Het bestaansrecht van Appleworks

Ik vraag me af wat de meerwaarde van Appleworks nog is. Ik heb de indruk dat andere wordprocessors veel uitgebreider zijn. Voor al mijn papers die uit gewoon letters, cijfers en voetnoten bestaan is Appleworks prima, maar vanaf dat je tekst grondig wil opmaken in kadertjes, met ingebedde tekeningen die je daarna wil verslepen, met veel toeters en bellen dus, kan je vind ik beter naar een andere (in mijn geval Word) overstappen.

Ik vind dat eigenlijk heel jammer, want ik ben nogal tegen microsoft-aps.

Wat erger is, ik heb de indruk dat apple Appleworks aan het laten verkommeren is. Ze hebben precies een ruil gemaakt. Jullie bij Microsoft alles voor op kantoor (lees: office),wij hier bij apple maken alles voor erbuiten: foto’s, muziek, film. En zo kondigden ze het aan ook: “iLife ‘04: Zoals Microsoft Office, voor al de rest in je leven.”

Volgens mij hebben ze daar bij Jobs een deal gemaakt en gaan ze Appleworks laten uitdoven in ruil voor Office.

Wat denken jullie?

Het zou kunnen, maar ik persoonlijk geef eigenlijk de voorkeur veel meer aan Appleworks. Appleworks werkt naar mijn gevoel veel gemakkelijker. Zelfs met afbeeldingen, maar dat is mijn mening.

Ik vind Word, en eigenlijk alle andere Office programma’s echt verschrikkelijk. Ze zien er niet mooi uit en ze werken onduidelijk en onhandig.

Verder doe ik ook weinig moeite om mijn bestanden Office compatibel te maken. Als mensen zo graag Office willen gebruiken, mogen ze dat van mij doen, maar ik ga ze daarin absoluut niet stimuleren.
Wanneer ik bestanden uit moet wisselen met iemand die geen Appleworks heeft, maar wel Office, heeft diegene dus gewoon pech gehad. Overigens betreft dit meestal de PC-gebruikers. In dat geval zal ik diegene een pdf’je sturen.
Wanneer de betreffende persoon geen Acrobat Reader heeft, gaat hij die maar downloaden.

Het klinkt misschien heel erg hard, maar ik zie liever het aantal mac-gebruikers groeien dan het aantal windowsgebruikers.

[quote:9c88546d3b="Visualfreak01"][...] ik zie liever het aantal mac-gebruikers groeien dan het aantal windowsgebruikers.[/quote:9c88546d3b] Dat stimuleer je idd door ergernis en irritatie bij pc gebruikers te kweken ;) :P

Ja, maar ze kunnen altijd nog Adobe Acrobat Reader downloaden. Bovendien zal die ergernis gaan over hun eigen systeem, waar ik geen moeite mee heb. Dan kan ik ze namelijk komen helpen en uitleggen en demonstreren hoe het beter kan natuurlijk.

Dus wat mij betreft heeft Appleworks en helemaal in combinatie met Acrobat Reader een veel groter bestaansrecht dan Appleworks.

[quote:260dc72356="Visualfreak01"]Dus wat mij betreft heeft Appleworks en helemaal in combinatie met Acrobat Reader een veel groter bestaansrecht dan Appleworks.[/quote:260dc72356]

Nou daar kunnen we ons allemaal in vinden… :apple: = :apple:

Sorry, typefoutje. Ik bedoel natuurlijk dat Appleworks in combinatie met Acrobat Reader voor mij een veel groter bestaansrecht heeft dan Office.

Ja Appleworks werk misschien wel fijner, maar toch kan je met word veel meer doen! Ik wacht nog steeds op een "iWorks" en ik vind dat die er moet komen! Deal of geen deal! Apple weet goed genoeg dat 90% van de Apple gebruikers geen Microsoft op hun macje wil! Dus ik vind dat ze hier rekening mee moeten houden! Het hele office packet trekt op niets! Ik gebruik enkel nog Word, gewoon omdat je er meer mee kan dan Appleworks! Voor de andere office programma's hebben ze toch vervangers, of toch voor een aantal :-) dus ik vind dat ze wel morge opschieten met een iWorks achtig iets!

