Het irritante gezoem van een G5

Ik heb sinds kort een powermac G5 2 x 2. Zeer tevreden, alleen één ding irriteert me behoorlijk: het gezoem, gebrom of hoe je het noemen wilt dat hij produceert. Ik zou hem het liefst in een verre kast zetten, maar dat kan natuurlijk moeilijk, omdat hij niet al te ver van het beeldscherm moet staan.

Bestaat daar geen middeltje tegen? Kun je er niets opleggen / omheenbouwen of iets dergelijks?

Er iets opleggen of omheen bouwen lijkt me geen verstandige oplossing, omdat de machine toch zijn warmte kwijt moet. Ik zelf heb een G5 dual 1.8 en die hoor ik af en toe ook op de achtergrond "pruttelen", als je je constant zit te focussen op de geluiden, dan kan ik me voorstellen dat het je stoort. Ik zou zeggen, zet een muziekje op, dat helpt bij mij :)

Tja... moeilijk te zeggen. Als het bij muis stil is hoor ik de ventilatoren ook lekker draaien, en de harde schijf wat werk verrichten. Daarom heb ik bijna altijd de radio of iTunes aan staan.

Roel

Een beetje pruttelen als er daadwerkelijk een activiteit door de computer wordt uitgevoerd, vind ik geen enkel probleem. Maar het is die monotone, nooit ophoudende zoemtoom, die je ook hoort als de computer alleen maar aan staat, die me irriteert. Zijn dat de ventilatoren?

En een muziekje opzetten: tja, ik ben gewend om zonder muziek te werken, en wil dat eigenlijk graag zo houden …….

Verander iets aan de energie in stellingen. Of gebruik wat vaker de sluimerstand als je 'm niet gebruikt. Na sluimeren istie best snel wakker :wink:

snap het niet echt... ik heb zelf ook een powermac G5 2x 2.5, maar met normale werkzaamheden draaien de ventilatoren gewoon stationair zeg maar, en dan moet ik zowat met mijn oren tegen de kast gaan liggen om ze te horen... het ventilatortje in mijn externe harde schijf van de PC maakt meer herrie.

en volgens mijn laatste sportkeuring waren mijn oren nog prima !

dus kan het niet zijn dat je ventilatoren vervuild zijn waardoor ze een beetje uit ballans zijn geraakt of zo ?

Ik heb zelf een dual 1.8 gehad en die deed hetzelfde! Vreselijk irritant, want het is een soort van bromtoon. Bleek aan de voeding te liggen! De ventilators die daarin zitten maken het lawaai.

Nee, vervuild zijn de ventilatoren zeker niet, want de machine is vrijwel nieuw.

En ik hoef echt niet met mijn oren tegen de kast te gaan liggen om ze te horen; en mijn oren zijn niet echt superscherp meer.

En de energieinstellingen aanpassen is natuurlijk wel een gedeeltelijke oplossing; maar uiteindelijk heb je een computer toch om er mee te werken, en zodra je er mee gaat werken, hoor je die zoemtoon weer.

Als je in een kantooromgeving werkt, zul je van zo’n zoemtoom waarschijnlijk weinig last hebben. Maar in mijn kamer is het normaalgesproken stil, en als dat zou kunnen zou ik het graag zo willen houden.

Kruidvat: "Herriestoppers" Serieus. ik heb zelf ook een 2x2 G5 en hetzelfde getsjilp, gefluit en gekraak en ben er aan gewend geraakt. Was dit niet die machine met die 9 ventilatoren die zo stil zou zijn ?? Of gewoon een ordinair marketing verhaal . . Ondanks alle kraakjes en piepjes geniet ik nog wel, stilletjes . . . .

