Het laden bij Call of duty

Heej allemaal,

ik speel Call of duty met een iMac G4 700 Mgh met 256 mg geheugen.

Bijna alles gaat heel goed.
het enige wat mij stoort is het opstarten van een spel. daar doet hij ongeveel anderhalve minuut over.
dit is erg vervelend bijvoorbeeld bij een match; als de rest allang aan het spelen is ben ik nog aan het connecten.

Misschien heb ik te langzame systeemeisen.
ik heb dit spel regelmatig op een windowns gespeeld, en het laden is daar binnen 15 seconden klaar.

Hoe gaat dit bij jullie?
groeten, Marc

Ligt volgens mij aan je systeem. Sommige games laden bij mij ook héél traag (zowel op PC: AMD Athlon 64 3000+ 2GHz als iMac G5 1,8GHz).

Je zit ook maar net aan de systeem eisen die Aspyr voor het spel publiceert. Qua CPU zit je eronder en qua geheugen is het minimaal.

Een investering in 1GB geheugen voor de iMAC G4 zou wel eens een hoop kunnen schelen wat betreft laad tijd. (iMAC G4 700MHz - expandable to 1,024 MB using one user accessible 144-pin PC133 SODIMM (up to 512 MB) and one 168-pin PC133 SODIMM (also up to 512 MB) inside the computer.)

Aspyr System Requirements for COD:

Operating System: Mac OS X 10.2.8 or later
CPU Processor: PowerPC G4 or later
CPU Speed: 867MHz or faster
Memory: 256 MB or higher
Hard Disk Space: 1.4GB free disk space
Video Card (ATI): Radeon 7500 or better
Video Card (NVidia): GeForce2 MX or better
Video Memory (VRam): 32 MB or higher
Media Required: DVD Drive

Je hebt gewoon een slome proc, weinig geheugen, 5400rpm HD, slome GPU, dus jah, niet gek dat het langzaam gaat. En op mijn Xp2000 is ie zo geladen, dus dat ie met een 64 3000+ nog traag is geloof ik niet.

Waarom gaat het met mijn ibook G4 met 1200 MH dan even langzaam??

[quote:580cfa5115="Juanes2"]Waarom gaat het met mijn ibook G4 met 1200 MH dan even langzaam??[/quote:580cfa5115]

Omdat je GPU sloom is en weinig geheugen heeft. Je moet begrijpen dat CoD-maps zeer grote textures hebben die eerst moeten worden geladen voordat je kan spelen. Loading = in het GPU-mem laden van textures e.d. En aangezien een Ibook gewoon een super slome Radeon 9000 heeft oid zal het gewoon wachten en wachten worden. Bij een mac is het videogeheugen echt altijd de bottleneck. :sealed:

[quote:77c7071a0f="DonJoe"][quote:77c7071a0f="Juanes2"]Waarom gaat het met mijn ibook G4 met 1200 MH dan even langzaam??[/quote:77c7071a0f]

Omdat je GPU sloom is en weinig geheugen heeft. Je moet begrijpen dat CoD-maps zeer grote textures hebben die eerst moeten worden geladen voordat je kan spelen. Loading = in het GPU-mem laden van textures e.d. En aangezien een Ibook gewoon een super slome Radeon 9000 heeft oid zal het gewoon wachten en wachten worden. Bij een mac is het videogeheugen echt altijd de bottleneck. :sealed:[/quote:77c7071a0f]

kan je die video kaart dan niet vervangen??

[quote:d8176e5137="Juanes2"][quote:d8176e5137="DonJoe"][quote:d8176e5137="Juanes2"]Waarom gaat het met mijn ibook G4 met 1200 MH dan even langzaam??[/quote:d8176e5137]

Omdat je GPU sloom is en weinig geheugen heeft. Je moet begrijpen dat CoD-maps zeer grote textures hebben die eerst moeten worden geladen voordat je kan spelen. Loading = in het GPU-mem laden van textures e.d. En aangezien een Ibook gewoon een super slome Radeon 9000 heeft oid zal het gewoon wachten en wachten worden. Bij een mac is het videogeheugen echt altijd de bottleneck. :sealed:[/quote:d8176e5137]

kan je die video kaart dan niet vervangen??[/quote:d8176e5137]