Heb je Mellel al eens geprobeerd in plaats van Word (als je alleen maar een schrijfprogramma zoekt). Mooie snelle interface, maakt tenminste gebruik van het Mac OS X - systeem, en gooit er niet zijn eigen systeem in. En dat voor een $ 29. Misschien groeien zij ooit nog eens uit tot een alternatief voor de hele Office-zooi.

Ik dacht wel dat ik niet de enigste zou zijn die het programma een beetje magertjes vind. Ik zou het in elk geval nooit aankopen, het zat gewoon al op de imac.

Ik vind niet dat we een extern programma hoeven te kopen, maar dat we iets van apple moeten verwachten. Iworks vind ik geen slecht idee, in elk geval moet het meer om het lijf hebben als appleworks, wat me een beetje een Oost-blokgevoel geeft. Vergelijk appleworks met itunes (lay out etc: een zee van verschil)

Dringend tijd voor een nieuw programma.

Voor mij is de "meerwaarde" van AppleWorks dat het gratis bij mijn iBook zat. Ik kan er alles mee wat ik wil en wissel nooit uit met anderen. Als ik iets tik is het voor mezelf of om uit te printen of ik cut-n-paste het in een e-mail.

Geen toeters, bellen en overbodige updates nodig. :slight_smile:

AppleWorks is dringend aan een update nodig, het zal me niets verbazen dat die er ook komt. Appleworks werkt inderdaad eenvoudig, maar om nu te zeggen dat het er beter uitziet dan MS Office ... dat gaat wel heel ver. De gehele interface is nog à la System 7, niet echt bij de tijd dus.

Gezien wat Apple voor een equivalent heeft gemaakt van Powerpoint, ik bedoel maar. Keynote is gewoon geweldig, heeft smoel ook. MS Office heeft slechts op 2 gebieden een geweldig Apple alternatief; Mail en Keynote. Alleen Exel en Word hebben in AppleWorks een (verouderd) Apple alternatief. Het wordt tijd dat, net als iLife, een compleet Office pakket van Apple komt.

AppleWorks heeft op zich meer dan genoeg in huis voor de modale gebruiker. Voor een keurig opgemaakte brief, een database van met het verzameld werk in je boekenkast en de adressen van je vrienden en wat tekenwerk... Allemaal niks op aan te merken. Ook alternatieve schrijfprogramma's: niks mis mee. mellel is hartstikke mooi.

Er is alleen een MAAR. Er is geen uitwisselbaarheid met wintel platform.
Hoewel ik WORD al gebruik vanaf versie 3 (toen wintel nog werd beheerst door groene split-screens van WP) vind ik de uitwisselbaarheid met PC gebruikers (bij mij steevast ‘klanten’ genoemd) een absolute noodzaak.

Ik vind MS een onaangename firma met nare trekjes, maar we moeten maar blij zijn dat er nog een bedrijf is dat zich druk maakt om een office pakket dat goed uitwisselbaar is mrt ‘the rest of the world’.

Je hebt wel gelijk, het is natuurlijk leuk om te 'flamen', aan de andere kant moeten we realistisch genoeg zijn. En dan is het eigenlijk een smet op het blazoen van Apple dat ze ons op dat vlak zo in de steek laten. Trouwens de combinatie met acrobat werkt niet steeds, soms moet je je teksten kunnen plaatsen (als je in de DTP werkt) en niet alleen kunnen printen, en in andere gevallen moet je ze kunnen aanpassen.

Weer krijg ik heel sterk het gevoel dat Teksteditor afschuwelijk onderschat wordt en dat we in een MS Office georiënteerde samenleving leven. Met eerstgenoemde kan ik heel goed uit de voeten als ik puur met een tekstverwerker wil werken; het heeft alles wat ik nodig heb, een spellingscontrole tijdens het tikken en zoek en vervang. Het is lekker snel en heeft heel wat verborgen typografische toeters en bellen, met wat moeite kun je er heel behoorlijk mee zetten, alhoewel ik dat liever met InDesign doe. Maar dat wordt niet met Mac OS X geleverd 8)

[quote:e96b1e2bbf="Deskman"]...maar blij zijn dat er nog een bedrijf is dat zich druk maakt om een office pakket dat goed uitwisselbaar is met 'the rest of the world'.[/quote:e96b1e2bbf]

‘the rest of the world’ of ‘the Micro$oft world’?

