Het grote OS X publieke betatester topic

De publieke beta van OS X Yosemite is gelanceerd en dat zal bij velen vragen oproepen. Deel hier ervaringen, problemen en oplossingen met elkaar. In het artikel zijn onze zes tips te vinden. Veel plezier met testen!

Wanneer je je op de avond van de Keynote hebt aangemeld, hoe kom je dan aan de beta?
Inloggen of op een mail wachten?

Ik lees het allebei op verschillende plaatsen. Ik heb verder geen haast o.i.d. zomaar benieuwd.

Hier inloggen: https://appleseed.apple.com/sp/betaprogram/

Weet iemand welke app hier in het japans is mee geïnstalleerd?

Aan de lay-out te zien is dat het Bug Reporter programmaatje dat automatisch wordt geopend bij een nieuwe installatie. (het paarse icoontje in je dock)

Mijn ervaring:

Werkt vrij soepel voor een bèta. Ben nog bezig met alles in te stellen maar de nieuwe lay-out is wat wennen. Vooral Safari is een beetje zoeken in het begin.

Zoiets vermoedde ik al… Dan ga ik maar proberen in het japans een bug door te geven. :slight_smile:

Of je herstart of zoekt even naar de taalinstellingen?

Loopt net zo soepel op een late 2008 MacBook als Mavericks. Alles werkt als tijdens de WWDC demos voor zover ik dat heb kunnen nagaan. De meeste uiterlijke veranderingen zijn heel even wennen, zoals bij elke nieuwe OS release, maar de net een beetje transparante balken bovenin de vensters bij bijvoorbeeld Maps vind ik erg fraai uitgevoerd.

[quote=NielsDam url=http://www.onemorething.nl/community/topic/het-grote-os-x-publieke-betatester-topic/#post-2711267 time=1406231502][/quote]Thanks, gevonden. (y)

Na een paar uur proberen: alles lijkt vrij goed en stabiel te functioneren. Alleen in de Systeemvoorkeuren kom ik enkele lay-out-problemen (vooral bij de Duitse vertaling) en ook een hardnekkige bug waardoor je je password niet kan veranderen tegen. Ook het Dashboard schijnt nog niet helemaal bug-vrij te zijn.
Safari daarentegen schijnt heel soepel en veel sneller te lopen dan onder Mavericks. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik Yosemite vanaf een externe FireWire 400 3.5" schijf heb lopen, ik weet niet of die wellicht sneller is dan mijn interne 2.5" schijf…

Het grootste probleem om het serieus voor mij te gebruiken is echter het ontbreken van support voor iPhoto en het nog niet beschikbaar zijn van een bèta van Photos. Verder vind ik in de nieuwe lay-out op enkele plaatsen de kleuren té fel, de selectiekleur in Mail bijvoorbeeld.

Heb je iPhoto via de App Store al geupdate naar de nieuwste versie 9.5.1, zoals in de “known issues” vermeld stond? Geldt ook voor Aperture 3.5.1.

Ik krijg geen update in de Appstore, iPhoto is gedownload en geïnstalleerd, maar het icoon heeft zo’n “verbodsbordje” erover… Misschien later nog maar eens proberen, niet alle updates in de AppStore zijn erg vlot verlopen… Wellicht de servers van Apple overbezet?

Het zou inderdaad kunnen dat hij niet volledig gedownload is. Heb je wel een versie van iPhoto uit de App Store, of is jouw versie nog ouder? Anders kan je iPhoto naar de prullenbak slepen en in de App Store een nieuwe kopie ophalen, in plaats van proberen te updaten.

Hier werkt iPhoto uitstekend. Ik heb ook even wat andere Pro Apps uitgeprobeerd (meestal niet heel erg grondig, maar goed). Illustrator, Photoshop, Lightroom, Motion, Final Cut Pro, lijken allemaal uitstekend te werken op Yosemite. Ik heb de laatste versies van al deze software onlangs geïnstalleerd op een schone Mavericks installatie en daarna de upgrade naar de Yosemite beta gedaan.

Alleen MacPorts kan ik nog niet gebruiken voor het installeren van de nodige UNIX development tools, anders zou ik in principe al mijn werk er al mee kunnen doen. Niet dat ik dat ga doen natuurlijk. Ik wacht wel op de release.

Even een uurtje gedraaid. Niets tegengekomen wat niet werkt.
Enkele plaatsen (vooral in (Systeem)voorkeuren) waar de uitlijning nog niet correct is en tekst afgebroken wordt, maar dit wordt vanzelf gladgestreken voordat de GM komt.

Heel blij met de mogelijkheid om de interface, bureaublad donkerder te maken, dat vindt ik persoonlijk veel rustiger werken.

Nou na een tijdje gewerkt te hebben met Yosemite vind ik dat alles vrij goed werkt. Safari is echt snel! Net zoals het hele systeem vrij snel is voor een beta alleen nog maar wat probleempjes tegengekomen in Systeemvoorkeuren, iTunes en Finder dat wat traag reageert -wat niet erg is-. Dark mode is echt super je moet alleen een goede wallpaper vinden anders is het gewoon lelijk… Ben verbaasd over wat ze hebben kunnen maken dit wordt denk ik weer eens een goede versie van OSX…

Tot nu toe weinig problemen tegengekomen en Dark Mode vind ik erg mooi, maar aan de nieuwe Safari moet ik erg wennen.
Over de snelheid kan ik weinig zeggen, omdat ik normaal gesproken via een SSD werk en deze beta op een “normale” HD heb geïnstalleerd.

[quote=Buzz_D url=http://www.onemorething.nl/community/topic/het-grote-os-x-publieke-betatester-topic/#post-2711330 time=1406276659]Het zou inderdaad kunnen dat hij niet volledig gedownload is. Heb je wel een versie van iPhoto uit de App Store, of is jouw versie nog ouder? Anders kan je iPhoto naar de prullenbak slepen en in de App Store een nieuwe kopie ophalen, in plaats van proberen te updaten.[/quote]En boom, opeens werkt iPhoto, terwijl de AppStore het nu opnieuw aan het downloaden is… Raadselachtig… Toch nog een paar bugjes kennelijk…

Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over OSX Yosemite tot nu toe, ik heb hem geïnstalleerd op een oude MacBookPro uit 2009 en deze is voor mijn gevoel weer een stuk sneller. Darkmode is zeker een grote plus.

Heb Yosemite op een externe USB3 schijf staan dus de snelheid is niet super.
Maar goed mee te werken, tot nu toe nog geen programma’s gehad die problemen gaven.

Net als bij iOS7 is het wennen aan het dock, maar in dark mode is het al beter.

Er zou toch een vervangend programma komen voor iPhoto?