Het befaamde DOCK

Hello

Ik heb mijn dock in panther uitgebreid met alle programma’s die ik veel gebruik dat zijn bijvoorbeeld
ms office, photoshop, dvdspeler, … Deels omdat ik mijn bureaublad reserveer voor documenten.

Na verloop van tijd aanvaard hij de shortcut niet meer en verschijnt er een vraagteken op het symbool. Ik heb hier twee vragen over:

1. Hoe komt dit?
  2. Hoe kan ik dit verhelpen?

ciao

Carlito

Ik denk dat je per ongeluk een aantal apps in je Dock hebt gezet die nog op disk images stonden in plaats van in je programmamap.

Controleer maar eens voor de apps die af en toe een vraagteken
worden, of je die eerst wel in je programmamap hebt gezet.

Dit kan alleen als het bestand waarnaar het verwijst niet meer op je computer staat.

Gewoon het icoon van je applicatie eruitgooien en daarna van het origineel er turug in

Ik maak telkens een alias van het originele programma-icoontje en zet dat dan in het dock. Dat lukt een paar dagen totdat hij het niet meer herkent.

Ligt het daaraan misschien?

Carlito

Ik maak telkens een alias van het originele programma-icoontje en zet dat dan in het dock. Dat lukt een paar dagen totdat hij het niet meer herkent.

Carlito

Dat zou kunnen, als die alias bijvoorbeeld opeens niet meer bestaat. Je kunt daarom beter het programma direct in de Dock slepen.

Je moet het icoon van het originele programma in het dock slepen, niet van een alias.

[quote:28f33e14ac]Dat zou kunnen, als die alias bijvoorbeeld opeens niet meer bestaat.

Dat is het… Ik gooi die alias dan in mijn prullenmand…

Bedankt voor de reacties… Problem is solved!

greetz

Carlito[/quote:28f33e14ac]

[quote:755ee0c8b4="Carlito"]Ik maak telkens een alias van het originele programma-icoontje en zet dat dan in het dock. Dat lukt een paar dagen totdat hij het niet meer herkent.

Carlito[/quote:755ee0c8b4]

Het dock is geen opbergplek zoals een map is. Als je een programma op het dock sleept dan maakt het dock zelf een speciale alias aan die naar het programma verwijst. Met andere woorden als je een programma op het dock sleept dan verander je hiermee niet de locatie van het programma. Dat programma blijft lekker staan in het mapje waar het al stond, het icoontje in het dock is slechts een verwijzing.
Als jij dus een alias op het dock sleept is dat slechts weer een verwijzing naar de alias die op zijn beurt weer doorverwijst naar het programma. Jij gooit waarschijnlijk na een week de alias die je hebt gemaakt om op het dock te slepen een keer weg (omdat hij nog op je bueraublad staat of iets dergelijks) en dan krijg je dus een vraagteken in het dock.
Ophouden met aliassen maken dus, en het dock is geen map.