Hiero een PM DP 2,7GHz. Heeft precies hetzelfde, net als mijn vorige PM 1,6GHz. Het is volgens mij een combinatie van voeding, ventilatoren, harde schijven, resonantie van de kast. Ten opzichte van een Shuttle P4 die ik hier ook heb staan is ie lekker stil. En met wat achtergrondgeluid hoor ik hem nauwelijks meer. Maar zo stil als een Commodore 64 zal ie wel nooit worden. Vroeger................ :wink:

Hiero een dual G4 800 vergeleken bij dual PM G5 is dit een motor Fabriek die motoren test voor dat ze de fabriek verlaten en ja vergeleken bij comodore 16 of 64 zijn ze beide boeing 747's

Greetz Knarf

Op de zaak werk ik ook met een 2x2GHz, en die is volmaakt stil, tot hij moet gaan renderen. Vooral in het begin van een rendersessie, want als hij er even mee bezig is regelen de ventilatoren weer terug naar een lagere versnelling. In de begintijd van de G5, toen de 2x2 nog het topmodel was, was er ook een probleem met 'verpakkingsmateriaal' onder de klep, of achter de plastic klep (dat weet ik niet meer). Mensen die dat niet verwijderd hadden klaagden toen steen en been over het hoge geluidsniveau. Er is vast nog wel een topic te vinden op dit forum, of bij één van de Apple-fora.

Je kunt [url=http://www.xlr8yourmac.com/g5/g5_noise_tips.html]NAP[/url] uit zetten, dat scheelt al iets. (Apple's CHUD tools) :wink:

BINGO! Inmiddels heb ik die zoemtoon een stukje kunnen dempen. Hij is nog niet helemaal weg, maar wel een stuk minder geworden.

Wat is het geval? Ik had het apparaat gewoon op het parket neergezet; en toen ik het even optilde viel het me direct op dat de zoemtoon minder werd. Ik heb het apparaat nu op een paar stukjes schuimrubber gezet, en dat werkt dempend.

Kennelijk is het dus beter om het apparaat niet direct op bepaalde soorten harde vloeren te zetten, want dan krijg je resonantie. Het zou niet verkeerd zijn als dat ook in de gebruiksaanwijzingen werd vermeld.

@ Uxmal: dat van die NAP begrijp ik niet; dat artikel vind ik onduidelijk. Wat is NAP? En hoe gaat dat? Moet je daar iets voor downloaden?

Sommigen beweren dat je een Tower G5 beter niet op de grond zet omdat er daar meer stof is dan op je bureau. De G5 Tower zou gevoeliger zijn voor stof omdat de kast veel meer gaatjes bevat dan de andere modellen.

"@ Uxmal: dat van die NAP begrijp ik niet; dat artikel vind ik onduidelijk. Wat is NAP? En hoe gaat dat? Moet je daar iets voor downloaden?"

Ben eigenlijk ook wel beniewd waar de NAP knop staat… heb net gelezen dat NAP uitzetten ook helpt tegen een irritante gepiep!!!

Uxmal (of iemand anders die het weet) zou je ons willen verlichten… :slight_smile:

The solution requires that you download Apple's CHUD tools, which are available from ftp://ftp.apple.com/developer/Tool_Chest/Testing_-_Debugging/Performance_tools/ (3.0 direct D/L link removed after file removed when 3.0.1 update above released-Mike)

After installing CHUD, go to System Preferences, open the “Hardware” pane and turn off “Nap”.

Apparently this option turns off the G5’s ability to use processor idling, eliminating the beeping noise.
Hope this helps those with the problem.

Je moet wel van je installatiecd de developerstools installeren. Als je chud dan download zie je in je voorkeuren de mogelijkheid NAP uit te zetten. Zie hier

Thanks!

Welke versie moet je downloaden want de ogenschijnlijk nieuwste versie (4.2.0 a15) is van de oudste datum.

[quote:f4f50e35f4="MacBlade"]Welke versie moet je downloaden want de ogenschijnlijk nieuwste versie (4.2.0 a15) is van de oudste datum.[/quote:f4f50e35f4]

Maakt niet uit (willekeurige), hij update hem vanzelf.