Misschien wordt het gewoon eens tijd dat “iemand” een standaard gaat zetten op het gebied van document formaten. Een soort PDF zeg maar, maar dan een formaat dat ook weer ingelezen en bewerkt kan worden. Het is wel leuk dat veel betere tekstverwerkers ook allerlei “vreemde” formaten kunnen inlezen en soms zelfs opslaan, maar zou het nu echt zo moeilijk zijn een standaard te ontwikkelen?

.rtf (Rich Text Format) is daar meer dan geschikt voor.

Precies... Maar ik krijg 100% van mijn teksten in Word aangeleverd. Als ze vragen hoe ik iets wil hebben zeg ik meestal: dat maakt me niet uit. Ik vind een txt bestandje ook best. Als iets in een opmaak verwerkt moet worden sloop je toch alle formattering er eerst uit.

Dat texteditor onderschat is ben ik maar voor de helft met je eens. Veel read-me bestanden zijn keurig opgemaakt en met plaatjes en al, in TE. Alleen is er kennelijk meer voor nodig dan het ‘zien’ om het ook te gaan ‘gebruiken’.

Twee versies office for mac geleden was de uitwisseling met de Microsoffice nog niet helemaal klaar, en werd er nog redelijk wat WP gebruikt. Dat was het moment dat RTF als standaard had moeten worden ingesteld. Nu zie ik het niet zo snel meer gebeuren, behalve als Apple of Adobe of voor mijn part FileMaker komt met een goed alternatief dat breed ondersteund wordt. Een light-versie (iWorks dus) standaard op de Mac en een Pro versie voor een redelijk bedrag.

Waar heb ik het eerder gehoord…?

[quote:afbe9ff8b6="Deskman"]Ik vind MS een onaangename firma met nare trekjes, maar we moeten maar blij zijn dat er nog een bedrijf is dat zich druk maakt om een office pakket dat goed uitwisselbaar is mrt 'the rest of the world'.[/quote:afbe9ff8b6]

Ik weet absoluut niet waarom we daar blij om moeten zijn. Dat het zo goed uitwisselbaar is met de rest van de wereld heeft te maken met dat de overgrote meerderheid op deze wereld microsoftproducten gebruikt. Ik vind het echt geen goed pakket wat ze leveren. Zoals ik al zei, voornamelijk door de ondoorzichtigheid en moeizame werking van het pakket.

Ik ben, nogmaals, géén MS-fan. Maar office is niet slecht. Entourage is voor mij het enige pakket dat het goed trekt voor mail. Ik vind Word geen lekker programma, maar er is nou ook weer niet zoveel mis mee. En dat er dan dankzij de niet aflatende inspanning van Bill Gates een MS wereld is waar binnen wij maar moeten overleven vind ik het toch wel prettig dat er voor die 5% van de computergebruikers die een mac gebruikt een naadloos uitwisseltraject bestaat.

Het boeit me niet zo waarom dat is (dat weet ik al lang), wel dát het zo is.

Vroeger werd MacLink steeds meegeleverd met de Macintosh-computers en hadden we sowieso nooit problemen. Toegegevn da is ook geen echt Macintosh-pakket (je kon trouwens best upgraden naar MacLinkPro). Maar is het niet zo dat als je het nodig hebt voor je werk, je zelf wel gaat investeren in die producten, aangeleverd door mac of niet? MacLinkPro was nog steeds een pak goedkoper dan Office

Blijft toch wel gek dat er geen uitgebreidere TextEditor is, gezien wat Mac met bv. Mail doet.
Ik denk dat voor veel mensen TextEditor een beetje Simpletext is. Een leuke interface doet een heleboel gebruikers een schrijfprogramma herkennen als schrijfprogramma, wat trouwens verkeerdelijk tekstverwerker genoemd wordt.