oude zakken over die goede oude tijd waar je gewoon nog een heerlijk werkende CS6 kon kopen…

Wat jij gelezen hebt gaat waarschijnlijk over de officiële versie.

Wat ik vorige week gehoord/gelezen heb is dat dit jaar eerst Affinity iPad gelanceerd zal worden en daarna Affinity Publisher beta. Meestal duurt het ongeveer een maandje of 4 a 5 voordat software uit beta komt en officieel gelanceerd wordt. Dus reken er op dat Affinity Publisher ergens richting het einde van dit jaar als beta het daglicht zal zien en dan meer richting begin van het volgend jaar ( dus waar we nu zitten ) de officieel versie gelanceerd zal worden.

Shmoo. Complimenten voor de uiteenzetting. Zoek al een tijd naar een goede vervanger voor Adobe CC. Zodra er een alternatief is voor InDesign ga ik direct over op Affinity Publishers, Designer en Photo. Hartelijk dank voor de tip.