Het grote Pages 5.x topic

Ik ga graag mee in alle vernieuwingen.
Maar soms loop je tegen zaken aan die je zelf niet opgelost krijgt.

Pages 5 is zo iets. Wat je vroeger blind deed kun je nu misschien niet meer vinden.
Als we hier onze vragen neerzetten en samen trachten op te lossen, zijn we allemaal heel snel iWork '09 vergeten.

VRAAG 1:

Ik wil een pagina toevoegen aan het eind van een document.
Het liefst met het eigen sjabloon wat ik daar altijd voor gebruikte.

Voorheen kon ik gewoon de laatste pagina dupliceren.
Nu niet meer. Hoe los ik dit op??

bovenin de balk “Voeg in”
en dan klikken op sectie?

Ja, maar dan start ik met een lege sectie, waar ik voorheen mijn aangepaste pagina kon kiezen.

Enfin. Zo werkte het:

• Nieuwe sectie aangemaakt, en daarop weer alles gezet wat er in mijn sjabloon hoort te staan.
  • Voeg in > Sectie geeft nu inderdaad de juiste basispagina.

VRAAG 2:

Hoe verwijder ik pagina’s uit een document?

Dat blijkt op één manier te kunnen.
Deselecteer Hoofdtekst van document

Je moet het maar even weten (en hopen dat je dat niet hoeft te gebruiken). :slight_smile:

Pagina toevoegen?
‘Voeg-in’ - ‘Pagina-einde’

Voila!

Het leuke is dat die bij mij niet selecteerbaar is.
Dat werkt denk ik alleen als je gewoon in een tekstvak bezig bent.
En niet zoals bij mij in een spreadsheet-omgeving.

Maar dat Sectie nu wel Pagina is geworden.

En dat allemaal door het inschakelen of uitschakelen van Hoofdtekst van document.

Ik ben voor school bezig met mijn scriptie. Graag wil ik dit met Pages maken om een beetje een ander design te krijgen dan al die andere, met hun standaard Word templates.

Weten jullie waar ik leuke templates voor Pages kan downloaden, of hebben jullie hiervoor nog mooie templates?

Vraag 3: Hoe dupliceer ik een pagina in pages 5?

Vraag 4: Ik heb nu een document van 1 pagina, en wil er nu een aan toevoegen. ( hoe )
En stomme vraag, hoe type ik ook al weer een vette letter. ( ben het even vergeten )

ANTWOORD 3:
Niet.

ANTWOORD 4:
Menu > Voeg in > Sectie (of Pagina)

Vette letter: cmd-b

[quote=Robbertd url=http://www.onemorething.nl/community/topic/het-grote-pages-5-x-topic/#post-2617043 time=1383331201]VRAAG 5:
Weten jullie waar ik leuke templates voor Pages kan downloaden, of hebben jullie hiervoor nog mooie templates?[/quote]ANTWOORD 5:
https://itunes.apple.com/nl/app/templates-for-pages/id444453991?mt=12

http://iworkcommunity.com

http://mac.appstorm.net/roundups/office-roundups/38-attractive-versatile-templates-for-pages/

VRAAG 6:
[quote]Als ik bv. een woord tussen aanhalingen wil zetten, krijg ik niet ‘dit’ maar ,dit’ . Hetzelfde gebeurt met de dubbele aanhalingstekens.
Is er een manier om dit uit te schakelen?[/quote]ANTWOORD 6:

Simpel:

Ik kan geen hulplijnen meer uit de liniaal ‘trekken’. Zijn die nog weer boven water te krijgen ? Voor netjes uitlijnen heb ik er wel behoefte aan. Ik zie ook maar 1 liniaal boven horizontaal en geen meer links (verticaal) staan.

VRAAG 7:

Ik kan geen hulplijnen meer uit de liniaal ‘trekken’. Zijn die nog weer boven water te krijgen?

ANTWOORD 7:

Nee.

Hé wat jammer nou. Komt er n.a.v. dit draadje ook een lijstje met prioriteiten voor verbeteringen in Pages ? Die lijst kan dan mooi naar Apple support gestuurd worden. De programmeurs kunnen zich dan gaan uitleven om zoveel mogelijk te realiseren in de eerst volgende update.

Gevonden op Discussie

Missing:

1. Selecting non-contiguous text gone

2. Outline view appears gone

3. Customizable Toolbar is gone

4. Many templates appear gone

5. Captured pages gone

6. Reorganize pages by dragging gone

7. Duplicate pages gone

8. Subscript/superscript buttons gone

9. Select all instances of a Style is gone

10. Retain zoom level of document gone

11. Facing pages gone

12. Endnotes gone

13. Media Inspector can’t find iPhoto library on external drive

Meer info zie link.

Het is vrij simpel:

Alle versies zijn nu gelijk getrokken.
Zowel online, als iOS, als OSX hebben nu een compleet gelijke versie van Pages.
Wat dus maar even problemen op kon leveren in de iOS of Online versie heeft Apple er uit gesloopt.

Langzaam aan zullen er vast functies gaan terugkeren, maar voorlopig mogen we het er even mee doen.

