Het beste bestandsformaat voor Foto's...

Is dat nu TIFF, JPEG, DNG, RAW, PICT, BMP, PNG... Overigens is Apple aangeklaagd omtremt die JPEG, zie [url]http://www.zdnet.be/supercenter.cfm?id=39062&scid=7[/url]. Een bestandsformaat van Adobe, DNG, dat volgens mij iPhoto niet ondersteunt, is een betere optie. [img:33aae4ad09]http://www.zdnet.be/images/nw0409/040928_dng_kl.jpg[/img:33aae4ad09] Nog iets anders?

Het beste formaat voor wát? Drukwerk, foto-afdrukken, websites? Zoals je de vraag stelt, is zij niet te beantwoorden.

voor op een Mac mini met slecht 40GB ;)

Foto's bewaar ik zoals ze gemaakt zijn.... In Photoshop bewerkte foto's bewaar ik als psd.. PNG is een mooi alternatief voor Jpeg als het kleiner moet (met goede alpha). Ook al zal Jpeg wel altijd de norm voor het web blijvven.

[quote:1c3ea29599="Mac OS X"]voor op een Mac mini met slecht 40GB ;)[/quote:1c3ea29599]

Dat is geen antwoord op mijn vraag. Wat wil je met die foto’s? Bewaren voor het nageslacht? Een websiteje opzetten? Posters van laten afdrukken?

Als het om de opslagruimte gaat, zou ik zeggen: jpg van hoge kwaliteit of png. Als je een soort digitale ‘negatieven’ van je camera wilt bewaren, is RAW het aangewezen formaat, maar dan is je schijf snel vol. Daar tussenin zit tiff: verliesloos, maar minder geschikt voor nabewerking dan RAW.

Het zal nog erg lang duren vooraleer JPEG er zal mogen aan geloven door het feit dat een ander bedrijf de liscenties bezit. Ik zou gewoon alles in JPG/JPEG laten staan. Tenzij je de fotos wil bewerken dan ben je beter met bvb RAW.

Als een beperkte opslag capaciteit 't criterium is, is JPEG uiteraard de beste optie. Weliswaaar wat kwaliteitsverlies, maar kijk maar 's naar die grote foto's in Voetbal Magazine, VI, Johan, etc: alllemaal JPEG's.

JPEG: het is de standaard en opzich prima kwaliteit zo met het blote oog, dus waarom moeilijk doen?

TIFF komt in verschillende uitvoeringen voor. Zo bestaan er TIFF-varianten op de IBM-Pc, SUN, VAX, Next en Apple. Ze kunnen allen onderling vertaald en uitgewisseld worden en zijn daarom uitstekend geschikt om documenten tussen verschillende computerplatforms uit te wisselen. Het is één van de meest gebruikte bestandsformaten. Ook het TIFF-formaat is een bitmap-formaat en dus resolutie-afhankelijk. De TIFF kan geïmporteerd worden in veel DTP-programma’s en daar worden aangepast in de kleur. TIFF-bestanden kunnen hoge resolutie afbeeldingen beschrijven, maar ook lijnwerk kan hiermee zeer goed worden opgeslagen. Wanneer je een Photoshop-afbeelding in TIFF wilt opslaan, kun je opgeven of je dat wilt doen voor de Macintosh of voor een IBM-compatable PC. Ook kun je aangeven of de informatie automatisch moet worden gecomprimeerd. Doordat LZW-compressie geen pixels op het scherm verandert, gaan er geen gegevens verloren. Wanneer je de LZW-compressie toepast dien je eerst van te voren te controleren of het opmaakprogramma waarin je de afbeelding gaat gebruiken met deze compressie methode kan omgaan.

In het JPEG-formaat wordt het beeld automatisch bij het opslaan gecomprimeerd.
Bij werken met JPEG treedt er bij het comprimeren echter wel verlies op in de beeldkwaliteit.
Je doet er verstandig aan om de afbeelding alleen in het JPEG-formaat te bewaren nadat je alle bewerkingen hebt uitgevoerd met de afbeelding.
Het JPEG-formaat comprimeert namelijk steeds weer opnieuw als je een afbeelding hebt bewaard en opnieuw geopend en weer hebt bewaard, zodat de kwaliteit daardoor steeds minder wordt.Het JPEG-formaat is een zeer goed formaat voor gebruik op het web

GIF is de tweede mogelijkheid voor bestandsformaten die bedoeld zijn voor het Web. Met GIF kun je bestanden met een transparante achtergrond opslaan. Dit is handig als je knoppen en andere grafische voorstellingen maakt. In Photoshop kun je alleen maar een vierkant of een rechthoekig canvas hebben.
Als je dus een knop niet opslaat als een transparant GIF-bestand, dan zal er een wit vierkant van het canvas rond de afbeelding te zien zijn.

Er is een vuistregel bij het kiezen van formaten.
Kies GIF voor lijnwerk, of voor afbeeldingen met een beperkt
palet (minder dan 255 kleuren). Kies JPEG voor foto’s of kunst in verzadigde kleuren.

Alle andere formaten worden wat minder toegepast

Mooie omschrijving van Macvideo!! Natuurlijk kun je de foto's ook nog opslaan in (phtoshop) PSD bestand. Dit is met name handig als je bewerkingen op een foto uitvoert in bijvoorbeeld verschillende lagen. Een PSD bestand bewaart de verschillende lagen, zodat je die later altijd vrij eenvoudig weer kunt bewerken of aanpassen.... Zelf bewaar ik zowel het PSD bestand (van bewerkte foto's) als ook en JPG bestand. Deze laatste gebruik ik daar waar ik het nodig heb. JPG heeft natuurlijk het voordeel dat het nog enigzins 'transporteerbaar' is (via mail etc.). Eventuele aanpassingen doe ik op het PSD bestand waar ik vervolgens ook een nieuwe jpg van maak.

@Mattheus Tegenwoordig is het (in Photoshop) ook mogelijk in TIFF lagen op te slaan. Daarmee is het gebruik van het bestandsformaat Photoshop een beetje overbodig geworden. Maar de door jou beschreven methode is de juiste om de kwaliteit van je plaatje te bewaren.

Ik ga toch ook akkoord dat voor gewoon een sitetje, je best jpg's gebruikt. En als je iets in photoshop bijwerkt, verkies ik psd's voor de layer structuur te bewaren, en die kan je namelijk ook met The Gimp openen :wink:

Het ligt ook aan je camera. Veel goedkope digitaaltjes slaan alleen in jpg op, of jpg en tiff of jpg en raw. En foto's maken in raw op een goedkope consumentencamera wil nog niet zeggen dat dat beter is dan jpg. Als ik een D70 had, zou ik wel raw of tiff kiezen, zodat je de boel nog lekker kan bewerken.

[quote:12157738c4="Mac OS X"]voor op een Mac mini met slecht 40GB ;)[/quote:12157738c4] Moeilijk te beantwoorden.

Dus het is eigenlijk gewoon maar bewaren?
Laden in de minimac en dan branden op een dvd.
kan je ze altijd nog bewerken en opslaan in( ik adviseer altijd in psd) maar dat is mijn voorkeur.

trouwens maar 40gb weet je hoeveel foto’s er op kunnen?
als je er vanuit gaat dat je met een eos 300 d werkt 3mb per foto.

333 foto’s in 1GB x 40 = 13.320 foto’s ik weet niet hoeveel U er maakt, maar ik denk dat het er niet zoveel zijn op jaar basis.

Trouwens iedere maand maak ik een back-up en brand de foto’s op een dvd.
als de mini crash wat ik niet verwacht van de :apple: heb je altijd nog een dvd.