In een systeemkast kan dat wel, maar naar mijn weten is die GPU in een Ibook in te vervangen. Mac is sowieso erg sloom en veeleisend met 3D-games. Komt gewoon omdat DirectX niet goed is geïmplementeerd in osx

[quote:a531801b06="Juanes2"][quote:a531801b06="DonJoe"][quote:a531801b06="Juanes2"]Waarom gaat het met mijn ibook G4 met 1200 MH dan even langzaam??[/quote:a531801b06]

Omdat je GPU sloom is en weinig geheugen heeft. Je moet begrijpen dat CoD-maps zeer grote textures hebben die eerst moeten worden geladen voordat je kan spelen. Loading = in het GPU-mem laden van textures e.d. En aangezien een Ibook gewoon een super slome Radeon 9000 heeft oid zal het gewoon wachten en wachten worden. Bij een mac is het videogeheugen echt altijd de bottleneck. :sealed:[/quote:a531801b06]

kan je die video kaart dan niet vervangen??[/quote:a531801b06]

Bij een MAC is het video geheugen lang niet altijd de bottleneck en laten we nou ook niet gaan overdrijven hoe slecht dat is bij alle mac´s. Want hoe groot die textures zijn die geladen moeten worden hangt van behoorlijk veel factoren af. De huidige eMAC´s en iMAC´s hebben allemaal 64MB of meer video geheugen en een hele redelijke video kaart. CoD in normale settings is daar meer dan prima op te spelen.

Mijn zoon speelt CoD op een 1GHz eMAC met een Ati 7500 + 32MB en in 800x600 speelt dat prima. Mijn andere zoon speelt het op een 1,4GHz eMac met Ati 9600 + 64MB en daar speelt hij in 1024x768 meer dan prima.

Bij een PowerMAC G4 of PowerMAC G5 kun je gewoon een nieuwe video kaart erin prikken, net als bij PC´s zolang er maar een driver voorhanden is (die zijn er voor Ati Radeon en Nvidea GF). Bij de andere MAC´s kan dat inderdaad niet.( Overigens kun je ook hele lange discussies voeren over het nut van alleen opvoeren van je video kaart in een computer.)

Bij de “all in one” oplossingen van Apple worden video kaarten ingezet die op het moment van introductie over het algemeen goed met de spellen van dat moment uit de voeten kan. Natuurlijk kun je na 3 jaar in de problemen komen omdat de technologie nu eenmaal vooruit gaat. De iMAC 700MHz waar hier aan gerefereerd wordt is al weer wat jaartjes oud en het is allemaal wat krap aan bij die machine. Ik blijf van mening dat meer geheugen toch een snelheids toename met zich meebrengt. :slight_smile:

[quote:0e8e7734f7="DonJoe"][quote:0e8e7734f7="Juanes2"][quote:0e8e7734f7="DonJoe"][quote:0e8e7734f7="Juanes2"]Waarom gaat het met mijn ibook G4 met 1200 MH dan even langzaam??[/quote:0e8e7734f7]

Omdat je GPU sloom is en weinig geheugen heeft. Je moet begrijpen dat CoD-maps zeer grote textures hebben die eerst moeten worden geladen voordat je kan spelen. Loading = in het GPU-mem laden van textures e.d. En aangezien een Ibook gewoon een super slome Radeon 9000 heeft oid zal het gewoon wachten en wachten worden. Bij een mac is het videogeheugen echt altijd de bottleneck. :sealed:[/quote:0e8e7734f7]

kan je die video kaart dan niet vervangen??[/quote:0e8e7734f7]

In een systeemkast kan dat wel, maar naar mijn weten is die GPU in een Ibook in te vervangen. Mac is sowieso erg sloom en veeleisend met 3D-games. Komt gewoon omdat DirectX niet goed is geïmplementeerd in osx[/quote:0e8e7734f7]
Mac OS X bevat OpenGL. In Windows heb je DirectX en OpenGL. DirectX is van Microsoft en dus niet beschikbaar op de Mac. Het blijkt dat Apple hun implimenatie van OpenGL nog flink kan verbeteren. De resulaten van Doom 3 blijken enorm veel beter op PC dan op Mac.