Ik liep toevallig tegen het probleem aan dat ik een vorm niet meer op de achtergrond kan krijgen. In een werkstuk had ik blauwe balken achter titels staan, maar nu ik dat werkstuk in Pages 5 open staan ze er nog wel, maar ik kan niet nóg een vorm maken die op de achtergrond kan. Enige oplossing is het instellen van een basissectie (want dan gaat de vorm wel op de achtergrond staan), maar dan loop je tegen het probleem aan dat hij op iedere pagina verschijnt.

Ook dat is weer op te lossen, maar het lijkt mij duidelijk dat het weglaten van dit soort basisfuncties Pages alleen maar ingewikkelder heeft gemaakt in plaats van eenvoudiger. Leuk dat ze het gelijktrekken met iOS, maar als ik zo de lijst zie met compromises is het toch een slecht idee… (zie die verhouding added:removed…)

Added
Collaboration
Phonetic Guide for Chinese & Japanese
Right to Left text
Share outside iCloud
Single model templates. No More Word Processing/Layout templates
Template names can be changed inside the Template Chooser
Text language is detected automatically

REMOVED
135 templates
Accented Characters in Footer
Alignment Guides
Background Object selectable
Bookmarks and Links
Bullet points in comments
Capture pages/sections
Character Styles (?)
Import of older .pages formatting - Not Clean
Customizable Toolbar
Default Start Up page
Delete page
Drag and Drop VCards
Drag reorganize pages
Duplicate pages
Endnotes
Export to .txt or .rtf
Facing pages
Find & Replace special characters (e.g. paragraph returns)
Images within Tables
Import Styles
Insert File Name
Layout Breaks
Layout Margins
List Styles (?)
Mail Merge
Manage Pages
Mask with shapes other than rectangle
Mathtype/Grapher Equations/Formulae within Pages
Media Inspector links to Aperture Library
Media Inspector links to iPhoto library on external drive
Merge Fields
Multiple Comments view
Open Type features
Outline view
Paste and keep style
Retain zoom level of document
Search comments
Search in Media Browser
Search Sidebar
Select all instances of a Style
Select non-contiguous text
Selective formatting in Character Styles
Storyboards
Style Function key shortcuts
Styles Drawer
Subscript/superscript buttons
T.O.C. clean numbering
Tables in Headers/Footers
Tables to Text
Text to Tables
Textbox linking
Two-up view
User Guide (?)
Vertical Ruler
Word (.DOCX) export to iCloud

Altered
AppleScript Library for Pages 5 has changed with many classes and commands removed which indicates how the feature lists have been slashed
Character Styles are in the Text Inspector under Bold, Italic etc
Documents reconverted back to Pages '09 lose all template information
Drag and Drop text only works with .txt files now
Header appears to be multi-column
Language set moved to Edit > Spelling and Grammar > Show Spelling and Grammar now document wide
New file format/architecture (but still .pages in name?) not backwardly compatible
Page numbering method changed
Pages '09 files previewed on iPad via iCloud are irrevocably converted
Subscript/superscript text is now a convoluted route Gear > Advanced options > Baseline > Subscript/Superscript
Tabbing within Table cells appears to be inconsistent, tabbing internally with numbers.
Template file storage location moved …somewhere?
Update is missing for older installations (Apple is reportedly working on a solution via a redeemable code or update on their Support Download site)
Wrap methods have been cut back severely

[quote=KarelWillem url=http://www.onemorething.nl/community/topic/het-grote-pages-5-x-topic/#post-2618232 time=1383554004]Het is vrij simpel:

Alle versies zijn nu gelijk getrokken.
Zowel online, als iOS, als OSX hebben nu een compleet gelijke versie van Pages.
Wat dus maar even problemen op kon leveren in de iOS of Online versie heeft Apple er uit gesloopt.

Langzaam aan zullen er vast functies gaan terugkeren, maar voorlopig mogen we het er even mee doen.[/quote]

Het zou mij helemaal niets verbazen als Pages op de Mac nu gewoon de browser versie in een OS X jasje is.

Ik denk niet dat Apple nog veel zal sleutelen aan de programma’s. De verschillen tussen de platformen zullen altijd te groot zijn om alle functies te kunnen ondersteunen.

Bovendien weet Apple exact wat ze eruit hebben gehaald om het werkend te krijgen. Dus zo’n lijstje versturen naar Apple is onzin.

Het woord “compromises” dat sunapple gebruikt, vat alles mooi samen.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Natuurlijk weten ze wat ze gedaan hebben, maar ik weet zeker dat als blijkt dat mensen gaan downgraden naar iWork '09 vanwege missende features, dat ze dan langzaam toe gaan geven en naar hun gebruikers gaan luisteren. Net zoals Final Cut X waar ook features misden waardoor mensen niet wilden upgraden (hoewel ik daar het fijne niet van weet). Apple wil namelijk wel graag dat iedereen de nieuwste versies gebruikt.

Ik denk, maar hoop vooral, dat Apple hier en daar weer features terug brengt in komende updates. De nieuwe versie is dan de basis waarop verder gebouwd gaat worden. Een beetje zoals iOS7 die eigenlijk niet veel nieuwe features met zich mee bracht omdat het hele maken van de basis al zat werk was of zoiets.

Een overgang naar iets compleet nieuws is nooit in één keer volledig en perfect zullen we maar zeggen.