Het begin van het einde? HD firewire in de problemen?

Ik heb al een paar jaar een externe firewire harde schijf 60GB altijd goed gewerkt maar... sinds gisteren kan ik geen grote hoeveelheden meer kopiëren naar die schijf zonder dat ze vastloopt, met schijf EHBO lijkt alles ok

zijn er suggesties of is dit het einde van die schijf (maw kan ik beter een nieuwe schijf kopen)

alvast bedankt

Daarna kun je eventueel een ander (zwaarder) reparatieprogramma gebruiken om de schijf te testen. Denk daarbij aan Drive 10 of TechTool Pro 3 (binnenkort ook mogelijk met 4), die kunnen ook hardware controleren. Zou fragmentatie de oorzaak kunnen zijn? Ik ken verhalen over enorme fragmentatie die uiteindelijk ervoor zorgden dat de schijf volledig geformateerd moest worden, aangezien de schijf continue compleet vastliep en uiteindelijk niet meer wilde functioneren.

Formateren loste het probleem op, maar ik neem aan dat je graag je gegevens er eerst vanaf hebt… :roll:

Maar mogelijk ligt het inderdaad, zoals Peter O al opmerkte ergens anders aan…

Mocht het softwarematig zijn en ook niet aan de fragmentatie liggen dan heb je misschien iets aan mijn onderschrift… :smiley:

In OsX heb ik ook wel eens problemen met kopieren naar een externe FWharddisk, terwijl deze in Os9 de bestanden zonder problemen kan kopieren. Zou het iets met de privileges van sommige bestanden in OsX te maken kunnen hebben misschien?

[quote:d9be6f43a2="helix"]Ik heb al een paar jaar een externe firewire harde schijf 60GB altijd goed gewerkt maar... sinds gisteren kan ik geen grote hoeveelheden meer kopiëren naar die schijf zonder dat ze vastloopt, met schijf EHBO lijkt alles ok [/quote:d9be6f43a2]Wat loopt er vast?? Meestal krijg je een foutmelding van een of ander bestand. Je schijf kan ook te veel gefragmenteerd zijn (bestanden versnipperd over de lege plekjes op je HD) of het bestand dat je wilt kopiëren kan stuk zijn [quote:d9be6f43a2="helix"] zijn er suggesties of is dit het einde van die schijf (maw kan ik beter een nieuwe schijf kopen)

alvast bedankt[/quote:d9be6f43a2]
Testen is altijd zinnig. Maar als je geen software hebt (bij voorbeeld / bij voorkeur Disk Warrior of Drive10) zijn er bij Mac standaard niet zoveel mogelijkheden aanwezig. Misschien dat je er met de bij je computer meegeleverde ‘hardware test’ CD iets kunt uitrichten

Mocht niets je helpen en je belangrijke data er op hebben staan, probeer dan eens [url=http://www.prosoftengineering.com/products/data_rescue.php?PHPSESSID=f4f0688344900c47037feef45cb06b61]Data Rescue[/url], tot nog toe alleen maar positieve verhalen over gelezen! :D

Heb je een G4? Dan zou ik hem uit de fW case halen en in de G4 zetten als tweede schijf.Doet ie het dan niet dan weet je dat het niet de oxforfd FW bridge is.Wat dat kan ook nog.