Het grote: 'Dankzij Tiger'

[i:a68a560b6c] Ik weet nu niet of dit gaat aanslaan, maar wie niet waagt [size=7:a68a560b6c](blijft maagd)[/size:a68a560b6c][/i:a68a560b6c]

Sinds Tiger kennen we nu Spotlight. Spotlight indexeert al je bestanden ‘on the spot’. Hoe gebruiken jullie die technologie. Wie weet kunnen we zo nog ‘creatieve’ ideeën van elkaar opdoen.

Mijn invulling: Voor verschillende vakken heb ik opdrachten en artikels die ik moet afwerken. Het is allemaal wat chaotisch soms. Daarom heb ik een ‘slimme map’ gemaakt die elk bestand dat begint met ‘akx_’ weergeeft. Eens een opdracht af is, hernoem ik dan gewoon dat bestand (ik haal er de ‘akx_’ van et voila). Zo hoef ik verder mijn bestanden niet uit hun mappen (van elk vak een map) te halen en zie ik toch waar ik nog moet aan werken of sleutelen. Ik heb voor de combinatie ‘akx_’ gekozen, omdat ik er ergens vanuit ga, dat ik die combinatie nooit ga gebruiken. Zo kunnen er geen misverstanden bestaan.

whooo dat noem ik nou nog eens slim gebruik maken van tiger!! Ik gebruik het meer om bestanden te zoeken en programma's snel te open.

[quote:c67ff15029="sammerman"]whooo dat noem ik nou nog eens slim gebruik maken van tiger!! Ik gebruik het meer om bestanden te zoeken en programma's snel te open.[/quote:c67ff15029] Dan zul jij vast [url=http://www.obdev.at/products/launchbar/index.html]Launchbar[/url] een zeer waardevolle applicatie vinden.

Op screencastonline zie je wat demonstraties van deze software.

[quote:dd2a73978c="salvatore"][quote:dd2a73978c="sammerman"]whooo dat noem ik nou nog eens slim gebruik maken van tiger!! Ik gebruik het meer om bestanden te zoeken en programma's snel te open.[/quote:dd2a73978c] Dan zul jij vast [url=http://www.obdev.at/products/launchbar/index.html]Launchbar[/url] een zeer waardevolle applicatie vinden.

Op screencastonline zie je wat demonstraties van deze software.[/quote:dd2a73978c]

Of het gratis programma quicksilver

Ik gebruik spotlight eigenlijk nooit. Ik ben nog maar net geswitched en ik weet niet of je wel eens bij Windhoos hebt geprobeert om wat op te zoeken, dit kan zo tientallen minuten duren. Ik heb me zelf aangeleerd om gewoon alle mappen logisch in te delen en op die manier ben ik nog sneller (ja het kan) dan Spotlight ;)

Het zogenaamde map-in-map principe heeft echter grote nadelen vergeleken met de slimme mappen van Spotlight. Slimme mappen kunnen ook mailtjes e.d. bevatten, dus het gaat voorbij documenten alleen. Tevens heb je vaak een probleem als een bepaald bestand in 2 mappen zou horen, dan zou je met duplicaten moeten gaan werken, waarbij je continu moet opletten welke je als laatste bewerkt hebt, en welke niet. Bij Slimme mappen kun je bestanden in zoveel mappen zetten als je wilt, het is feitelijk maar 1 bestand.

Ik gebruik Spotlight echt voor alles. Mijn bookmarks in Safari zijn zo'n puinhoop dat ik ze gewoon zoek met Spotlight. Mails idem... moest gisteren het telefoonnummer van een vriend hebben... typ ik gewoon "Peter van Gestel mobiel" in Spotlight in... en volia!

Over bookmarks in safari, bij mij ist ook een puinhoop, is er een manier om ze op alfabetische volgorde te krijgen, dat zou al veel schelen. graag advies.

Als je ze nu exporteert naar Firefox, uit Safari knikkert, in Firefox op alfabetische volgorde laat zetten en ze dan terug importeren in Safari :P. Ik ben al gelukkig dat ik :apple: + L heb ontdekt gisteren. Dat is echt handig! :lol:

Zakske en bosrijk, hebben jullie met een bladwijzervenster dit veldje in Safari al eens geprobeerd? :wink: [list:8b07c36c4e][img:8b07c36c4e]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=11237[/img:8b07c36c4e][/list:u:8b07c36c4e]

Euh... om eerlijk te zijn... NEE... dat zit onderaan... en daar kijk ik nooit. :?

Vind Spotlight toch gemakkelijk. :mrgreen:

bedankt peach ik ga t proberen, en michelvdb, ook dank, het venstertje lijkt ook handig soms, dat was mij ook nog niet opgevallen.

[quote:ebc460dc76="bosrijk"]bookmarks in safari, is er een manier om ze op alfabetische volgorde te krijgen, dat zou al veel schelen.[/quote:ebc460dc76] Ja, die is er.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/27095

heeft iemand al eens iets handigs gedaan met automator. Ik kan nog geen echt bruikbare toepassing bedenken...

• Grote rijen bestanden hernoemen, • Automatisch alle mp3's uit een bepaalde map toevoegen aan de library bij starten van iTunes,

[quote:5629f49fbe="Jør"]heeft iemand al eens iets handigs gedaan met automator. Ik kan nog geen echt bruikbare toepassing bedenken...[/quote:5629f49fbe]

Nee, dat had ik ook veel meer van verwacht, in de praktijk valt Automator erg tegen vind ik.

Automator is eigenlijk alleen maar gebonden aan jouw inventiviteit... de mogelijkheden zijn eindeloos, je moet alleen wel op het idee komen om automator in te zetten. Veel dingen die we nu zelf doen, zijn te doen door automator, alleen beseffen we dat niet altijd.

Dan zou ik toch graag is wat voorbeelden zien hoe ik Automator in zou kunnen zetten!

Op de website van mijn studentenclub komen alle foto's van de activiteiten te staan. Het is wat belacheijk om die allemaal te downloaden. Ik geef dus de ftp aan Automator en zeg hem dat hij alle foto's moet downloaden, hun naam beginnen met de activiteit en ze in iPhoto steken. Maar zo gigantisch veel gebruik ik dat eigenlijk ook niet. Dat programma loopt trouwens voor geen meter op mijn iBook! t

[quote:d988a69dd8="unSOUND"] Bij Slimme mappen kun je bestanden in zoveel mappen zetten als je wilt, het is feitelijk maar 1 bestand.[/quote:d988a69dd8]

Dus als ik het goed begrijp zijn slimme mappen eigenlijk de Unix logical links?..