Het beeld op mijn DVD's trilt, hoe kan dat?

Ik heb al een aantal keer geprobeert om een DVD te branden maar meestal trilt het beeld. Heb ik het soms verkeerd gemonteerd in FCE of doe ik iets fout met branden. Kan iemand mij verder helpen? Dat trillen gebeurd niet bij alle clipjes, maar wel bij de meeste. Of gedeeltes van clips.

Vertel eens wat meer. Wat is het oorspronkelijke materiaal, hoe sla je het op en met wat brand je het ?

Frans

Upperfield en lowerfield. Als je met DV materiaal werkt, moet je zowel bij het importeren als renderen en bijvoorbeeld je sequence, de field order op "lower" zetten. Haal je deze twee door elkaar, krijg je trillingen in je uiteindelijke beeld.

Ik heb van een videotape diverse stukken opgenomen op een dv-tape van de camera en deze op de computer gecaptured. Daar heb ik verschillende montages van gemaakt. Daarna heb ik alle clips geexporteerd naar een quicktime movie. Deze heb ik zowel met iDVD als Toast 6 Titanium geprobeerd te branden. Beide keren treed er trilling op in de meeste clips! Het is me nog steeds niet echt duidelijk hoe dit nu werkt!

Wat voor QT-movie? Vooral de gebruikte codec en het aantal beeldjes per seconde zijn interessant. Overigens, als jouw dv-camera kan opnemen van een externe bron, dan kan hij het beeld waarschijnlijk ook wel direct doorgeven aan de firewire-out, dan hoef je niet eerst op te nemen op tape.

Bedankt voor jullie input! Ik heb geen idee wat voor QT-movie het is. Ik selecteer Audio en Video. Ik gebruik geen markers en ik heb de optie om de movie selfcontained te maken. Waar kan ik dan de codec instellen. Ik weet ook eigenlijk niet wat codec is! En welke zou ik moeten gebruiken? Ik heb in iedergeval een DV PAL camera met 25 beeldjes per seconde. Dus dit kan het probleem niet zijn. Moet ik de codec soms instellen bij het branden?

Als je een selfcontained movie van hebt gemaakt dan kun je er van uitgaan dat het gewoon DV-pal is. Andere formaten, met andere codeereigenschappen, zou je kunnen maken door te kiezen voor Export with QT-conversion. Althans, zo gaat dat in FCP. Maar dat terzijde, dan praten we over het converteren naar mpeg1- en 4 en zo. Ik wilde het alleen maar even checken omdat daar een mogelijke oorzaak kon zitten. Maar ik denk nu dus niet dat het aan je QT-movie ligt, behalve als je het FCE-project bent begonnen met de verkeerde 'field-order' zoals Oogappel al aangaf. Dat was trouwens ook het eerste waar ik aan dacht.

Waarop speel je dvd trouwens af? schokt het beeld zowel op de computer als op een gewone dvd-speler?

Ik denk dat ik mij eerst maar in al die formaten ga verdiepen, en uitzoeken wat field-order precies is. Gek eigenlijk dat het boekje bij het programma FCE daar niets over zegt. Op de computer zien de QT-filmpjes er goed uit. Bovendien kan ik al die formaten niet kiezen onder Quicktime conversion, dus ik ben wel een klein beetje confused!

Bedankt in iedergeval voor jullie hulp, weet ik in ieder geval in welke richting ik moet zoeken!